• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Känns som det finns risk att alkohol torkar ut lädret? Vad kör du med? Gripen Alkohol eller sprit?
Alkohol är tvärtom ganska bra för skinnet i det avseende att man någon gång per år bör strippa skorna på gammal kräm och wax och återfukta med vårdande produkter. Annars riskerar alla lager av polish och wax att ”kväva” skinnet på lång sikt.

Undvik dock aceton som är väl starkt och egentligen är bättre för att avlägsna färgen på skorna. Kemisk ren bensin eller Saphir Renomat funkar utmärkt.

Måste slå ett slag för Saphir Mirror Gloss Wax Polish när man vill få till spit shine. Tycker det snabbar upp processen markant!

Någon som vet var man kan hitta operapumps i Stockholm? Hittade bara ett par från Crockett & Jones på herrskor avdelningen.

Jag har ett visst intresse för skor men ”operapumps” är för mig något nytt, kan du bjussa på en beskrivning?
YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjg5Nzc4MDtzOjE6InciO2k6MzIwMDtzOjE6ImgiO2k6MzIwMDtzOjE6ImMiO2k6MDtzOjE6InMiO2k6MDtzOjE6ImsiO3M6NDA6ImQ1YWJkNjU2ZjU2YWFmYWI3OGU3Nzg1ZDg4MWQwYmVlZTM2NzdkMzMiO30=

Vad rekommenderar ni för skoblock för att ha i ett par RMW 9G? :)

Funderade på dessa från Herrstil
https://herrstil.com/collections/all-christmas-gifts/products/engraved-shoe-tree

Jag anser att skoblocken med fjäder blir lite otympliga att använda så beställde istället dessa helskålade block från skolyx. https://www.skolyx.se/sv/skoblock/236-skalat-helfotsblock-i-cedertrae.html

Jag har skostorlek 9G och kör på blockstorlek 44, passar perfekt.

Någon som vet var man kan hitta operapumps i Stockholm? Hittade bara ett par från Crockett & Jones på herrskor avdelningen.
Har försökt leta själv tidigare men inte hittat, de från C&J är inte regelrätta pumps, de tog bort dem för att de inte sålde om jag inte minns fel. Din bästa chans är nog någon second hand butik. http://www.shipton.com/patent-pumps.html Här har dem för rätt bra priser men tar ett par månader för leverans så antar att det är försent för dig.

Bara köpa. Ta motsvarande storlek ock kör. Jag brukar beställa från skolyx.

Jag anser att skoblocken med fjäder blir lite otympliga att använda så beställde istället dessa helskålade block från skolyx. https://www.skolyx.se/sv/skoblock/236-skalat-helfotsblock-i-cedertrae.html

Jag har skostorlek 9G och kör på blockstorlek 44, passar perfekt.

Toppen! Tack för snabb hjälp som vanligt :) Blev en beställning från skolyx nu med block, borste, mocka rengöring, impregnering.
Blev de "vanlig" blocken med fjädring i sidled. Förstod inte riktigt vad de menade med helskålade block? Känns bra att kunna justera dem i sidled för att få bra passning tänker jag.

Toppen! Tack för snabb hjälp som vanligt :) Blev en beställning från skolyx nu med block, borste, mocka rengöring, impregnering.
Blev de "vanlig" blocken med fjädring i sidled. Förstod inte riktigt vad de menade med helskålade block? Känns bra att kunna justera dem i sidled för att få bra passning tänker jag.
Det är mkt bra att kunna skruva in dem lite så att de inte fastnar i dojan också.

Du bli säkerligen nöjd med beställningen :) jag märkte att blocken med sidleds-fjärdring brukar för mig skrapa mot sömmen som håller fast den elastiska delen av skon. Inte superlätt att förklara. Inget som påverkar skorna värst mycket men tillräckligt mycket för att irritera mig. :)

Du bli säkerligen nöjd med beställningen :) jag märkte att blocken med sidleds-fjärdring brukar för mig skrapa mot sömmen som håller fast den elastiska delen av skon. Inte superlätt att förklara. Inget som påverkar skorna värst mycket men tillräckligt mycket för att irritera mig. :)
Skruva in dom lite i sidled. De block som jag har i mina Chelsea är skruvade nästan hela vägen in.

Skruva in dom lite i sidled. De block som jag har i mina Chelsea är skruvade nästan hela vägen in.

Jajjamän!
Har blocken helt inskruvade. Valde dock att köpa de helsåkade framöver då jag anser att funktionen med ställbara block är meningslöst om de inte används. I övrigt så passar de helskålande blocken väldigt bra min smalare fot :)

Har försökt leta själv tidigare men inte hittat, de från C&J är inte regelrätta pumps, de tog bort dem för att de inte sålde om jag inte minns fel. Din bästa chans är nog någon second hand butik. http://www.shipton.com/patent-pumps.html Här har dem för rätt bra priser men tar ett par månader för leverans så antar att det är försent för dig.
Alright! Säg till om du ser någonstans

Kul med gamla modellen. Äger samma. Idag sälja bara Albert slipper bow in a box. Mao samma modell som sammetslippers fast i lack och lös rosett som efter behag kan monteras. Också fin men inte lika bra som originalet.
Ni är modiga karlar ni. Själv skulle jag ha mycket, mycket svårt att glida runt i de där.
Knullputs på svarta Oxfords blir det för mig.

Tillbaka
Topp