• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Ja så är det väl.

Jag är dock en person som promenerar väldigt mycket och tidigare sulor har slits snabbt. Och om det skulle börja regna (även på sommaren, som det ofta gör) så tar sulorna mycket stryk då med.

Å andra sidan tycker jag sulorna på dessa skor (nämligen de munkskor jag länkade ovan) är för fina för att man ska slänga på en sparsula... Svårt val.
Nu vet jag inte vilka andra skor du haft men sulorna på dina nya munkar är ekgarvade och den erfarenhet jag har ifrån andra tillverkare
som har den typen av sulor är att de håller bättre/längre.
Om du har möjlighet så kan det vara en bra idé att skaffa ett par galoscher att ha i väskan/portföljen/på kontoret att ta till när regnskuren kommer.
(funkar dock inte bra till mockaskor, även om det finns lite lätt fodrade galoscher)
Jag skulle köra på med skorna som de är när säsongen för lädersula drar igång igen och ev. framöver lägga på en slitsula om du känner för det. Skomakaren
behöver slipa ner lädersulan en del innan en slitsulta läggs på så imho känns det onödigt att lägga på det på helt nya skor, även om det behövs lite sliping på sulan
på ett par använda skor också.

Sedan är det i slutändan så att en lädersula slits mer vs en gummisula om du promenerar en del.
Men, man vill ju ha snygga skor när man är ute och spatserar såklart :)

Det var ett par Islay, ja. :)

Lite uppföljning då... Blev ett par i 7,5. Beställde från Irland tillslut, efter mycket god service vid några frågor (via Facebook av alla ställen). Lite rea är ju alltid skönt också!

Dom sitter betydligt bättre över insteget mot vad jag minns, trots sent på dagen. Något tighta, men är rätt säker på att dom kommer bli perfekta! Rätt stor skillnad i mjukhet direkt ur lådan mot t.ex. Loake som jag är van vid.

Tack för alla goda råd i tråden och ser fram mot en kul bekantskap med dessa skor. Vädret i Sthlm tajmar ju perfekt för invigning av denna modell också!!
F2244A4E-7CB0-4C04-92E5-A88D9BBB2E2C.jpeg

Senast ändrad:
Ja så är det väl.

Jag är dock en person som promenerar väldigt mycket och tidigare sulor har slits snabbt. Och om det skulle börja regna (även på sommaren, som det ofta gör) så tar sulorna mycket stryk då med.

Å andra sidan tycker jag sulorna på dessa skor (nämligen de munkskor jag länkade ovan) är för fina för att man ska slänga på en sparsula... Svårt val.
Det beror så mycket på kvalitén på skorna. Det är egentligen ganska simpelt, men med några undantag (till en viss gräns då alla tillverkare mer eller mindre använder samma leverantör). Dyrare skor = bättre lädersula.

Sedan gäller det att låta dom vila. Har du varit ute i regnet så borde du låta de vila åtminstone 2-3 dagar innan du använder de igen.

Tog en lite närmare titt på sulan och ser den inte är helt perfekt, se bilder. Är detta något jag behöver åtgärda hos säg en skomakare?

Känns som det lätt fastnar en sten där och eventuellt tar sönder "ytterkanten" som verkar vara ganska tunn/skör.

Bilagor

• IMG_0518.jpg
    IMG_0518.jpg
    107.7 KB · Visningar: 130
  • IMG_0517.jpg
    IMG_0517.jpg
    90.4 KB · Visningar: 126
Tog en lite närmare titt på sulan och ser den inte är helt perfekt, se bilder. Är detta något jag behöver åtgärda hos säg en skomakare?

Känns som det lätt fastnar en sten där och eventuellt tar sönder "ytterkanten" som verkar vara ganska tunn/skör.
Skorna har s k ritsnedläggning för att dölja avlappssömmen.
De man gör är att skär lite snett i sulan för sömmen och öppnar upp en liten flik som sedan limmas och viks tillbaka över sömmen
när det är klart.
På visa tillverkare syns arbetet mer medans andra har en helt slät sula. Det är mestadels kostmetika och inget du bör oroa dig för (med reservation för
att det är svårt att se allt på bilderna).

Någon som har en "discount code" hos Herring shoes?
Tänkte lägga en beställning på ett par nya oxfords.
Denna borde fortfarande vara i bruk (gäller Herring Shoes egna modeller):
"Spend over 150 Pounds S. on Herring brand shoes and Ask Andy Members will receive 10% off by entering ANDY10 in the checkout area. OR use code HSAC to get a free pair of shoe trees instead. The choice is yours. Please note you can only use one code per order and this offer excludes sale shoes."

