• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Någon som har tips på höstboots? Funderar på CJ Northcote eller Chelsea 5. Church har en modell som heter Ely som är lik Chelsea. RM Williams?
Har ett par RM gardener som endast används på landet/skogen. De är för grova för kontoret.

Varför inte prova ett par alden indy boots? Jag beställde ett par från usa. Lite osäker på rätt storlek. Tog en sväng inom nitty gritty i sthlm och provade. Eftersom de inte hade eee vidd skämdes jag inte att sedan köpa via nätet. Hade deras passat hade jag nog köpt dem där. Tråkigt att de är ca 3000:- dyrare där dock.

Kanske värt att kolla upp red wing?
 

Randel

Cartier
Någon som har tips på höstboots? Funderar på CJ Northcote eller Chelsea 5. Church har en modell som heter Ely som är lik Chelsea. RM Williams?


C&J Coniston för lite rundare form, Northcote i den väldigt elegant lästen 348 (men i vaxat skinn om jag minns rätt, d.v.s. inte gjorda för att polera någon spitshine på som jag förstått det). Gillar du Coniston men inte gillar priset kan du kolla på Alfred Sargent (minns inte modellnamnet men kolla på Herringshoes.co.uk eller motsvarande). Jag tipsar gärna om Carmina också, de har en fantastiskt fin Jumper Boot (jag har ett par) som Skoaktiebolaget säljer. Ridgeway-sula vilket jag tycker är mer praktiskt än Dainite som många andra kör på. Kostar 4.000:- och det tycker jag de är värda utan tvekan. Lite roligare och mindre vanligt än t.ex. C&J, och dessutom hand-patinerade (enligt Skoaktiebolaget), och det syns ganska tydligt att ett par skiljer sig från ett annat i vissa nyanser.
Carmina-80184-Jumper-Grain-03_1024x1024.jpg
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Jag tipsar gärna om Carmina också, de har en fantastiskt fin Jumper Boot (jag har ett par) som Skoaktiebolaget säljer. Ridgeway-sula vilket jag tycker är mer praktiskt än Dainite som många andra kör på. Kostar 4.000:- och det tycker jag de är värda utan tvekan. Lite roligare och mindre vanligt än t.ex. C&J, och dessutom hand-patinerade (enligt Skoaktiebolaget), och det syns ganska tydligt att ett par skiljer sig från ett annat i vissa nyanser.

De där Carminorna är löjligt bra! Gillas! ...och välskrivet som vanligt. :)

Kan tipsa om Meermins modeller också om man vill gå ännu längre ner på prisstegen.

WWW_4341_162.png


WWW_4080_167.png


För mig är en känga en sko som slits hårdare än andra skor - eftersom jag plaskar runt i snö och slask med dem - och funderar därför på att prova någon av ovanstående inför vintern.
 

Randel

Cartier
De där Carminorna är löjligt bra! Gillas! ...och välskrivet som vanligt. :)


Tackar :) En sak som kan ses som negativt med de Carmina jag länkade till är att de inte är "stormwelted", vilket i teorin innebär att de saknar skydd mot fukt som kommer från sidan, mellan sulan och skons ovandel. Det har väl debatterats en del kring hur viktigt stormrand egentligen är eller inte, men det kan vara värt att nämna. Men, som sagt, de där Carmina Jumper Boots är jag galet nöjd med, och jag älskar verkligen färgen på dem och att lästen är så elegant. Det blir liksom en pressad "boot".
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Mycket fina skor i den här tråden.
Dock inte riktigt min tekopp trainerkille som man är.
Beställde hem ett par röda Dr Martens jag aldrig sett förr. Kängor kan ju vara bra att ha.
dm-0005_1.jpg

800 spänn skickat var inte alls dumt.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
De där Carminorna är löjligt bra! Gillas! ...och välskrivet som vanligt. :)

Kan tipsa om Meermins modeller också om man vill gå ännu längre ner på prisstegen.

För mig är en känga en sko som slits hårdare än andra skor - eftersom jag plaskar runt i snö och slask med dem - och funderar därför på att prova någon av ovanstående inför vintern.

Just det gör att jag tycker tvärtom med kängor - man ska köpa det bästa man kan, för att verkligen få ut fördelarna av kvalitet i material och arbete.

Beställde ett par Crockett & Jones, Clifford som kom in idag, mycket trevlig sko

Härligt! 337 är min favoritläst, du har fyra andra modeller tillgängliga som alla är höjdare.
Fortsättning följer...

Ooooh, spännande! Newbury är inte riktigt något jag själv skulle bära, men jäklar vad snygg den är. Kul att se ett ex i Nightshade!
 

WiktorK

Omega
Nu när hösten har närmat sig så är jag lite konfunderad..
Vad ska man egentligen sporta för skor under hösten?

Jag har tittat en del på Meermin´s utbud och tycker att både pris och utseende tilltalar mig. Så frågan är vad man bör slå till på i höst?

Inser att jag behöver ett par boots och ett par "låga" skor.. Syftet med skorna är att kunna använda de både till mer dressade arbetsdagar ( dock inte kostym) samt även för fritidssysslor.

