• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Någon som kan tipsa om ett par finskor som gärna får påminna Loake, men som inte ska ha lika grov och bred undersula och gärna med lite mer spets.

Tyvärr framgår det inte hur grova sulorna är.

LiliSussie.jpg

Sulorna sticker inte ut så fasligt mycket på C&J Coniston, kan jag tycka. Annars kanske Carminas Derby Boot kan vara något:

Carmina-861-Burgundy-03_1024x1024.jpg

De finns även i cordovan på Paul & friends, men då kostar det därefter:

lOHCWSn.jpg

Tråden svänger kring ämnet skor så det passar väl bäst att ställa frågan här; tips på (klassiska) skor till smoking. Gärna med bild, märke och länk.

Tråden svänger kring ämnet skor så det passar väl bäst att ställa frågan här; tips på (klassiska) skor till smoking. Gärna med bild, märke och länk.

Diskreta oxfords i lack (alt svarta som fått en riktig dödsputs...) är det enda du behöver bry dig om. Visst, man kan bära slippers och pumps också, men det är överkurs (och måste du fråga är du inte rätt bärare).

Diskreta oxfords i lack (alt svarta som fått en riktig dödsputs...) är det enda du behöver bry dig om. Visst, man kan bära slippers och pumps också, men det är överkurs (och måste du fråga är du inte rätt bärare).

Svarta oxfords med tunn sula och precis rätt läst för ändamålet är vad jag är ute efter. Inte för spetsiga i tån och inte för trubbiga heller.:)

Om man ställer detta i relation till den klassiska uppsättning dress-beater-dykare, vad skulle ni säga är ett vettigt upplägg i garderoben för en "normal" människa som just fått upp ögonen för detta?
Har i dagsläget ett par bruna oxfords, svarta brouges, sneakers, chelseaboots och ett par otroligt välputsade Doctor Martens tiohål med stålhätta. Min tanke är att komplettera detta med en uppsättning svarta oxfords samt ett par derby. Sedan borde jag väl vara i hamn hyfsat?

Om man ställer detta i relation till den klassiska uppsättning dress-beater-dykare, vad skulle ni säga är ett vettigt upplägg i garderoben för en "normal" människa som just fått upp ögonen för detta?
Har i dagsläget ett par bruna oxfords, svarta brouges, sneakers, chelseaboots och ett par otroligt välputsade Doctor Martens tiohål med stålhätta. Min tanke är att komplettera detta med en uppsättning svarta oxfords samt ett par derby. Sedan borde jag väl vara i hamn hyfsat?
Det beror ju helt på hur formell du vill vara. Själv är jag radikal nog att använda oxfords, derbys och semi-brogues i princip synonymt (nåja, endast oxfords till frack) och skulle därför prioritera ett par munkskor.

Köp svarta Oxfords, bruna brogues (sälj dom svarta) och ett par mocka tasseled loafers (för att utmana dig själv) .

Får be om ursäkt för min kanske något dryga ton, inte meningen.
Det jag vänder mig emot är att detta tippset ges mer och mer frekvent och har liksom gått från någon man kan göra om skorna är rejält skitiga till något man bör göra, flera gånger årligen, oavsett.

Det är absolut inget man behöver göra flera gånger om året och det är inte skokrämen som är boven utan snarare wax/polish. Det stänger porerna och hindrar ny återfuktande kräm att tränga in. Handlar om någon gång vart eller vartannat år och beroende på vad för produkter man använder.

Jag skulle absolut inte välja Aceton om man inte är ute efter att strippa grundfärgen helt. Galltvål eller kemiskt ren bensin blandat med vatten räcker ofta för mig. Sen är det viktigt med Renovateur eller kräm på det.

Tog en premiärtur med ett par Loake Downing Derby och såhär ser skorna ut efter 200 meter promenad.
20141125_181045.jpg
Är detta helt normalt eller är det för att jag inte behandlat skorna och i sådana fall med vad?
11613611r_2.jpg
Såhär ser skorna ut oanvända, ganska stor skillnad efter en promenad med andra ord. Hur gör ni med den här typen av lädersulor? Sular ni om eller nöter ni in dem (väldigt halt med läder)? Kan även här konstateras att det redan efter 200 m ser rätt slitet ut men samtidigt att sula om vore att ta bort en hel del av skon...

