• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

ZQT

The Banker
2-Faktor
2013-12-29 uppdatering!

Eftersom jag skrev tråden i september 2012 tycker jag att det behövs en uppdatering av originalinlägget. I dagsläget äger jag följande skor av Loake 1880 och Meermin:

psYUeiN.jpg


VrzkJV6.jpg


Från vänster: Loake 1880 "Aldwych", Meermin DMS, Loake 1880 "Chester", Loake 1880 "Cannon"

Loake 1880 "Bayswater", Meermin Chukkas.
 
Senast ändrad:

ZQT

The Banker
2-Faktor
Re: Grymt!

John R skrev:
Gillar tan pjucken! Riktigt snygga!
Skall kolla i den sidan. Tack för tipset

/ John R

Grymt. Loake 1880 gör typ fyra olika modeller i samma utförande, kolla noga på vilken "fit" du har på foten, finns lite olika att välja på. Angående storlekarna är de ganska neutrala. De är, som många andra randsydda skor, hårda i sulan så någon sorts tunn dämpningssula är nog inte fel! Jag fick i en sula utan att behöva ändra storlek eller att det känns annorlunda.
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Tack för tipset!

Var inne med en vän på Rose & Born igår. Han köpte ett par Crockett & Jones och efter att jag hade konstaterat att dessa kostade ett startkapital till en bra klocka så förstod jag att jag behövde dra ner mina krav på skor en aning för att jag dels tyckte att det var mycket pengar och dels för att bättre passa in i min studentbudget. Loake verkar perfekt och jag har faktiskt hört bra om dessa sen innan.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
JakobZ skrev:
Tjena grabbar!

Jag tycker att om man har koll på sina klockor borde man också ha koll på sina skor. För er som av massa olika anledningar inte har jättemycket cash att lägga på skor rekommenderar jag varmt Loakes 1880-serie. Helt fantastiska skor.

Har idag fått hem leverans ett av flera kommande och denna innehöll ett par svarta chelsea boots, ett par brouges i tan och ett skoputsarkit med totalt 10 olika polisher, två vårdande burkar skovax, två stora trasor, två hästhårsborstar, två mockaborstar, skohorn samt mocka-shampoo och impregneringsspray. Allt paketerat i en sjukt snygg trälåda med guldpläterade spännen.

Värt att notera är att jag även fick med skoblo

Påväg är även ett par chokladbruna double monk-straps, tassel-loafers och svarta oxfords.

Allt beställdes från Pediwear, en grym aktör med världens absolut fulaste hemsida som stinker scam lång väg, men ack va fel man kan ha. Personlig bekräftelse av order samt snabba vid frågor. Frakten var för mig gratis eftersom jag bor UK men till Sverige är det helt klart värt det.



Klart vi ska ha ett wristshot!

Det tog fyra arbetsdagar från att jag beställde till att jag fick skorna och då innehöll detta även en konversation om de ovan nämnda skorna som inte fanns i Loakes lager än utan kommer in i mitten av oktober. Ordern väntande på mitt godkännande som den fick i måndags och idag fick jag paketet. Riktigt sjukt måste jag säga.


För er med mer pengar i plånboken säljer även Pediwear Crockett & Jones. Dock väntetid på mellan 8-10 veckor eftersom skorna skickas från C&J direkt efter tillverkningen.


Sorry för OT!


Grymt! Jag kör själv bara med 1880, vad betalade du för Chelsea och är det med skinnsula? Har bara köpt Loakes sedan 2006 (sånär som ett par JM).
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Aquaracer2 skrev:
Tack för tipset!

Var inne med en vän på Rose & Born igår. Han köpte ett par Crockett & Jones och efter att jag hade konstaterat att dessa kostade ett startkapital till en bra klocka så förstod jag att jag behövde dra ner mina krav på skor en aning för att jag dels tyckte att det var mycket pengar och dels för att bättre passa in i min studentbudget. Loake verkar perfekt och jag har faktiskt hört bra om dessa sen innan.

Haha, förstår exakt vad du menar. Är själv student så kan relatera till din situation.

Spencer66 skrev:
Grymt! Jag kör själv bara med 1880, vad betalade du för Chelsea och är det med skinnsula? Har bara köpt Loakes sedan 2006 (sånär som ett par JM).

Kul! Första intrycket jag fick av skorna var ett oerhört arbete. Har tyvärr inte tillgång till en bra kamera, men sulan är riktigt fin. Durksydd såklart och i skinn tror jag.

http://www.loake.co.uk/bayswater.html - Här har du info.