När det gäller lågskor. Är Monk straps förknippat med sommar och sol? Eller kan man ha ett par nu under hösten?
 

Skolläraren

Panerai
Inser att jag behöver ett par boots och ett par "låga" skor.. Syftet med skorna är att kunna använda de både till mer dressade arbetsdagar ( dock inte kostym) samt även för fritidssysslor.

När det gäller lågskor. Är Monk straps förknippat med sommar och sol? Eller kan man ha ett par nu under hösten?

Jag tycker det är självklart att man kan ha ett par monkstraps på hösten. Jag har mina på mig nu och tycker inte det ser underligt ut alls.

Den enda skon jag tycker är en regelrätt sommarsko är loafern, men det är bara min högst subjektiva åsikt.

Kör på om du gillar det!
 

dauit

Panerai
2-Faktor
Just det gör att jag tycker tvärtom med kängor - man ska köpa det bästa man kan, för att verkligen få ut fördelarna av kvalitet i material och arbete.



Härligt! 337 är min favoritläst, du har fyra andra modeller tillgängliga som alla är höjdare.


Ooooh, spännande! Newbury är inte riktigt något jag själv skulle bära, men jäklar vad snygg den är. Kul att se ett ex i Nightshade!
Det var lite utav en chansning, färgen är dock inte lika vulgär som man kan tänka sig.


Man vill ju bygga upp förväntningarna:)
Ska försöka få till bra bilder idag, det är lite halvsvårt att få till bra bilder som visar hur fantastisk färgen verkligen är, speciellt med en Iphone 4.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Det var lite utav en chansning, färgen är dock inte lika vulgär som man kan tänka sig.



Man vill ju bygga upp förväntningarna:)
Ska försöka få till bra bilder idag, det är lite halvsvårt att få till bra bilder som visar hur fantastisk färgen verkligen är, speciellt med en Iphone 4.

Är det en outtagen MTO från Londonutförsäljningen?
 

Skolläraren

Panerai
När skor har "waxy leather" så förstår jag att det är någon sorts vax som fungerar som impregnering, men är detta liknande det vaxet som man har på t.ex. jackor och då kan lämna fula fettfläckar på andra klädesplagg?

Skulle behöva ett par nya vinterkängor och är sugen på Loakes Mulligan Brogue boots, men man vill ju inte förstöra byxorna.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
När skor har "waxy leather" så förstår jag att det är någon sorts vax som fungerar som impregnering, men är detta liknande det vaxet som man har på t.ex. jackor och då kan lämna fula fettfläckar på andra klädesplagg?

Skulle behöva ett par nya vinterkängor och är sugen på Loakes Mulligan Brogue boots, men man vill ju inte förstöra byxorna.

Nä, det är en annan sak.
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Har fastnat för Loakes trevliga Burford i mocka men även om jag äger ett antal mockaskor med lädersula är jag noggrann med att inte bruka dom i regn och rusk. Hur kan jag med gott samvete bära ett par lädersulade mockakängor i regn och snö. Impregnering? Gummisula? Swims/galoscher/bottiner även om det sannolikt skulle se rätt skumt ut på kängor? Synd att de inte görs med Dainite i denna kulör.
 

DrDre

Patek
Har fastnat för Loakes trevliga Burford i mocka men även om jag äger ett antal mockaskor med lädersula är jag noggrann med att inte bruka dom i regn och rusk. Hur kan jag med gott samvete bära ett par lädersulade mockakängor i regn och snö. Impregnering? Gummisula? Swims/galoscher/bottiner även om det sannolikt skulle se rätt skumt ut på kängor? Synd att de inte görs med Dainite i denna kulör.

Personligen är jag väl inte så jätteförtjust i lädersulor på vintern. Om det är blött ute och samtidigt trottoarerna är täckte med sådana där stenflisor, så tror jag man kan förstöra de av vätan uppmjukade sulorna rätt fort om man får lite längre sträckor.

Jag har läst, men har själv ingen erfarenhet, att man inte bör använda mockaskor tillsammans med swims då det förstör mockan. Jag har också läst, men återigen inte provat, att om man fettar in en lädersula och sedan får för sig att lägga på en slitsula, så kan det vara svårt att få limmet att fästa ordentligt. Som sagt, jag har själv inte förstahandskunskap om dessa två punkter, men det kanske kan vara värt att forsta vidare innen du skrider till verket.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Störtsnygga! lägg gärna upp bild med dem på då jag är sjukt sugen på att införskaffa ett par!

Här är mina:

image.jpg


Någon som beställt från spanska Meermin? Randsydda skor för €160 är inte illa...

Det finns ganska mycket skrivet om Meermin i just den här tråden. Det är värt att bläddra lite och läsa på.

Åsikterna om kvalitén går isär. Jag är mycket nöjd med mina, både finish, kvalité och känsla. Iaf. i relation till prisnivån.
 

Randel

Cartier
Någon som beställt från spanska Meermin? Randsydda skor för €160 är inte illa...

Som vanligt så får man vad man betalar för. Jag hade nog skippat deras billiga kollektion och istället köpt från deras Linea Maestro som är lite dyrare. Många har klagat på att sulorna slits ruskigt snabbt på den billiga kollektionen.
 
Topp