Denna borde fortfarande vara i bruk (gäller Herring Shoes egna modeller):
"Spend over 150 Pounds S. on Herring brand shoes and Ask Andy Members will receive 10% off by entering ANDY10 in the checkout area. OR use code HSAC to get a free pair of shoe trees instead. The choice is yours. Please note you can only use one code per order and this offer excludes sale shoes."
Tackar, verkar funka fint!

Vad är era åsikter kring sparsulor?
Bra grej!:)
Jag vet att många tycker att det är bekvämare och att skorna "andas bättre" med lädersula. Dessutom är det naturligtvis en estetiska fråga. Ska jag vara ärlig har jag aldrig förstått de två första argumenten. Kan möjligtvis förstå att man känner skillnaden mellan en tunn lädersula och en lädersula med väldigt tjock slitsula (inte alltid till lädersulans fördel, hur kul är det att känna grus och stenar när man har en riktigt tunn lädersula?). Svårt att se att skorna skulle "andas" särskilt mycket genom en lädersulao_O. Utseendemässigt är det naturligtvis väldigt subjektivt, men 99,99999999999999999999999% (OBS! Ej vetenskapligt, utan en vild gissning från min sida) av befolkningen ser nog ingen skillnad mellan lädersula och en med en tunn slitsula. Sen kan jag tycka att vissa skor gör sig bättre med en tjockare sula.
Med allt det sagt så är det väl alltid bättre om du kan köpa skorna med gummisula från fabrik (single dainite eller en fastsydd tunn gummisula, typ Tomir (Carmina) eller Wensum (Gaziano & Girling)), men finns inte modellen med gummisula (och det är en galet snygg sko, det händer...:D) så ser jag inga problem med att lägga på en slitsula.

Jag tycker att det är trevligt med en tunn lädersula på sommarskor som jag aldrig skulle bära med regnrisk, som dessa:
0629-jpg.342890

De här som jag vill ska ha en tunn sula, men ändå kunna använda större delen av året, så är det ett plus att man kan beställa de med en tunn gummisula (Carmina, så Tomirsula, många tillverkare har liknande alternativ):
4-jpg.598771

Carmina Burgundy Museum Soller 170810 (2).jpg

Vissa skor ska ha en lite tjockare sula då det skulle se löjligt ut med en tunn lädersula, som dessa:
004-jpg.493270
02-23-jpg.481897
1019-ak-jpg.479501

Jag skulle köra på med skorna som de är när säsongen för lädersula drar igång igen och ev. framöver lägga på en slitsula om du känner för det. Skomakaren
behöver slipa ner lädersulan en del innan en slitsulta läggs på så imho känns det onödigt att lägga på det på helt nya skor, även om det behövs lite sliping på sulan
på ett par använda skor också.
Jag har lagt slitsula på 7-8 helt nya par. Har fungerat utmärkt. Har lagt slitsula på två par som varit använda. Inte alls samma bra resultat då slitsulan inte har haft exakt samma jämna underlag att fästa på då de var väldigt ojämnt slitna (delar av slitsulan släpper mycket lättare fram och på sidorna). Om det är skomakarens oförmåga som lett till detta låter jag vara osagt (men med tanke på att han jobbat i branschen i över 50 år tvivlar jag på att så är fallet.)

Senast ändrad:
Jag har lagt slitsula på 7-8 helt nya par. Har fungerat utmärkt. Har lagt slitsula på två par som varit använda. Inte alls samma bra resultat då slitsulan inte har haft exakt samma jämna underlag att fästa på då de var väldigt ojämnt slitna (delar av slitsulan släpper mycket lättare fram och på sidorna). Om det är skomakarens oförmåga som lett till detta låter jag vara osagt (men med tanke på att han jobbat i branschen i över 50 år tvivlar jag på att så är fallet.)
Intressant.:)
Har lagt på det på både nya och använda skor utan någon märkbar skillnad.
Det spreds sig något form av rykte (?) att det var svårt att få en slitsula att fästa om man använt sulolja.
Om det är sant eller inte har jag ingen aning om och inte någon produkt jag själv använt.
Något du haft på skorna som inte sitter lika bra?
50år- gissar att det är far och son skomakare på Söder i Sthlm?
Går också till dem (och även köpt en del skor därifrån), riktigt nöjd!

Det spreds sig något form av rykte (?) att det var svårt att få en slitsula att fästa om man använt sulolja.
Om det är sant eller inte har jag ingen aning om och inte någon produkt jag själv använt.
Olja gör så klistret inte fäster.

Dock tror jag inte på det här med använd vs oanvänd, eftersom skomakaren ändå måste slipa den oanvända för att så en ruggad yta att limma på. har du använt skon så slipar han väl bara till de delar som behövs och fäster den. Har fungerat på mina 2 par!

