• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Pembroke beställda i Oktober som precis landat, fick en bild när de var klara på fabriken och är mycket nöjd! Alltid lite extra pirrigt när de är gjorda på beställning :) Fan vill inte röra färgen alls så tänkte jag skulle hoppa dark brown och köra neutral saphir 1925, vad tror ni? Aldrig kört neutral så vet inte hur den beter sig (kan ju hoppas att inget händer förutom återfuktning och glans) :D

IMG_6192.JPG
IMG_6194.JPG
Snygga! En neutral kräm kan ju göra skon en uns mörkare särskilt om skinnet börjar bli lite torrt. På dina nya och mörka skor lär du knappast se någon skillnad.

Har du använt skorna nu under vintern (mao grus och snö/slask och troligen lite vägsalt)?
Lädersula och den kombinationen är ingen höjdare, även om en lädersula tål mer än man tror.
(dessutom halt som f-n....;))
Kan även var värt att veta att lädersulan slits mest I början (mest synbart) innan den hinner sätta sig lite efter en tids användning.
Det är inget du egentligen kan göra utan sulan kommer att slitas mer jämt framöver.
Skorna är endast använda 2 gånger i torrt underlag, dock med det förbannade gruset på vägen.

Skorna är endast använda 2 gånger i torrt underlag, dock med det förbannade gruset på vägen.
Den allmänna rekommendationen brukar vara att använda sina lädersulade skor på torrt/grusfritt underlag det första gångerna, så sulan hinner sätta sig lite. Sedan tål det lite mer stryk, även om grus, snö/slask och salt inte är det bästa.
Att de nu ser ut som en "hund tuggat" på den gör inte så mycket. Använd skorna men försök att undvika skitväder framöver så kommer sulan att slitas in bättre.

Snygga! En neutral kräm kan ju göra skon en uns mörkare särskilt om skinnet börjar bli lite torrt. På dina nya och mörka skor lär du knappast se någon skillnad.
Kan hålla med MartinL när det gäller skor som är ljusa i färgen (tan) så kan de bli lite mörkare (betoning på lite) men det ska ställas mot att använda en pigmenterad kräm i någon ljus nyans eller inte vårda skorna alls.
När det gäller mörka sko och neural kräm så är det bara att köra på.
Om man är ute efter patina på skorna snabbt så brukar det vara lättast att uppnå med neutral kräm. Det är trots allt bara skokräm och inte färg så på ett par mörka skor kan du använda lite olika mörka nyanser som t ex mörkbrun, havana, mahogany osv för att skapa lite nyanser och mer långsiktig patina. Blir det inte bra så är det bara att tvätta bort.
Lite förenklat:
Netrul kräm=för vård av skinnet och behålla grundfärgen och skapa en "snabb" (tar ju ändå lite tid) patina
Pigmenterade krämer=vård av skinnet och bra för att täcka över märken och skapa effekt mha olika nyanser.

Kan hålla med MartinL när det gäller skor som är ljusa i färgen (tan) så kan de bli lite mörkare (betoning på lite) men det ska ställas mot att använda en pigmenterad kräm i någon ljus nyans eller inte vårda skorna alls.
När det gäller mörka sko och neural kräm så är det bara att köra på.
Om man är ute efter patina på skorna snabbt så brukar det vara lättast att uppnå med neutral kräm. Det är trots allt bara skokräm och inte färg så på ett par mörka skor kan du använda lite olika mörka nyanser som t ex mörkbrun, havana, mahogany osv för att skapa lite nyanser och mer långsiktig patina. Blir det inte bra så är det bara att tvätta bort.
Lite förenklat:
Netrul kräm=för vård av skinnet och behålla grundfärgen och skapa en "snabb" (tar ju ändå lite tid) patina
Pigmenterade krämer=vård av skinnet och bra för att täcka över märken och skapa effekt mha olika nyanser.
Antar att ovan var menat för mig :) Jag pratade med Grafford precis och precis som du nämner så är Neutral bra för glans och återfuktning men hjälper inte alls om du råkar ut för stötar som skadar skon. Vidare så har Pembroken i Dark Brown en speciell färg som skiftar och han föreslog inte Dark Brown från Saphir då den var på tok för mörk utan Havane (34) som han själv tyckte var optimal för just denna sko och färg och som inte alls sabbar skiftningarna som redan finns. Skall bli kul att testa.