Angående priset så betalade jag £194,5 styck tror jag. Men eftersom jag köpte för rätt mycket (typ £1120) så fick jag 15% rabatt på hela skiten. Men det blev väl typ £185-190 per par.
 

Gavve

Greven
2-Faktor
Klart man måste matcha en klocka med skor av samma kaliber... Gillar att många kör Loake! Min favorit är ett par svarta brouges från Loake 1880 i kalvskinn. Alltid rätt till allt
 
Grymt, kanske skulle ha en OT sektion? där man kan posta cyklar skor, knivar (ja Spencer, knivar) och annat (men tyvär inga kukbilder Joberman, där drar vi väl gränsen)
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
Jag röstar för en OT sektion. Vi har ett trevlig forum, ett gäng bekanta, som inte censurerar trådar och dyligt. Självklart ska vi ha en OTsektion där man kan snacka om allt möjligt.
 

Rockenfeller

Panerai
2-Faktor
Härliga skor!
Finns det någon som säljer Loake i Sverige så man kan prova innan köp?
Tycker det brukar variera så mycket i storlek mellan olika märken...
 

Gavve

Greven
2-Faktor
jnordb skrev:
Härliga skor!
Finns det någon som säljer Loake i Sverige så man kan prova innan köp?
Tycker det brukar variera så mycket i storlek mellan olika märken...

Finns många som säljer... Jerns är väl dock skokedjan som gäller om dem ska inhandlats. Där har de dock inte 1880 Loake
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Kan rekommendera Skoaktiebolaget i Stockholm. Carmina är riktigt prisvärda, ingen finish i klass med Bontoni men en finish kan ni arbeta upp själva! Tänk dock på att prova ut en läst som passar.
 

par

Patek
2-Faktor
Trevligt! Måste ändå slå ett slag för meermin samtidigt som jag tycker är lika prisvvärda.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Trevligt! Måste ändå slå ett slag för meermin samtidigt som jag tycker är lika prisvvärda.

Visst, har inte haft några problem med mina Meermin DM's alls faktiskt. Mycket pang för pengen! Meermin Classic och Loake 1880 brukar jämföras och jag tycker att Meermin drar högsta strået. Lite mer intressanta modeller, medan Loake känns mer "konservativt". Har dock fått veta att Meermin börjat slarva med sin tillverkning...
 

par

Patek
2-Faktor
Visst, har inte haft några problem med mina Meermin DM's alls faktiskt. Mycket pang för pengen! Meermin Classic och Loake 1880 brukar jämföras och jag tycker att Meermin drar högsta strået. Lite mer intressanta modeller, medan Loake känns mer "konservativt". Har dock fått veta att Meermin börjat slarva med sin tillverkning...

Helt rätt, att de börjat slarva visste jag inte. Känns dock som meermin har ett "modernare" sortiment som du säger och kommer lite nyheter då och då.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Helt rätt, att de börjat slarva visste jag inte. Känns dock som meermin har ett "modernare" sortiment som du säger och kommer lite nyheter då och då.

Mina Loake 1880 och ett par tasselloafers i mocka från Loake fick lämna. Skavsår, skavsår och återigen skavsår... Brukade spela fotbollsmatcher med nya skor men fick aldrig skavsår! Loake skorna blev aldrig riktigt sköna. De skönaste jag äger är dock ett par C&J Westfield, de satt som en handen i handsken (eller foten i skon) direkt ur box!
 
  • Like
Reactions: par

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Någon som testat steptronic från England? Otroligt sköna, kan nog inte tänka mig andra som kommer upp i den nivån, och stiliga!
 

point1

Cartier
Om du vill vårda dina skor riktigt väl skulle jag satsa på Saphirs produkter istället, Saphir Rénovateur och Crème 1925. Rénovateur speciellt är ett måste.

Använder själv inte Loake, de verkar vara av lite blandad kvalité. Kan dock rekommendera Carmina och Crockett & Jones. Även Septième Largeur är riktigt bra.
 
  • Like
Reactions: par

Ernesto

Patek
2-Faktor
Om du vill vårda dina skor riktigt väl skulle jag satsa på Saphirs produkter istället, Saphir Rénovateur och Crème 1925. Rénovateur speciellt är ett måste.

Använder själv inte Loake, de verkar vara av lite blandad kvalité. Kan dock rekommendera Carmina och Crockett & Jones. Även Septième Largeur är riktigt bra.