Tog en premiärtur med ett par Loake Downing Derby och såhär ser skorna ut efter 200 meter promenad.
20141125_181045.jpg
Är detta helt normalt eller är det för att jag inte behandlat skorna och i sådana fall med vad?
11613611r_2.jpg
Såhär ser skorna ut oanvända, ganska stor skillnad efter en promenad med andra ord. Hur gör ni med den här typen av lädersulor? Sular ni om eller nöter ni in dem (väldigt halt med läder)? Kan även här konstateras att det redan efter 200 m ser rätt slitet ut men samtidigt att sula om vore att ta bort en hel del av skon...

Om skorna passar OK (du har väl inte en massa tomrum ovanför foten där du får vecken?) så är det bara att acceptera att gångveck är nåt naturligt. Har flera par där bara tåpartiet är slätt, och det ser ganska snyggt ut efter ett tag, särskilt efter skorna fått lite karaktär från användning och skokräm!

Ang. sulorna så kan du alltid lägga på en slitsula av gummi om du tycker lädret är för halt eller du vill ha lite mer skydd. Det kommer dock att bli mindre halt ganska snart om du använder skorna, om även aldrig lika greppigt som gummi. Notera att så fort man nämner slitsulor så startas ett holy war mellan de som är för och de som är övertygade att de "förstör balansen" eller "gör att sulan ruttnar för att den inte kan andas" osv osv. Du får studera så mycket du kan själv och göra din egen bedömning av detta. Kör själv med slitsula på de flesta (Indiana Rubber 346 Longlife), men det är en högst personlig sak...

Om skorna passar OK (du har väl inte en massa tomrum ovanför foten där du får vecken?) så är det bara att acceptera att gångveck är nåt naturligt. Har flera par där bara tåpartiet är slätt, och det ser ganska snyggt ut efter ett tag, särskilt efter skorna fått lite karaktär från användning och skokräm!

Ang. sulorna så kan du alltid lägga på en slitsula av gummi om du tycker lädret är för halt eller du vill ha lite mer skydd. Det kommer dock att bli mindre halt ganska snart om du använder skorna, om även aldrig lika greppigt som gummi. Notera att så fort man nämner slitsulor så startar ett holy war mellan de som är för och de som är övertygade att de "förstör balansen" eller "gör att sulan ruttnar för att den inte kan andas" osv osv. Du får studera så mycket du kan själv och göra din egen bedömning av detta. Kör själv med slitsula på de flesta (Indiana Rubber 346 Longlife), men det är en högst personlig sak...

Nej upplevde inte mer tomrum än vanligt, skorna sitter väldigt bekvämt. Tycker du att jag behöver behandla skinnet med något innan jag använder skorna något mer? Tolkar dig som att skorna är till för att användas som dem är och att övrig behandling och sulor är lite grann som att använda mobilskal och skyddsplast på sin mobiltelefon.

Nej upplevde inte mer tomrum än vanligt, skorna sitter väldigt bekvämt. Tycker du att jag behöver behandla skinnet med något innan jag använder skorna något mer? Tolkar dig som att skorna är till för att användas som dem är och att övrig behandling och sulor är lite grann som att använda mobilskal och skyddsplast på sin mobiltelefon.

Singular och andra kan mycket mer än jag om detta så förhoppningsvis kan de kommentera. Själv skulle jag gå i de några dagar och sedan köra ett varv med kvalitetskräm typ Saphir eller Collonil, och eventuellt puts om du vill ha lite extra glans.

Singular och andra kan mycket mer än jag om detta så förhoppningsvis kan de kommentera. Själv skulle jag gå i de några dagar och sedan köra ett varv med kvalitetskräm typ Saphir eller Collonil, och eventuellt puts om du vill ha lite extra glans.

Nä, generellt sett behöver man inte på bättre skor lägga på en sparsula; ju bättre skor, desto bättre är standarden på både arbete och inte minst ingående komponenter skillnaden märks inte minst på sulkvalitén. Loake är OK och det är upp till dig själv (och dina hjärnspöken) om det behövs slitsula. Tror du att du skulle använda skon mer och oftare med slitsula? Gott, lägg på den.

