• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Jag kör kängor med gummisulor när det är snö. Annars spelar det inte så stor roll. Tycker läder är skönt att gå på, så kör gärna det på ett par skor. Om du har lädersululade skor väntar du antingen tills sulorna börjar bli slutna och lägger sen på en slitsula i gummi eller så väntar du tills sulorna är helt slut och lägger på en ny gummisula. Eller en ny lädersula av hög kvalitet som håller länge.
Tror faktiskt det är smart att köra på ny lädersula när de befintliga börjar lida mot sitt slut.. Tror jag har ett par kängor med lädersula faktiskt, problemet är dock att jag ibland upplever att de tar in vatten, vilket inte är så kul. Är det välkänt att lädersulor tar in vatten eller är det bara mina kängor? :rolleyes:

Det stämmer att det är Crockett & Jones Westbourne på bilden. Min favoritmodell.

Mönstret kalla också adelaides och finns hos andra varumärken med. T.ex Alfred Sargent Moore.

Är på jakt efter ett par vårskor, sugen på ett bra brogues.
Har spanat en del på nätet och fastnat för Loake Chester i mahogny calf.
Någon som har erfarenhet av dessa och passform? Dvs. har någon referens hur stor F och capitallästen är?

Tack på förhand.

Capital lusten brukar anses vara stor i storleken. Så man brukar kunna gå ner 0,5 i UK storlek. Dvs har jag vanligtvis 9,5, men med capital har jag 9.

Sitter och njuter av mina (för mig) nya Crockett and Jones skor. Ett par lätt begagnade Atherstone om jag har lyckats läsa till mig till rätt information.
IMG_0048.jpg

Så nu lyder samlingen:
1 par Carmina 80188 Oscar i rödbrunt kalvskinn.
1 par Loake 1880 Cannon i brun mocka.
1 par Loake 1880 Cannon i svart läder.
1 par RM Williams Craftsman i brun mocka.
1 par RM Williams Blaxland i brunt läder.
1 par Crockett & Jones Atherstone i ljusbrunt läder.
samt 1 par Hugo boss derbys i okänd modell brunt läder.

Har även lagt in intresse för ett par Myrqvist så med tanke på överrepresentationen av bruna skor i samlingen så får det nog ta och bli ett par Äppelviken i svart läder..
Vet att det är en salig blandning märken och modeller men man måste börja någonstans..

Skor är kul, bjuder på en bild på mina nuvarande:

DSC_0003.JPG

Från vänster till höger från översta raden nedåt (alla C&J): Islay, Swansea DB, Swansea B, Swansea DBS, Lowndes DB, Finsbury CN, Westfield DB, Belgrave CN, Audley DB.

Flesta av dom används ganska ofta, men jag gillar inte Islay eller kängor i övrigt, så dom använder jag helst inte annat än när det är snökaos. Sen kan jag inte påstå att den svarta Swansean får se dagens ljus (Derby + svart, när trodde jag egentligen att det skulle användas?!).

Egentligen är jag ganska nöjd, men skulle behöva ett par svarta oxfords. Lär dock vänta med att skaffa det tills de verkligen behövs (t ex begravning). Vore kul att lägga till ett par Clifford, som är en mycket fin modell. Kanske även ett par loafers, som kan fungera som semesterskor, eftersom jag tycker de känns lite plojjiga.
Grym samling!!! Dock vill jag nog påstå att du kan skippa svarta oxfords o köra ett par tassle loafers istället;)

Hur gör ni med lädersula när det är blött ute? Har tidigare haft ett par skor hos en urmakare som bytte klack på mina kängor till ett par i gummi efter att läder/träklacken gick av. Bor ju i kalla Norrland och vi har snö fortfarande, ska man lägga på en gummisula eller liknande?
Tråkigt svar men ger helt enkelt fasiken i att använda skorna med lädersula..

Sitter och njuter av mina (för mig) nya Crockett and Jones skor. Ett par lätt begagnade Atherstone om jag har lyckats läsa till mig till rätt information.
IMG_0048.jpg

Så nu lyder samlingen:

Har även lagt in intresse för ett par Myrqvist så med tanke på överrepresentationen av bruna skor i samlingen så får det nog ta och bli ett par Äppelviken i svart läder..
Vet att det är en salig blandning märken och modeller men man måste börja någonstans..
Skön samling men ärligt talat, vill du verkligen ha ett par Myrqvist? Ryskt läder som är gjorda i Vietnam känns föga upphetsande även om de nu anställt en engelsman att se över produktionen. Finns bättre/roligare dojjor gjorda i Europa för likvärdig slant;)

Tror faktiskt det är smart att köra på ny lädersula när de befintliga börjar lida mot sitt slut.. Tror jag har ett par kängor med lädersula faktiskt, problemet är dock att jag ibland upplever att de tar in vatten, vilket inte är så kul. Är det välkänt att lädersulor tar in vatten eller är det bara mina kängor? :rolleyes:
Alla lädersulor blir dyngsura om man går runt i blött underlag för länge plus att de slits fortare. Bytte lädersula på 2 par skor nyligen o tänker inte använda dom i regn. Räcker med att gruset (som tar en evighet att bli bortsopat) nöter på dom..

