• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Rationellt och rationellt. 2-3000 kr fördelat på 10 år känns som en rimlig summa för ett genuint intresse. Även om det så skulle gälla 4-5 par skor. Du t.ex. läser och skriver här i tråden dagligen och jag skulle därför gissa på att ditt intresse för skor är relativt stort annars förstår jag inte alls hur du väljer att disponera din tid. Du nämner att du har 10 årslöner på börsen och spenderar bevisligen mycket av din lediga tid på att diskutera skor på ett internetforum men förmår dig inte att förstå hur någon kan välja att köpa C&J istället för Loake? Det låter tämligen irrationellt.
Till att börja med får jag ju ge dig en eloge för att du både tar dig tid att recensera mitt användande av min tid, samt din grundliga genomgång av min posthistorik - det är inte varje dag någon orkar visa mig ett sådant intresse!
Jag förstår absolut hur man kan välja att spendera 6K på ett par dojor istället för 2-3K (har inte skrivit något annat) men inte hur du lyckades snedtolka min kommentar om att allt går att rationalisera genom att applicera en tillräckligt lång avskrivningstid. Men ok, vi gör det enkelt och deklarerar att i absoluta tal är faktiskt 6K dubbelt så mycket som 3K oavsett avskrivningstid.
Med det sagt äger jag skor i de flesta prisklasser mellan 1000:- och 5000:- paret. Mer än så är jag för snål för.
Ha en god helg och glad skoputs på dig!

Men det är halva summan om man kör Loake ist för C&J, antaget att de håller lika länge.
Resonemanget går ju att applicera på nästan allt egentligen, att om man skriver av sin investering över en fantastiskt lång tidsperiod är det lugnt att köpa vad som helst så länge det fria kassaflödet räcker. Men det betyder inte att det är rationellt.
Man kommer långt med att par Loake, men de håller inte samma kvalité som C&J, EG, GG, SC, osv.

Sen är det, som med allt annat, the law of diminishing returns. Ett par skor för 6k är inte DUBBELT SÅ BRA som ett par för 3k. Samma gäller ett par för 10k, osv.
Det handlar till stor del även om design. Skulle säga att när man lagt 3k så har man fått en bra sko, 5k+ en riktigt bra sko, och allt där över av personliga skäl (färg, design, osv).

Givetvis går resonemanget att applicera på allt, och det är upp till var och en att avgöra om det är vettigt eller inte. Att köpa 10st skor från dinsko för ett totalpris av 5000kr över en 5års-period (antar de håller ett år), eller investera i två st par från Loake som håller lika länge.

Smyginviger vårskorna inomhus i väntan på bättre väder.

Knep ett par Matthew Cookson i ljus mocka på vinterrea. 2000kr för ett par skor tillverkade av Santoni går inte att klaga på. Känns väldigt mycket mjukare out of the box än Loake och Yanko som är mina enda tidigare erfarenheter. Det ska bli spännande att testa ”på riktigt” om någon månad :)

64F2FA34-B350-4D37-B1A2-508D5F273481.jpeg
16410C4E-6448-4F3C-97ED-740268BC629C.jpeg
C79BA65F-E948-4687-8570-784ED740B32C.jpeg

Man kommer långt med att par Loake, men de håller inte samma kvalité som C&J, EG, GG, SC, osv.

Sen är det, som med allt annat, the law of diminishing returns. Ett par skor för 6k är inte DUBBELT SÅ BRA som ett par för 3k. Samma gäller ett par för 10k, osv.
Det handlar till stor del även om design. Skulle säga att när man lagt 3k så har man fått en bra sko, 5k+ en riktigt bra sko, och allt där över av personliga skäl (färg, design, osv).

Givetvis går resonemanget att applicera på allt, och det är upp till var och en att avgöra om det är vettigt eller inte. Att köpa 10st skor från dinsko för ett totalpris av 5000kr över en 5års-period (antar de håller ett år), eller investera i två st par från Loake som håller lika länge.

Problemet är vad man lägger i ordet ”bra”. Är det ren slitstyrka sä är ett par EG inte tre gånger tåligare än ett par Loake. En Ferrari inte håller tre gånger längre än en Fiat Barchetta och en Patek tål inte mer stryk än en Tissot. Design, finish och inte minst upplevelsen av att bära dem kan däremot vara mer än tre gånger bättre men det beror på vad man som köpare prioriterar och efterfrågar. Jag har inga problem med att man prioriterar olika men ibland är det, som @vaniljglass skriver märkligt hur man kan motivera klockköp för sexsiffriga belopp men inte förstå hur någon kan lägga 5-10 000 kr på ett par kvalitetsskor då det finns bra billigare alternativ.

Problemet är vad man lägger i ordet ”bra”. Är det ren slitstyrka sä är ett par EG inte tre gånger tåligare än ett par Loake. En Ferrari inte håller tre gånger längre än en Fiat Barchetta och en Patek tål inte mer stryk än en Tissot. Design, finish och inte minst upplevelsen av att bära dem kan däremot vara mer än tre gånger bättre men det beror på vad man som köpare prioriterar och efterfrågar. Jag har inga problem med att man prioriterar olika men ibland är det, som @vaniljglass skriver märkligt hur man kan motivera klockköp för sexsiffriga belopp men inte förstå hur någon kan lägga 5-10 000 kr på ett par kvalitetsskor då det finns bra billigare alternativ.
Hade man kunnat köpa, äga och sälja begagnade skor utan att torska pengar så.. ;)

Hade man kunnat köpa, äga och sälja begagnade skor utan att torska pengar så.. ;)

Det går utmärkt. Jag har köpt bättre begagnade skor från Churchs, Crockett osv för runt 1000-lappen genom åren. Har fått minst samma pengar tillbaka. Jämför man nya skor för 10k och nya klockor för 100k så är ju värdetappet i kronor enormt mycket större när man klivit ur butik på de senare.