Angående skovården; använd skon och använd en bra kräm när det behövs. Använd skoblock och ha inte skorna oftare än ungefär var tredje dag om du har möjlighet.

Nä, generellt sett behöver man inte på bättre skor lägga på en sparsula; ju bättre skor, desto bättre är standarden på både arbete och inte minst ingående komponenter skillnaden märks inte minst på sulkvalitén. Loake är OK och det är upp till dig själv (och dina hjärnspöken) om det behövs slitsula. Tror du att du skulle använda skon mer och oftare med slitsula? Gott, lägg på den.

Precis, som jag skrev en högst personlig sak! :) Jag går väldigt mycket i mina skor, och här i Borås blir det ofta på blöta gator/trottoarer med grus och annat skräp. Såg hur det tog på mina lädersulade så kände att valen stod mellan att slita ut sulan onödigt fort, inte ha på mig skor jag verkligen gillar när det regnar (och kom ihåg, Borås...), eller slänga på slitsulor. Nu vet jag naturligtvis inte exakt hur länge lädersulorna skulle hålla på t.ex. mina Crockett&Jones i dessa förhållanden jämfört med samma sko med en tunn slitsula i gummi, men känner mig hyfsat övertygad om att jag förlängt livet en hel del. Men som sagt, personlig åsikt och därför jag rekommenderade att samla på sig så mycket information man kan/vill/orkar och sedan fatta sitt egna beslut. Även om det inte gör någon skillnad alls i längden (vilket jag inte tror...) är det fortfarande värt det om man finner att man inte är rädd för att ha på sig sina favoriter bara för att det är lite blött ute.

Googlat och det verkar stämma att lädersulan har en väldigt lång livstid och längre än gummisulan om man bara undviker vått underlag och om man inte gör så ska man låta sulorna torka upp ordentligt. Så jag kör på som de är original och undviker regn så gott jag kan.

20141125_181045.jpg
11613611r_2.jpg

Gångvecken beror på en kombination av modell (slätt tåparti utan sömmar har generellt mer veck), passform (är skornas läst inte helt optimal ökar veckbildningen) och läderkvalitet (inte bara hur "bra" skinnet är utan även tjockleken etc)

Angående slitsula eller ej är det upp till var och en men min rekommendation är att gå på dem ett tag och verkligen utnyttja känslan i lädersula innan man lägger på gummi. Om man gör det när sulan sjunger på sista versen för att spara något år innan hel/halvsulning kan jag förstå. Annars är den stående rekommendationen att köpa skor med sula anpassad efter användningen. När lädersulan är slut är det inget som hindrar från att man väljer en hel Dainite/Vibramsula vid omsulning.

Gångvecken beror på en kombination av modell (slätt tåparti utan sömmar har generellt mer veck), passform (är skornas läst inte helt optimal ökar veckbildningen) och läderkvalitet (inte bara hur "bra" skinnet är utan även tjockleken etc)

Angående slitsula eller ej är det upp till var och en men min rekommendation är att gå på dem ett tag och verkligen utnyttja känslan i lädersula innan man lägger på gummi. Om man gör det när sulan sjunger på sista versen för att spara något år innan hel/halvsulning kan jag förstå. Annars är den stående rekommendationen att köpa skor med sula anpassad efter användningen. När lädersulan är slut är det inget som hindrar från att man väljer en hel Dainite/Vibramsula vid omsulning.

Tycker du att jag bör behandla skorna med någon kräm före fortsatt användning?

Är sugen på ett par Chelsea boots. Vid långa promenader och hög slitage, vilken är att föredra? RM Williams eller Crocketts? Min personliga favorit är CJs Mmen har hört bra om RM. Föredrar Dainite sula.

Är sugen på ett par Chelsea boots. Vid långa promenader och hög slitage, vilken är att föredra? RM Williams eller Crocketts? Min personliga favorit är CJs Mmen har hört bra om RM. Föredrar Dainite sula.

Min personliga uppfattning är att CJ håller något högre Nivå än RM W. Bägge är bra och välj den modellen du gillar bäst. Kvalitetsskillnaden är mindre än den estetiska. Jag skulle också välja ett par med gummisula från Fabrik.

Tillbaka
Topp