• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Kan nån rekommendera skor/läster med smal passform? Testade nyss ett par C&J Cavendish loafers i UK9. De passade utmärkt på bredden, insteg osv, men var för korta. En storlek större så är det bra längd men för breda. Mina fötter är långa och smala, behöver längdmässigt UK9.5 i de flesta skor.

Nu är jag lite sen till diskussionen men Carmina:s Uetam-läst är ganska smal. Mina tassle loafers därifrån behövde töjas ut ganska ordentligt innan jag kunde bära dem utan att ha ont. Har också testat Cavendish som jämförelse och de satt som ett smäck.

Alden Brown Scotch Grain Six Eyelet Norwegian Front Blucher

2B53DA2F-D8D4-41D8-B9D8-8F67153F52E0.jpeg

Funderar över det här med snörning av derby skor. Kan tycka att korsad snörning är att föredra på en mindre formell sko.
Eventuellt första hålen rakt.
Hur gör ni?
0B2160EA-2AC7-45C8-ABA9-4BB74192F3B4.jpeg
7FDF22C7-D2E1-4078-99AA-7D463F2D3B92.jpeg
78E06A58-AC96-411B-B88B-2A7F6360857D.jpeg

Ibland kör jag kryss, oftast då med ett färgat snöre. Blått eller rött livar upp och passar till brunt. Brukar öppna för konversation och ofta glada miner.
AC84D065-1C9D-49ED-B02D-6524A17723AE.jpeg
Men...det får man ju bara köra med om man har tillhörande medaljong och sula med Jolly Roger? ;)
Hade det (defaultläge från fabrik) på mina Barker Black (numera i @BadkarsPiratens (snacka om passande namn!:)) ägo).
bb2-jpg.501635

barker-black-jpg.131669

bb3-jpg.501636

Egentligen är det ju riktigt snyggt, kanske ska använda det på något annat par...?

Senast ändrad:
Vad tycker ni om att bära ett par oxfords, säg i mörkbrun, med ett par chinos eller t.o.m blåa jeans? Jag tycker det fungerar bra, och bär det själv ibland, men tänkte kolla vad resten tycker.

Saxade några bilder från google:

blazer-long-sleeve-shirt-jeans-original-4987.jpg

navy-blazer-blue-long-sleeve-shirt-beige-jeans-original-433.jpg

Vad tycker ni om att bära ett par oxfords, säg i mörkbrun, med ett par chinos eller t.o.m blåa jeans? Jag tycker det fungerar bra, och bär det själv ibland, men tänkte kolla vad resten tycker.

Funkar jättebra!:) Jag bär oxfords mest hela tiden till chinos, linnebyxor, manchesterbyxor och (t.o.m. :woot:) jeans. I grund och botten tycker jag att oxfords är en snyggare skomodell än derbyskor, och att begränsa detta bärande till bara formell klädsel tycker jag är förlegat och fel! Däremot föredrar jag mina oxford med brouging, vilket jag dessutom tycker passar mycket bättre till lite ledigare klädsel. Dessutom kommer ingen utöver de värsta rigida stilpoliserna att fördöma dig.:D
(Jag bär t.o.m. ibland svarta oxfords till jeans.;))
2352352352.jpg

Senast ändrad:

Kräver mer av den som bär det för att få det att flyga till jeans. Helheten är poängen. Övriga byxor, inga konstigheter.

Att det är "nix" att bära derbys till formella tillfällen innebär ju inte att man inte kan bära oxfords vid informella tillfällen ;)

Tycker att Oxford skor funkar bra till den typen av klädsel.
Däremot så tycker jag att en plain cap toe med markerad tå (många benämningar på det som t ex elongated, chiseled osv, ni förstår vad jag menar)
kan bli lite i överkant imho.
(hade en C&J Hallam i Grain hemma som jag returnerade då jag tycker läst 348 blir lite för lång för det jag vill använda skon till)
Då föredrar jag en semi/quarter brogue som är lite mer rundad i tån.
Men, gillar du plain och mer makerad tå så kör på:)

Loake Badminton VS C J Pembroke som höst/vinter sko i stan? @stigge har du testat eller äger båda? Någon annan med input som kan putta mig åt något håll?
Äger inte Badminton, men väl ett par Pembroke. Utmärkta (och snygga, iaf i tan) skor för den vädermässigt lite jobbigare tiden på året. Kan dock tycka att de till ordinarie pris i Sverige (nästan 6000 kr?) är lite väl dyra höst-/vinterbeaters (slog till på mina för £300 kr för många år sedan:)).

