• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

radius

Omega
Sommaren är inte över än! :)
Gaziano & Girling MTO idag.
IMG_0055.JPG


Göttiga, hur känns hälen?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Har tyvärr inte bägge men ett par Loake Aldwych och dem är ju super nöjda med. Sköna att ha på sig långa dagar, skaver inte och fått mycket komplimanger för dem :)
Jag "safeade" och körde på Loake (tack för att du tippade mig i rätt riktning);). Köpte ett par svarta Aldwych med dubbel Dainite sula. Tycker dom ser prydliga nog ut ovanifrån men något mer casual när man ser sulan i profil :). Om jag hinner och kommer ihåg ska jag försöka ta mig till shoegazing eventet och testa Yanko...
Loake-Aldwych-Black-extra2.jpg
 

Hutti

Cartier
Jag "safeade" och körde på Loake (tack för att du tippade mig i rätt riktning);). Köpte ett par svarta Aldwych med dubbel Dainite sula. Tycker dom ser prydliga nog ut ovanifrån men något mer casual när man ser sulan i profil :). Om jag hinner och kommer ihåg ska jag försöka ta mig till shoegazing eventet och testa Yanko...
Loake-Aldwych-Black-extra2.jpg

Om du vet vilken storlek som passar dig på Aldwych, vilket du nu bör veta. Så vet du även vilken storlek som passar dig på lästen Capital, som Aldwycj är gjord på. Med den informationen så är det mycket lättare att veta vilken storlek du ska ha på andra kända läster om du jämför med förstnämnda. Vanligtvis så bör du gå upp 0,5 UK när du köper andra modeller då Capital kan betraktas som stor i storleken.

Här är en bra tråd som referens - http://www.shoegazing.se/forumen/topic/vilken-storlek-har-du-i-vilken-last/
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Jag "safeade" och körde på Loake (tack för att du tippade mig i rätt riktning);). Köpte ett par svarta Aldwych med dubbel Dainite sula. Tycker dom ser prydliga nog ut ovanifrån men något mer casual när man ser sulan i profil :). Om jag hinner och kommer ihåg ska jag försöka ta mig till shoegazing eventet och testa Yanko...
Loake-Aldwych-Black-extra2.jpg
Bra köp. Loake är trots allt mycket sko för slanten. Fortfarande sjukt nöjd med mina Loakes även om jag testat ganska många tillverkare i betydligt högre prisklasser.:)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Om du vet vilken storlek som passar dig på Aldwych, vilket du nu bör veta. Så vet du även vilken storlek som passar dig på lästen Capital, som Aldwycj är gjord på. Med den informationen så är det mycket lättare att veta vilken storlek du ska ha på andra kända läster om du jämför med förstnämnda. Vanligtvis så bör du gå upp 0,5 UK när du köper andra modeller då Capital kan betraktas som stor i storleken.

Här är en bra tråd som referens - http://www.shoegazing.se/forumen/topic/vilken-storlek-har-du-i-vilken-last/
Tack för länken :)! Det jag var nyfiken på var just jämförelsen mellan Loake Capital och Yanko läst 915, jag undrade om det fanns erfarenhet mellan dessa. Men det verkar som att man får försöka prova Yanko irl. Hittade ingen som hade just den kombon i länken du skickade heller...;)
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Sjukt nöjd med mina Loake Edwards. Tänk på att jag fram till nyligen bara gått runt i samma slitna skateskor... :)
20170824_082339-jpg.608768
Grattis! (Eller inte. När du fått smak för kvalitetsskor så finns det ingen återvändo. Det kommer att bli dyrt...:D)
Fina dojjor, riktigt snygg färg, har själv haft ett likadant par, men jag lirade inte riktigt med den lästen.
 

mosse

Omega
Tjenare skoproffs!
Vad skulle ni använda för skoprodukter till ett par vita buttero-sneakers? Är näst intill helt novis när det kommer till skovård
 