Alla bör dock tänka på att Crème 1925 innehåller mycket pigment, vilket kan resultera i att skon byter färg! Om man gillar färgen rekommenderar jag Rénovateur och sen lite Kiwi Parade Gloss på tån och hälen (spit shine) för det lilla extra.


Skickas från min iPhone 9 via Tapatalk
 

point1

Cartier
Alla bör dock tänka på att Crème 1925 innehåller mycket pigment, vilket kan resultera i att skon byter färg! Om man gillar färgen rekommenderar jag Rénovateur och sen lite Kiwi Parade Gloss på tån och hälen (spit shine) för det lilla extra.


Skickas från min iPhone 9 via Tapatalk


Om man inte vill påverka färgen alls bör man ju isf använda Saphir Medaille D'or Pâte de luxe i neutral färg samt Crème 1925 i neutral färg. Att den innehåller mycket pigment vet jag inte om jag håller med om, gäller ju bara att välja rätt färg alternativt kan man ju blanda tills man får rätt färg. Går ju även bra att få fina patineringar genom att blanda. Saphir är ju överlägset Kiwi, jag körde också Kiwi i början men har bytt nu helt till Saphir.
 

MBx

Cartier
Har köpt flera skor i Loakes 1880-serien och de flesta från Pediwear. Som TS skriver är sidan ful som stryk men de har bra priser och bra service. Loake är prisvärda alternativ till Crocket & Jones och Churchs.

/M
 

DrDre

Patek
Har ett par Loake Litchfield som har blivit vinterns favorit (tillsammans med ett par Barker Harrison). Tycker Loakes 1880 serie med dainitesula funkar väldigt bra på vintern. Visst, ingen superfinish precis men de känns robusta och välgjorda och kommer nog att hålla länge. Har även två par Loake Badmintons och de funkar också bra. De känns lite som skovärldens svar på en Rolex Datejust - dvs robusta och bra grejer som håller och som är hyggligt sallongsfähiga, men inte precis några konstverk man går omkring med på fötterna.



Crocket and Jones har ju utan tvekan bättre finish (har ett par Grasmere), så vill man betala dubbelt så mycket så får man ju också mer.

Meermin tror jag lider att lite växtvärk. Jag gillar deras design och lädret på de tre par jag köpt håller fin kvalitet men det är lite småskavanker och man kan ju få vänta i all evighet innan de kommer (dvs man beställer ett par skor att ha till vintern och de dyker upp när snön börjar försvinna). Dessutom är deras läster lite oregelbundna. Jag köpte ett par (rui läst) som passade bra, och baserat på det så köpte jag två par till. Andra omgångens skor var betydligt smalare och hade inte alls samma form. Så efter andra omgången bestämder jag mig för att inte köpa från dem igen. Inte extremt missnöjd, men när det finns alternativ som tex Loake 1880 så kör jag hellre på något som jag vet funkar.
 

Marhoi

Friends of KS
Pediwear är en bra sida, men även CW Menswear är riktigt bra och faktiskt billigare. Man kan ju vara en sniken jäkel och använda CW som en prispress mot Pediwears prisgaranti, men så jobbar inte jag. Ska nog klicka hem ett par svarta Loakes från CW när vintern är över (har redan ett par bruna):
file_456_24.jpg
 

Mattan

Panerai
Hur är storlekarna på meermin? Lite lurigt om man ska beställa på nätet. Jag har vanligtvis 40-41.

Sent from my GT-P5210 using Tapatalk
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Hur är storlekarna på meermin? Lite lurigt om man ska beställa på nätet. Jag har vanligtvis 40-41.

Sent from my GT-P5210 using Tapatalk

Det beror helt på din fot. Olika läster passar olika fötter. Men för att förenkla:

- Bredare läst, gå ner hel/halv storlek
- Smalare läst, gå upp hel/halv storlek

Sen finns det ju såklart tillfällen där detta tänk inte funkar, maila Pepe hos Meermin och säg vad du brukar ha för storlek på dina andra skor etc, så hjälper han dig! Vet dock att det ibland är bristfällig information. Vilket är tråkigt då det ibland tar lång tid för skorna att komma till dig.

Här kan du få mina storlekar:

Carmina, Detroit: uk 7
C&J, 341: uk 7,5
Meermin, Rui: uk 7
Loake, F Capital: uk 7
Loake, F Loafer: uk 7

Nike Flyknit: 42
Converse: 41,5

Hoppas att det var till någon hjälp!


Skickas från min iPhone 9 via Tapatalk
 
Topp