Dessa munkstraps fick oxå ny sula och en tvätt från ovan nämnda skoservice. Ett par gamla CT made by Loake in England.
Även dessa har fått en grym patina och fina veck. Lättputsade till tusan!
image.jpeg

image.jpeg

Så himla kul att ge dom lite nytt liv nu till våren:)

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    141.5 KB · Visningar: 55
Skön samling men ärligt talat, vill du verkligen ha ett par Myrqvist? Ryskt läder som är gjorda i Vietnam känns föga upphetsande även om de nu anställt en engelsman att se över produktionen. Finns bättre/roligare dojjor gjorda i Europa för likvärdig slant;)
Tycker mer det är en kul grej och känner att vågar man slänga sig in i denna branch och speciellt som svensk så kn jag testa det! Får de lite uppmärksamhet nu i början så kommer de nog kunna höja kvaliteten på alla delar till nästa version!

Tycker mer det är en kul grej och känner att vågar man slänga sig in i denna branch och speciellt som svensk så kn jag testa det! Får de lite uppmärksamhet nu i början så kommer de nog kunna höja kvaliteten på alla delar till nästa version!
Så det är alltså du som står bakom märket? Klart att det är kul att ni tar chansen men varför inte lägga produktionen här i Europa?
Finns väldigt bra kunskaper inom skotillverkning i tex Portugal och Ungern som får räknas som lågavlönade länder. Sånt lockar iaf mej betydligt mer och jag är garanterat beredd att betala några hundralappar extra för. Att lägga produktionen i tex Vietnam där man dels tar 0 hänsyn till vare sej miljö eller arbetsförhållande samt dels så vet jag ju att kunskapen är betydligt bättre så således får jag ju mer för mina slantar. Jag köper heller inte kläder som är "made in china" vare sej de kommer från H&M eller Hugo Boss..

Så det är alltså du som står bakom märket? Klart att det är kul att ni tar chansen men varför inte lägga produktionen här i Europa?
Finns väldigt bra kunskaper inom skotillverkning i tex Portugal och Ungern som får räknas som lågavlönade länder. Sånt lockar iaf mej betydligt mer och jag är garanterat beredd att betala några hundralappar extra för. Att lägga produktionen i tex Vietnam där man dels tar 0 hänsyn till vare sej miljö eller arbetsförhållande samt dels så vet jag ju att kunskapen är betydligt bättre så således får jag ju mer för mina slantar. Jag köper heller inte kläder som är "made in china" vare sej de kommer från H&M eller Hugo Boss..
Nä är tyvärr inte varken grundare/ägare/eller har någon anknytning till Herrstil/Myrqvist förutom potentiell kund.

Jag tror vi får se hur kvalitén är när skorna väl anländer, och kan väll hålla med om att just Vietnam eller annat utvecklingsland är lite skumt. När som du säger både Portugal och Ungern har duktiga skomakare tror dock att om du skall erbjuda randsydda skor i den prisklassen så fungerar inte lönebilden som vi har i Europa, dock görs ju Meermins skor i Kina och det sägs det inte så mycket om..

Men tror vi som med det flesta sakerna, time will tell hur allt är och kommer att bli!

Nä är tyvärr inte varken grundare/ägare/eller har någon anknytning till Herrstil/Myrqvist förutom potentiell kund.

Jag tror vi får se hur kvalitén är när skorna väl anländer, och kan väll hålla med om att just Vietnam eller annat utvecklingsland är lite skumt. När som du säger både Portugal och Ungern har duktiga skomakare tror dock att om du skall erbjuda randsydda skor i den prisklassen så fungerar inte lönebilden som vi har i Europa, dock görs ju Meermins skor i Kina och det sägs det inte så mycket om..

