• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skulle vilja prata om att linda in huvudfjädern

Magnus Ö-o

Cartier
Fick hem en ny kompis i varg Janne
8EB55A86-871E-4EA8-9383-164BE7965E5E.jpeg

idag o premiärjobbet blev axeln till en fjädervinda höger 6. Lättare att göra nån när man kunde jämföra med bergeons nya jag fick hem. Fick ju lite fjädrar härifrån (tackar) att testa med och det verkar som axeln funkar. Imorgon borde det bli tid att göra klart den.
 

Magnus Ö-o

Cartier
11604017-2D3A-4397-B215-4CBF2C1CA725.jpeg

Stället klart dock utan låda ännu. Tredje från höger må vara en ful ankunge men klarade examensprovet på 2 st fjädrar 10 ggr var utan missöden. Då får man sitta i stället. Har inte bestämt än om jag vill ha vev eller inte. Funktionen är ju densamma. Hoppas kunna få till nr 6 som saknas i helgen.
 

Magnus Ö-o

Cartier
Fick hem lite nya små filar i veckan o var tvungen att har ett litet projekt för att testa dom. Resultatet blev en ohelig allians swiss / gnällbältet. Nummer 6 numera i höger och vänsterutförande. Slipat, härdat o förhoppningsvis redo för lite uppdrag.
6529BBEF-DD1D-4AE3-A605-8F033D4041ED.jpeg

91FA0163-3125-48CE-B770-9A8FC5213522.jpeg
 

rogart-63

Patek
Fick hem lite nya små filar i veckan o var tvungen att har ett litet projekt för att testa dom. Resultatet blev en ohelig allians swiss / gnällbältet. Nummer 6 numera i höger och vänsterutförande. Slipat, härdat o förhoppningsvis redo för lite uppdrag.
6529BBEF-DD1D-4AE3-A605-8F033D4041ED.jpeg

91FA0163-3125-48CE-B770-9A8FC5213522.jpeg
Snyggt jobb. Tänk vilken simpel konstruktion egentligen. Mutter ser galet stor ut men gissar att det är typ M2,5 eller M3 .
 

Magnus Ö-o

Cartier
Snyggt jobb. Tänk vilken simpel konstruktion egentligen. Mutter ser galet stor ut men gissar att det är typ M2,5 eller M3 .
Det är en M3. Minsta jag hade hemma. Tänker att man skulle borra hålet under handtaget med friktionsborr o gänga M2. Sen gömmer man skallen i handtaget som jag gjort nu skulle bli smutt. Ja det är en väldigt enkel men smart design. Köpte ju hem 5,6,7 vänster så jag kopierade och vände den designen bara för höger. Det som retar mig riktigt mycket är att 5 och 6 är exakt lika stora. Alla mått stämmer precis. Bara baljan som är mindre, det hade jag gärna vetat innan jag köpte bägge vevarna. Nåja jag behövde bara göre en höger nu. Min 7a höger har designen längre upp i tråden och den funkar inge vidare så en 7a höger blir ett av de kommande projekten....
 
  • Like
Reactions: Beo

rogart-63

Patek
Det är en M3. Minsta jag hade hemma. Tänker att man skulle borra hålet under handtaget med friktionsborr o gänga M2. Sen gömmer man skallen i handtaget som jag gjort nu skulle bli smutt. Ja det är en väldigt enkel men smart design. Köpte ju hem 5,6,7 vänster så jag kopierade och vände den designen bara för höger. Det som retar mig riktigt mycket är att 5 och 6 är exakt lika stora. Alla mått stämmer precis. Bara baljan som är mindre, det hade jag gärna vetat innan jag köpte bägge vevarna. Nåja jag behövde bara göre en höger nu. Min 7a höger har designen längre upp i tråden och den funkar inge vidare så en 7a höger blir ett av de kommande projekten....
Händer ju rätt ofta att öglan eller vad det kallas är större eller mindre. Det kan reta mig ibland att axlen är för stor och töjer ut fjädern så den inte passar på fjäderhuskärnan . Eller tvärtom att man drar ihop den . Sista inte lika illa då det ofta går att få fast ändå.
 
  • Like
Reactions: Beo

Magnus Ö-o

Cartier
Nu börjar man ju få upp farten. Men nu är det slut för den här gången. De jag tror mig behöva än så länge finns nu i höger och vänsterutförande. Sist är bröderna 7. Gängade armen så man slipper stora muttern under handtaget. Skulle väl bli snyggare om man nitade huvudet då armen slår sig när man svetsar. Nåja. Finns behovet kan man ju ta upp det igen och göra over/undersize som rogart nämnde men det tar vi då... Tjong
25D9AB57-5737-47B1-9AA6-C0BE00B4C36B.jpeg
 

rogart-63

Patek
Nu börjar man ju få upp farten. Men nu är det slut för den här gången. De jag tror mig behöva än så länge finns nu i höger och vänsterutförande. Sist är bröderna 7. Gängade armen så man slipper stora muttern under handtaget. Skulle väl bli snyggare om man nitade huvudet då armen slår sig när man svetsar. Nåja. Finns behovet kan man ju ta upp det igen och göra over/undersize som rogart nämnde men det tar vi då... Tjong
25D9AB57-5737-47B1-9AA6-C0BE00B4C36B.jpeg
Snyggt. Kan man beställa ett set nu?
 
Topp