Kör en liten paketöppning m mina nya skor här. Sanslöst snabb levererat av Herring också. Beställdes söndag kväll & landade idag. :) Är dessutom mina allra första Riktiga par kvalitetsskor. Finns säkert åsikter om just utseendet på dessa, som är lite udda, men jag har gått & suktat efter exakt dom här i 3-4månader & slog till till slut. (Tänk vad en god whisky kan mjuka upp köpfingret)

Bilagor

• IMG_7317.JPG
    IMG_7317.JPG
    74.7 KB · Visningar: 178
  • IMG_7318.JPG
    IMG_7318.JPG
    75 KB · Visningar: 182
  • IMG_7319.JPG
    IMG_7319.JPG
    108.3 KB · Visningar: 182
  • IMG_7321.JPG
    IMG_7321.JPG
    99.8 KB · Visningar: 193
Kör en liten paketöppning m mina nya skor här. Sanslöst snabb levererat av Herring också. Beställdes söndag kväll & landade idag. :) Är dessutom mina allra första Riktiga par kvalitetsskor. Finns säkert åsikter om just utseendet på dessa, som är lite udda, men jag har gått & suktat efter exakt dom här i 3-4månader & slog till till slut. (Tänk vad en god whisky kan mjuka upp köpfingret)
Vilka jävla fuck you-skor! Grymt!

@kalufsen satan vilken sko pembroke är. Ångrar nästan att jag köpte Ralph Laurens brouge i cordovanskin nu... Slit dom med hälsa!

Hyllning åt Hugo Sthlm som hade slut på reaskon i butik, beställde på nätet men som visade fel saldo då den var slut enligt kundtjänst. Hur som så beställde de ett nytt par från Loake till reapriset. Bra hanterat och nöjd kund. I övrigt alltid kanon service där.

Menar inte att dissa knuten på dina fina skor men tänkte bara komma med ett tips i all välmening! Kanske är det fler i tråden som vill ändra sitt sätt att knyta skor. Jag knöt själv som du för några år sedan men tycker att helheten blir mycket bättre med en annan knut. Du gör just nu en ögla och knyter den andra änden medsols - det gör att dina öglor hamnar lodrätt. Dina snören kanske går upp ibland också då belastningen vid den knuten gör att snörningen släpper. Knyter du istället motsols får du en snygg rosett som via belastningen när du går drar åt rosetten.

Se bild:

image.png
Revolutionerande! Fan inte lätt när man knytit fel i 20 år
IMG_6199.JPG

Tjo. Åker till Göteborg över dagen på fredag, och är i behov av ett par nya Oxfords. Har kollat främst på Loake Aldwych, men är öppen för förslag så länge de inte är allt för dyra. Vart ska man gå för att prova isåfall? Tack.

Tjo. Åker till Göteborg över dagen på fredag, och är i behov av ett par nya Oxfords. Har kollat främst på Loake Aldwych, men är öppen för förslag så länge de inte är allt för dyra. Vart ska man gå för att prova isåfall? Tack.
Skolyx.se huserar I Göteborg. Oklart om du kan köpa skor F2F dock. Maila eller ring och fråga!

Loake tror jag att du hittar på NK, Lester och Ted & Teresa i alla fall. Lester har även Berwick, som är något billigare än Loake. Linnegatan 2 har Carmina såvitt jag vet, är ju något dyrare dock.

Tillbaka
Topp