Men jag gillar ju klockor så har inget emot det..min invändning är att skor skulle vara ett nödvändigt ont medan klockor är en försvarbar passion :)

Ofta är just läder och konstruktion bättre på ett par dyrare skor vilket i sin tur ökar slitstyrkan. Men din poäng skiner igenom och du uttrycker där bättre än jag orkar :).

Ofta är just läder och konstruktion bättre på ett par dyrare skor vilket i sin tur ökar slitstyrkan. Men din poäng skiner igenom och du uttrycker där bättre än jag orkar :).

De kanske inte håller längre men de kommer troligtvis se snyggare ut under tiden. Sen handlar det inte om hur länge skorna håller utan snarare om hur länge man kan reparera dem. Ingen sko håller 10 år utan omsulningar och skovård. Däremot är det få skor som kan slå ett par välvårdade och kvalitetsskor med en riktigt fin patina.

De kanske inte håller längre men de kommer troligtvis se snyggare ut under tiden. Sen handlar det inte om hur länge skorna håller utan snarare om hur länge man kan reparera dem. Ingen sko håller 10 år utan omsulningar och skovård. Däremot är det få skor som kan slå ett par välvårdade och kvalitetsskor med en riktigt fin patina.
Lädret tål mer stryk i form av upprepade vikningar. Det är därför full grain är att föredra över corrected grain, t.ex.

Upptäckte att pedalen på min cykel gjort ett rejält märke i sulan på mina skor, är det något att oroa sig över?

Bilagor

• IMG_4124.JPG
    IMG_4124.JPG
    152.8 KB · Visningar: 4
Frågan man bör ställa sig är om man köper skor (eller andra kapitalvaror för den delen) för andras skull eller för sin egen.
Om det är för andra/behov av uppmärksamhet så tycker jag imho att man är ute på lite tunn is.
Men, som sagt...alla får göra som de vill :)

Lädret tål mer stryk i form av upprepade vikningar. Det är därför full grain är att föredra över corrected grain, t.ex.

Ja och nej. Elasticiteten och jämnheten är tveklöst bättre i de finaste skinnen men tåligheten mot yttre påverkan är något annat.
Ett grad 1-skinn i slät kalv kommer vara känsligare mot smuts och salt än ett präglat scotch grain till lägre pris. Dock två skinn till två olika sorters skor.

Känner att jag bara bidrar med dumma frågor till tråden men here goes.

Crockett and Jones for Ralph Lauren, innebär det samma kvalitet som en vanlig C&J?

Crockett and Jones for Ralph Lauren, innebär det samma kvalitet som en vanlig C&J?

Konstruktionsmässigt är det exakt samma. Däremot kan det röra sig om modeller, läster, material och färger som skiljer sig från C&Js vanliga utbud.

I vissa fall när modemärken gör skor producerade av ett erkänt skomärke kan det skilja sig ganska märkbart i specifikationen av ingående material så som kvalitet på sula, innerfoder, bindsula etc. Detta då modebranschen i regel har högre marginaler än ex kvalitetsskor och behöver skära för att kunna erbjuda skorna till ungefär samma pris.

Ralph Lauren tar istället något mer betalt än producenten de använder och löser det på det viset istället. Inget konstigt med det egentligen då man betalar för varumärkets design.

Konstruktionsmässigt är det exakt samma. Däremot kan det röra sig om modeller, läster, material och färger som skiljer sig från C&Js vanliga utbud.

I vissa fall när modemärken gör skor producerade av ett erkänt skomärke kan det skilja sig ganska märkbart i specifikationen av ingående material så som kvalitet på sula, innerfoder, bindsula etc. Detta då modebranschen i regel har högre marginaler än ex kvalitetsskor och behöver skära för att kunna erbjuda skorna till ungefär samma pris.

Ralph Lauren tar istället något mer betalt än producenten de använder och löser det på det viset istället. Inget konstigt med det egentligen då man betalar för varumärkets design.

Denna tråden kanske innehåller relevant info: https://www.styleforum.net/threads/ralph-lauren-lines-and-who-makes-what-a-definitive-guide.94886/

Vill minnas det skiljer sig lite, ibland till det bättre och ibland till det sämre. Har även läst att lästerna skiljer sig, men är inte säker.

Det låter ju kanon, jag har nämligen hittat ett par tassels från RL som verkar vettiga. Blir nog att jag slår till då. Tusen tack för hjälpen.

Det låter ju kanon, jag har nämligen hittat ett par tassels från RL som verkar vettiga. Blir nog att jag slår till då. Tusen tack för hjälpen.
Angående det så var jag faktiskt och hämtade två par skor hos skomakaren idag. Ett par Marlow från Ralph Lauren (C&J) och ett par Color 8 tassels från Alden. Han hävdade att de "engelska" skorna (alltså C&J) var aningen bättre konstruerade. Men att de skulle vara "sämre" bör, precis som Whedda säger, inte vara något att oroa sig över. :)

Tillbaka
Topp