Pacta sunt servanda
Silver
Någon som kan tipsa om ett par finskor som gärna får påminna Loake, men som inte ska ha lika grov och bred undersula och gärna med lite mer spets.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Någon som kan tipsa om ett par finskor som gärna får påminna Loake, men som inte ska ha lika grov och bred undersula och gärna med lite mer spets.
Tyvärr framgår det inte hur grova sulorna är.
![]()
Inte så de är "för" stora men lästen Loake använder på Bedale är nog större och kanske bredare än många andra?
Tråden svänger kring ämnet skor så det passar väl bäst att ställa frågan här; tips på (klassiska) skor till smoking. Gärna med bild, märke och länk.
Diskreta oxfords i lack (alt svarta som fått en riktig dödsputs...) är det enda du behöver bry dig om. Visst, man kan bära slippers och pumps också, men det är överkurs (och måste du fråga är du inte rätt bärare).
Det beror ju helt på hur formell du vill vara. Själv är jag radikal nog att använda oxfords, derbys och semi-brogues i princip synonymt (nåja, endast oxfords till frack) och skulle därför prioritera ett par munkskor.Om man ställer detta i relation till den klassiska uppsättning dress-beater-dykare, vad skulle ni säga är ett vettigt upplägg i garderoben för en "normal" människa som just fått upp ögonen för detta?
Har i dagsläget ett par bruna oxfords, svarta brouges, sneakers, chelseaboots och ett par otroligt välputsade Doctor Martens tiohål med stålhätta. Min tanke är att komplettera detta med en uppsättning svarta oxfords samt ett par derby. Sedan borde jag väl vara i hamn hyfsat?
Om man ställer detta i relation till den klassiska uppsättning dress-beater-dykare, vad skulle ni säga är ett vettigt upplägg i garderoben för en "normal" människa som just fått upp ögonen för detta?
Har i dagsläget ett par bruna oxfords, svarta brouges, sneakers, chelseaboots och ett par otroligt välputsade Doctor Martens tiohål med stålhätta. Min tanke är att komplettera detta med en uppsättning svarta oxfords samt ett par derby. Sedan borde jag väl vara i hamn hyfsat?
Får be om ursäkt för min kanske något dryga ton, inte meningen.
Det jag vänder mig emot är att detta tippset ges mer och mer frekvent och har liksom gått från någon man kan göra om skorna är rejält skitiga till något man bör göra, flera gånger årligen, oavsett.
Tog en premiärtur med ett par Loake Downing Derby och såhär ser skorna ut efter 200 meter promenad.
![]()
Är detta helt normalt eller är det för att jag inte behandlat skorna och i sådana fall med vad?
![]()
Såhär ser skorna ut oanvända, ganska stor skillnad efter en promenad med andra ord. Hur gör ni med den här typen av lädersulor? Sular ni om eller nöter ni in dem (väldigt halt med läder)? Kan även här konstateras att det redan efter 200 m ser rätt slitet ut men samtidigt att sula om vore att ta bort en hel del av skon...
Om skorna passar OK (du har väl inte en massa tomrum ovanför foten där du får vecken?) så är det bara att acceptera att gångveck är nåt naturligt. Har flera par där bara tåpartiet är slätt, och det ser ganska snyggt ut efter ett tag, särskilt efter skorna fått lite karaktär från användning och skokräm!
Ang. sulorna så kan du alltid lägga på en slitsula av gummi om du tycker lädret är för halt eller du vill ha lite mer skydd. Det kommer dock att bli mindre halt ganska snart om du använder skorna, om även aldrig lika greppigt som gummi. Notera att så fort man nämner slitsulor så startar ett holy war mellan de som är för och de som är övertygade att de "förstör balansen" eller "gör att sulan ruttnar för att den inte kan andas" osv osv. Du får studera så mycket du kan själv och göra din egen bedömning av detta. Kör själv med slitsula på de flesta (Indiana Rubber 346 Longlife), men det är en högst personlig sak...
Nej upplevde inte mer tomrum än vanligt, skorna sitter väldigt bekvämt. Tycker du att jag behöver behandla skinnet med något innan jag använder skorna något mer? Tolkar dig som att skorna är till för att användas som dem är och att övrig behandling och sulor är lite grann som att använda mobilskal och skyddsplast på sin mobiltelefon.
Singular och andra kan mycket mer än jag om detta så förhoppningsvis kan de kommentera. Själv skulle jag gå i de några dagar och sedan köra ett varv med kvalitetskräm typ Saphir eller Collonil, och eventuellt puts om du vill ha lite extra glans.
Nä, generellt sett behöver man inte på bättre skor lägga på en sparsula; ju bättre skor, desto bättre är standarden på både arbete och inte minst ingående komponenter skillnaden märks inte minst på sulkvalitén. Loake är OK och det är upp till dig själv (och dina hjärnspöken) om det behövs slitsula. Tror du att du skulle använda skon mer och oftare med slitsula? Gott, lägg på den.
Tog en premiärtur med ett par Loake Downing Derby och såhär ser skorna ut efter 200 meter promenad.
![]()
Är detta helt normalt eller är det för att jag inte behandlat skorna och i sådana fall med vad?
![]()
Såhär ser skorna ut oanvända, ganska stor skillnad efter en promenad med andra ord. Hur gör ni med den här typen av lädersulor? Sular ni om eller nöter ni in dem (väldigt halt med läder)? Kan även här konstateras att det redan efter 200 m ser rätt slitet ut men samtidigt att sula om vore att ta bort en hel del av skon...
Gångvecken beror på en kombination av modell (slätt tåparti utan sömmar har generellt mer veck), passform (är skornas läst inte helt optimal ökar veckbildningen) och läderkvalitet (inte bara hur "bra" skinnet är utan även tjockleken etc)
Angående slitsula eller ej är det upp till var och en men min rekommendation är att gå på dem ett tag och verkligen utnyttja känslan i lädersula innan man lägger på gummi. Om man gör det när sulan sjunger på sista versen för att spara något år innan hel/halvsulning kan jag förstå. Annars är den stående rekommendationen att köpa skor med sula anpassad efter användningen. När lädersulan är slut är det inget som hindrar från att man väljer en hel Dainite/Vibramsula vid omsulning.
Tycker du att jag bör behandla skorna med någon kräm före fortsatt användning?
Favorit sneakersna på idag.![]()
Är sugen på ett par Chelsea boots. Vid långa promenader och hög slitage, vilken är att föredra? RM Williams eller Crocketts? Min personliga favorit är CJs Mmen har hört bra om RM. Föredrar Dainite sula.
Stockholms betongdjungelSkogspromenader ?
Är sugen på ett par Chelsea boots. Vid långa promenader och hög slitage, vilken är att föredra? RM Williams eller Crocketts? Min personliga favorit är CJs Mmen har hört bra om RM. Föredrar Dainite sula.