Snus

Omega
Själv har jag alltid kört på AEdmonds, men är jäkligt sugen på ett par maftei seamless wholecut, har varit i kontakt med deras dotter i Oslo som utan tvekan kan komma till Sverige och mäta ens fötter

Finns det någon här på KS som sitter inne med ett par Maftei?
 

wlk

Omega
Tog mig i kragen och beställde hem ett par riktiga skor för första gången.
Baserad på skicket av mina övriga skor som lär ta ett tag att fasa ut så föll valet på dessa Loake 1880.
Vad för nybörjarmisstag bör jag akta mig för?
Inte bära skorna för ofta, undvika regn, putsa m.m. regelbundet (finns bättre guide än denna? https://www.careofcarl.com/sv/carlm...rdsguiden-sahar-tar-du-hand-om-dina-skor.html), skoblock etc.

En googlebild i väntan på leverans:
11613411r_1.jpg
 
Senast ändrad:

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Tog mig i kraken och beställde hem ett par riktiga skor för första gången.
Baserad på skicket av mina övriga skor som lär ta ett tag att fasa ut så föll valet på dessa Loake 1880.
Vad för nybörjarmisstag bör jag akta mig för?
Inte bära skorna för ofta, undvika regn, putsa m.m. regelbundet (finns bättre guide än denna? https://www.careofcarl.com/sv/carlm...rdsguiden-sahar-tar-du-hand-om-dina-skor.html), skoblock etc.

En googlebild i väntan på leverans:
11613411r_1.jpg
http://www.shoegazing.se/inlagg-for-nyborjare/
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tog mig i kraken och beställde hem ett par riktiga skor för första gången.
Baserad på skicket av mina övriga skor som lär ta ett tag att fasa ut så föll valet på dessa Loake 1880.
Vad för nybörjarmisstag bör jag akta mig för?
Inte bära skorna för ofta, undvika regn, putsa m.m. regelbundet (finns bättre guide än denna? https://www.careofcarl.com/sv/carlm...rdsguiden-sahar-tar-du-hand-om-dina-skor.html), skoblock etc.

En googlebild i väntan på leverans:
11613411r_1.jpg
Du verkar ju ha bra koll :). Det misstag som jag själv gjort (trots bättre vetande), är att det är lätt att ha skorna på för långa stunder under den första veckan (vilket resulterat i skavsår och längre ingångstid). Så rådet om att börja med någon timme för att sedan öka på tiden dag för dag tycker jag är det råd som är viktigast att följa när dom är nya. Allt det där med vård och skötsel kommer efter ett halvår...
 
  • Like
Reactions: wlk

wlk

Omega

Tack, fanns onekligen mycket bra läsning där :)

Du verkar ju ha bra koll :). Det misstag som jag själv gjort (trots bättre vetande), är att det är lätt att ha skorna på för långa stunder under den första veckan (vilket resulterat i skavsår och längre ingångstid). Så rådet om att börja med någon timme för att sedan öka på tiden dag för dag tycker jag är det råd som är viktigast att följa när dom är nya. Allt det där med vård och skötsel kommer efter ett halvår...

Bra tips, tackar ödmjukast :)
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Church's. Åsikter?
Har testat ett par, som jag verkligen gillar, när man är i Storstan över helgen.
Jag kanske är lite partisk eftersom det första par kvalitetsskor jag köpte (2008?) var ett par Church's.
Gillar Church's formspråk och mitt första par i brun mocka (första bilden till vänster) är förvånansvärt fräscha efter nästan 10 år (ja, i princip nyskick). Bra kvalitet! De andra paren jag har (svart kvartsbrogg och ett par chukkas) är också riktigt fina. Däremot börjar priserna dra iväg. Betalade £195 för mitt första par, det är vad jag kallar prisvärt!
Många kommer att säga att märket gick ned sig efter att Prada köpte upp dem, men om man håller sig till de klassiska linjerna och undviker corrected grain så är det inga problem.
Church's Balmoral vs. Legate.jpg
Church Sahara.jpg
 