Men tror vi som med det flesta sakerna, time will tell hur allt är och kommer att bli!
Det finns de facto flertalet skomärken som är tillverkade i Europa och goodyear-sydda i samma prisklass så klart som 17 att man hellre lägger produktionen i Vietnam och ökar marginalen. Dvs att vi leker med tanken att de Myrqvist skor du väl köper för 1600:- (intro priset, därefter ca 2000:) kostar dom en spottstyvel att tillverka i Vietnam (löner på 10kr/tim?, barn?) jämfört med låglöne länderna i Europa (70-80kr/tim). Visst, nån slant i mutor för att dunka upp en fabrik med 0 i skatter och avgifter förmodligen. Ryskt läder kan heller inte vara särskilt dyrt jömfört med garverierna i Frankrike, Spanien, Portugal, England där det finns en stark tradition och kunskap. Så summa summaris betalar man ett sjukt överpris på skor/kläder gjorda i Vietnam/Asien när dom tar ut samma pris som vissa (i mina ögon bättre) märken/företag som lägger sin produktion här i Europa. Vore faktiskt rätt kul att se en kostnadskalkyl där man jämför produktionskostnaden per par för varje märke. Vore ju det mest korrekta och ärliga enligt mej..
Personligen skulle jag ALDRIG köpa ett par Meermin heller för den delen. Vilket bullshit att tillverka skiten i Kina, putsa samt förpacka i Spanien och försöka få folk att tro att de är "made in Spain";)
Tro mej, alltid lika kul att totalsåga pk-folk som värnar om mönskliga rättighetr, miljö osv så går dom själva runt i kläder gjorda i Asien av underbetalda kvinnor o barn utan försäkringa, sjukdagar och pensioner i fabriker som spyr ut föroreningar hahaha.
Nog om detta nu o hoppas du blir nöjd med dina Myrqvist!

IMG_0048.jpg

Så nu lyder samlingen:

Grattis! CJ är en fröjd!

Skulle behöva lite tips på var man kan hitta liknande skor (dessa kommer från Meermin) som är prisvärda (läs kommer gärna undan billigt som student som jag är, + att skorna används relativt sällan) Gillar broguemönstret tillsammans med hur skinnet är, lite "knottrigt" (vad heter det?)
Skärmavbild 2016-04-01 kl. 08.55.45.png

Crockett och Allen E är bästa skorna jag har haft och har! Glöm bara inte att kräma och polera då och då hehe. Kan lägga upp en bild efter jag putsat i helgen!

Skulle behöva lite tips på var man kan hitta liknande skor (dessa kommer från Meermin) som är prisvärda (läs kommer gärna undan billigt som student som jag är, + att skorna används relativt sällan) Gillar broguemönstret tillsammans med hur skinnet är, lite "knottrigt" (vad heter det?)
Du har svaret, jag har själv kollat på den skon. Meermin! Strunta i en spritfylla & lägg pengarna på just Meermin om möjligheten finns. Att gå ner ytterligare i pris för en liknande modell bör innebära ett rejält hopp i kvalité.

Scotch grain kallas mönstret på skinnet.

Här har du en liknande sko med liknande färg, broguing och skinn:
http://www.grafford.se/skor/derby/cheviot

Grain;)

Du har svaret, jag har själv kollat på den skon. Meermin! Strunta i en spritfylla & lägg pengarna på just Meermin om möjligheten finns. Att gå ner ytterligare i pris för en liknande modell bör innebära ett rejält hopp i kvalité.

Ok vad trevligt. Jag menade inte att jag skulle gå ner ännu mer i pris utan mer om det fanns andra alternativ till Meermin (dvs samma prisklass).

Scotch grain kallas mönstret på skinnet.

Här har du en liknande sko med liknande färg, broguing och skinn:
http://www.grafford.se/skor/derby/cheviot

Tack för tipset, men för mycket pengar tyvärr även om kvaliteten säkert är betydligt bättre.

Tack :)

Tack för tipset, men för mycket pengar tyvärr även om kvaliteten säkert är betydligt bättre.
Var inte riktigt ett seriöst tips, ville mest visa att det fanns likadana skor hos andra tillverkare om du var intresserad sen. :) Skor i grain blir bra vardagsskor tycker jag. Köper du de där kommer du säkert inte bli besviken på designen. Kika gärna på dubbelmunkar i grain, de har också den där lite grövre looken.

Jag hänger inte med i svängarna. Du letar efter en sko som ser ut som Meermins ovan, i samma prisklass? Varför fungerar i så fall inte skon från just Meermin?:)

För att jag har hört blandade åsikter om Meermin och att då köpa ett par skor för 1600 +frakt som man inte testat känns sådär.

Var inte riktigt ett seriöst tips, ville mest visa att det fanns likadana skor hos andra tillverkare om du var intresserad sen. :) Skor i grain blir bra vardagsskor tycker jag. Köper du de där kommer du säkert inte bli besviken på designen. Kika gärna på dubbelmunkar i grain, de har också den där lite grövre looken.

Aha ok ;) Kanske senare när jag börjat jobba. Ska ta och kolla dubbelmunkar också, har ett par fast i brun mocka men kanske skulle komplettera med några i grain också.

Vad tycker folket om Tod's loafers?

Är det värd den kronan för just dom skorna?

håller dom i mer än en säsong?

eller kan jag lika gärna gå och köpa Supergas loafers för 900kr?

tods_edit-18.jpg

Tillbaka
Topp