Olja gör så klistret inte fäster.

Dock tror jag inte på det här med använd vs oanvänd, eftersom skomakaren ändå måste slipa den oanvända för att så en ruggad yta att limma på. har du använt skon så slipar han väl bara till de delar som behövs och fäster den. Har fungerat på mina 2 par!
Jo, förutom det uppenbara att klister inte fäster bra på en oljad yta :p
Men min uppfattning är att oljan enbart låg på ytan och slipades bort tämligen enkelt genom att enbart gå i skorna och den slipning som krävs för en slitsula är mer än det som sker när man går. Tror (obs tror nu) att det tom var dialog om att det kunde påverka omsulning (med tillhörande limning av nya sulan)av skorna pga suloljan.
Med reservation för att produkterna idag är betydligt bättre (läs; mer genomträngande i sulan) än de jag själv använde på lädersulade golfskor under -90 talet för att klara av lite dagg. Har ingen egen erfarenhet av dagens sololjor.

Tror då mer på oanvänd vs använd då slitaget på sulan kan variera beroende på person och det kan ge konsekvenser för limning av slitsula.
Men, precis som dig har jag själv inte märkt någon skillnad mellan använd eller oanvänd men om @M.L. har det så litar jag såklart på hans information.
Han är ju trots allt en skonörd också :)

Ena paret köpt begagnat, så det kan ha att göra med något som applicerats på sulan.
Men jag tror helt enkelt att det beror på att en sula kan slitas väldigt ojämnt (mina slits t ex väldigt mycket vid tån) och att för att få en helt plan yta att fästa sulan går inte eftersom man då måste slipa bort alldeles för mycket. Nu är ju detta (hur en sula slits) individuellt, och jag (och förre ägaren av ovan nämnda skor) kanske sliter sulor ovanligt ojämnt? Skulle kunna förklara varför inte du upplevt problem?
(Angående skomakare, så är det inte i Stockholm)

En dum fråga från en nybörjare när det gäller polera upp shine med Pate de Luxe. Om man använder infärgad skokräm Medaille d'Or på skon kan man då polera efteråt med ofärgad Pate de Luxe eller måste man använda samma färg som skokrämen för att få ett bra resultat?

En dum fråga från en nybörjare när det gäller polera upp shine med Pate de Luxe. Om man använder infärgad skokräm Medaille d'Or på skon kan man då polera efteråt med ofärgad Pate de Luxe eller måste man använda samma färg som skokrämen för att få ett bra resultat?

Går jättebra att använda ofärgad vax.

Ett par svarta C&J Hallam i grain

Kan inte bestämma mig om jag ska behålla eller retunera...o_O
Använder sällan svarta skor då min normala klädsel inte kräver det men gillar att den var i grain. Kanske har mer behov av en svart brogue i grain istället..?
Vilka problem man kan ha....:D

D12FF98F-6DD9-41CF-9CD1-DC230D4DD86F.jpeg

Bilagor

• A0104C1A-B203-42CE-B7C1-B77398397E4F.jpeg
    A0104C1A-B203-42CE-B7C1-B77398397E4F.jpeg
    173.1 KB · Visningar: 5
Ett par svarta C&J Hallam i grain

Kan inte bestämma mig om jag ska behålla eller retunera...o_O
Använder sällan svarta skor då min normala klädsel inte kräver det men gillar att den var i grain. Kanske har mer behov av en svart brogue i grain istället..?
Vilka problem man kan ha....:D

D12FF98F-6DD9-41CF-9CD1-DC230D4DD86F.jpeg
Hallam är en bra sko asså. Börjar växa på mig rejält. Såg en Hallam i espresso-mocka som också va riktigt fin. Har du fler skor som du kan använda i andra tillfällen tycker jag du ska behålla dom. Balla. Men det är klart, är det strikt formella tillfällen du ska använda dom är det kanske inte optimalt med grain...

Hallam är en bra sko asså. Börjar växa på mig rejält. Såg en Hallam i espresso-mocka som också va riktigt fin. Har du fler skor som du kan använda i andra tillfällen tycker jag du ska behålla dom. Balla. Men det är klart, är det strikt formella tillfällen du ska använda dom är det kanske inte optimalt med grain...
Tack för input
Har ett par svarta klassiska plain toe cap för mer formell klädsel. Tanken med dessa var mer till min vardags klädsel (udda byxa och kavaj) men är lite kluven om skon hamnar i ingemansland mellan formell och casual pga kombon grain och toe cap...o_O
Ett par longwings i svart grain kanske är mer rätt för mitt ”behov”

Tillbaka
Topp