Loake Badminton VS C J Pembroke som höst/vinter sko i stan? @stigge har du testat eller äger båda? Någon annan med input som kan putta mig åt något håll?
Har ett par Loake Badminton som nu har hängt med i säkerligen 7-8år nu.
Inte haft nöjet att äga ett par C&J Pembroke men det är ju en klassisk och snygg modell från C&J
Annars har Carmina en Longwing på Detroit lästen som jag gillar:)
https://www.carminashoemaker.com/mens-derby-shoes/longwing_derby_karangrain_chestnut_532

Har ett par Loake Badminton som nu har hängt med i säkerligen 7-8år nu.
Inte haft nöjet att äga ett par C&J Pembroke men det är ju en klassisk och snygg modell från C&J
Annars har Carmina en Longwing på Detroit lästen som jag gillar:)
https://www.carminashoemaker.com/mens-derby-shoes/longwing_derby_karangrain_chestnut_532
Nä, nä! Blanda nu inte in longwings, denna styggelse till sko, i detta.;) Han ville ju ha helt normala, snygga, wingtips!:)

Nä, nä! Blanda nu inte in longwings, denna styggelse till sko, i detta.;) Han ville ju ha helt normala, snygga, wingtips!:)
Haha, jo men jag är inte så kräsen ;). Jag gillar Loake Royal i burgundy (som är longwings). Men jag tänkte mer på om Badminton är jämförbara med Pembroke, till utseende och komfort i förhållande till prisskillnaden. C J är ju nästan ett måste att beställa i UK. Frågan är om Loake duger som substitut när dom är ganska mycket billigare här hemma. Sula om ett par Dainite lär inte jag behöva tätare än tidigast var 6:e 7:e år, men övrig kvalitee? :)

När det gäller Pembroke är det burgundy jag siktar på. När det gäller Loake blir det väl mörkbrun grain. Är det någon skillnad på Badminton Och Badminton 2?

Haha, jo men jag är inte så kräsen ;). Jag gillar Loake Royal i burgundy (som är longwings). Men jag tänkte mer på om Badminton är jämförbara med Pembroke, till utseende och komfort i förhållande till prisskillnaden. C J är ju nästan ett måste att beställa i UK. Frågan är om Loake duger som substitut när dom är ganska mycket billigare här hemma. Sula om ett par Dainite lär inte jag behöva tätare än tidigast var 6:e 7:e år, men övrig kvalitee? :)
De Loake jag har är riktigt bra (inte riktigt CJ-känsla (då talar vi mjukhet) på lädret) gällande hållbarhet. Badminton är ju snygga (och bättre färg, mörkbrunt vs tan, för vinterskor)! Vad gäller komforten är det ju alltid svårt att uttala sig då lästen spelar så stor roll.
När det gäller Pembroke är det burgundy jag siktar på. När det gäller Loake blir det väl mörkbrun grain. Är det någon skillnad på Badminton Och Badminton 2?
Är inte CJ:s Pembroke i burgundy bara i corrected grain? Isf, undvik!

De Loake jag har är riktigt bra (inte riktigt CJ-känsla (då talar vi mjukhet) på lädret) gällande hållbarhet. Badminton är ju snygga (och bättre färg, mörkbrunt vs tan, för vinterskor)! Vad gäller komforten är det ju alltid svårt att uttala sig då lästen spelar så stor roll.

Är inte CJ:s Pembroke i burgundy bara i corrected grain? Isf, undvik!
Cavalry Calf?

Ja, har för mig att Cavalry Calf inte är att jämföra med kalvläder? @Singular?
Det är kalvläder, men i olika kvalité.

Full Grain Leather refers to hides that have not been sanded, buffed, or snuffed (as opposed to corrected grain)

Top Grain Leather
with a little bit too much blemishes and markings to be selected as Full Grain Leather is known as Corrected Grain Leather. As the name indicates Corrected Grain Leather has had the surface grain partially removed due to the fact that the tannery has deemed that the hide has too many natural hallmarks on the surface.

För att göra det jävligt enkelt i klocktermer:

Full Grain= orörd
Top Grain= polerad :D

Senast ändrad:
Det är kalvläder, men i olika kvalité.

Full Grain Leather refers to hides that have not been sanded, buffed, or snuffed (as opposed to corrected grain)

Top Grain Leather
with a little bit too much blemishes and markings to be selected as Full Grain Leather is known as Corrected Grain Leather. As the name indicates Corrected Grain Leather has had the surface grain partially removed due to the fact that the tannery has deemed that the hide has too many natural hallmarks on the surface.

För att göra det jävligt enkelt i klocktermer:

Full Grain= orörd
Top Grain= polerad :D
Och vilken kvalite trod du C J Pembroke cavalry calf är?

Tillbaka
Topp