Skolläraren

Panerai
Jag kanske är lite partisk eftersom det första par kvalitetsskor jag köpte (2008?) var ett par Church's.
Gillar Church's formspråk och mitt första par i brun mocka (första bilden till vänster) är förvånansvärt fräsch efter nästan 10 år. Bra kvalitet! De andra paren jag har (svart kvartsbrogg och ett par chukkas) är också riktigt fina. Däremot börjar priserna dra iväg. Betalade £195 för mitt första par, det är vad jag kallar prisvärt!
Många kommer att säga att märket gick ned sig efter att Prada köpte upp dem, men om man håller sig till de klassiska linjerna och undviker corrected grain så är det inga problem.
Church's Balmoral vs. Legate.jpg
Church Sahara.jpg

Dessa är ett par pennyloafers i kall, mörkbrun mocka. Priset ligger på 4500:-, men de satt så otroligt bra.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Dessa är ett par pennyloafers i kall, mörkbrun mocka. Priset ligger på 4500:-, men de satt så otroligt bra.
Gillar du modellen och tycker att 4500 kr är ett OK pris säger jag: kööööööööööööööööööp!
För att:
1: Om jag har förstått det rätt är det extra viktigt att loafers sitter riktigt bra (är själv ingen fan av skotypen så har inte behövt bekymra mig om detta)
2: Church's mocka är riktigt, riktigt bra (med reservation för att mina mockaskor har några år på nacken, antar att de byter leverantörer lite då och då)
 

Jackee

Omega
Själv har jag alltid kört på AEdmonds, men är jäkligt sugen på ett par maftei seamless wholecut, har varit i kontakt med deras dotter i Oslo som utan tvekan kan komma till Sverige och mäta ens fötter

Finns det någon här på KS som sitter inne med ett par Maftei?
Jag har ett par button boots from Maftei som jag är nöjd med efter alla turer. Skulle inte rekommendera dom även om jag är nöjd med skorna. Tänker inte gå in i detalj över alla turer. Vet andra som har haft liknande erfarenheter som jag har. Men vet också några som enbart har haft en positiv upplevelse.
Skärmavbild 2017-08-25 kl. 23.06.18.png
 

Psykel

Patek
Nu har jag äntligen blivit vuxen genom att köpa mina första skoblock, till mina Red Wing 875. Borde hänt tidigare, men men...
I nuläget är det mina ända kängor, och jag funderar på att komplettera med ett par lite elegantare. Har spanat in Loake Bedale, då jag gillar brogue-looken (har dock aldrig ägt eller ens provat några brogues - jag är en jeanskille och inte särskilt intresserad av lågskor).
Nån som har dom och kan ge ett utlåtande? Och var kan man prova dom i Stockholm?
 
Nu har jag äntligen blivit vuxen genom att köpa mina första skoblock, till mina Red Wing 875. Borde hänt tidigare, men men...
I nuläget är det mina ända kängor, och jag funderar på att komplettera med ett par lite elegantare. Har spanat in Loake Bedale, då jag gillar brogue-looken (har dock aldrig ägt eller ens provat några brogues - jag är en jeanskille och inte särskilt intresserad av lågskor).
Nån som har dom och kan ge ett utlåtande? Och var kan man prova dom i Stockholm?
Loake har öppnar en flagstore på Humlegårdsgatan, har inte varit där men utgår att de kan hjälpa dig
 

Hutti

Cartier
Tog mig i kragen och beställde hem ett par riktiga skor för första gången.
Baserad på skicket av mina övriga skor som lär ta ett tag att fasa ut så föll valet på dessa Loake 1880.
Vad för nybörjarmisstag bör jag akta mig för?
Inte bära skorna för ofta, undvika regn, putsa m.m. regelbundet (finns bättre guide än denna? https://www.careofcarl.com/sv/carlm...rdsguiden-sahar-tar-du-hand-om-dina-skor.html), skoblock etc.

En googlebild i väntan på leverans:
11613411r_1.jpg

Dem viktigaste tipsen är att alltid ha skoblock när de inte används, och inte använda samma par skor 2 dagar i rad
 
Topp