The Bat
Basic
https://skultuna.com/se/skultuna-automatic-watch-grey.html
Kan detta vara något?
Stilren men hur kan kvaliteten tänkas vara?
Kan detta vara något?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Kvalitén är säker ok, det är ju Miyota. Skönt att de håller storleken nere.https://skultuna.com/se/skultuna-automatic-watch-grey.html
Kan detta vara något?
Visst är det så. Den har dessutom kommit i flera "collab" versioner innan. Orsaken till att det bara står Skultuna på tavlan och utelämnar all info om Triwa vet jag ej. Direktimport från Kina utan mellanhand kanske?Är väl en kinesisk Triwa?
![]()
Antar att den inte är "limited" längre... "Detta automatiska urverk är framtaget i ett exklusivt samarbete mellan Triwa och Skultuna. I en limiterad upplaga om 400 exemplar blir armbandsuret en unik favorit." - Care of Carl.seVisst är det så. Den har dessutom kommit i flera "collab" versioner innan. Orsaken till att det bara står Skultuna på tavlan och utelämnar all info om Triwa vet jag ej. Direktimport från Kina utan mellanhand kanske?
Inte så udda band.Nu finns fler klockor från Skultuna.
En är redan släppt, modellen heter Forte 37. Kommer med ett Ronda 703-verk. 5ATM och safirglas. Imo lite elegant och möjligen aningen sportig, men anonym. Bandet ser väl ok ut, men känns som lite udda val.
23/10 släpps ytterligare en med tonneauformad boett, Carolus IX
En mer dressig klocka efter vad jag hört.
![]()
![]()
Skultuna Forte 37 - Gold
Skultuna Forte – skandinavisk design möter urmakartradition. Forte-serien är resultatet av ett noggrant designarbete där varje detalj i klockan har formgivits med fokus på balans, hållbarhet och vardaglig elegans. Inspirerad av klassiska former inom klockvärlden är Forte en modern tolkning av...skultuna.com
Okej, då ser jag vad de sneglat på.Inte så udda band.
![]()
Jag gillar den! Fick syn på den idag på reklam på Instagram. Hämtar onekligen info från Patek. Man skulle vilja klämma och känna på en.. kan de tänkas finnas i butik nånstans?Inte så udda band.
![]()
I Skultunas flaggskeppsbutiker hittar du dem säkert.Jag gillar den! Fick syn på den idag på reklam på Instagram. Hämtar onekligen info från Patek. Man skulle vilja klämma och känna på en.. kan de tänkas finnas i butik nånstans?
Helt enig. Bandet känns inte alls anpassat till design på klockan. Ett bra läderarmband känns helt givet på denna, tycker jag.Okej, då ser jag vad de sneglat på.Blir säkert bra om det är god kvalité i bandet. Själv hade jag nog valt något annat.
Den med svart tavla var ju riktigt fin.Lite nyheter.
![]()
![]()
Boett
Material: Rostfritt stål (316L) med IP Gold Grade A-plätering
Diameter: 40 x 32 mm
Tjocklek: 7 mm
Ytfinish: Helt blankpolerad
Baksida: Rostfritt stål (316L) med IP Gold Grade A-plätering, fäst med 4 skruvar
Vattentålighet: 5 ATM / 50 meter
Glas
Typ: Dubbelt välvt safirglas
Beläggning: Antireflexbehandling (insida)
Reptåligt: Ja
Urverk
Typ: Kvarts
Kaliber: RONDA 762 SWISS MADE
Funktioner: Timmar, minuter
Batteritid: Cirka 10 år
Noggrannhet: -10 / +20 sekunder per månad
Lite nyheter.
![]()
![]()
Boett
Material: Rostfritt stål (316L) med IP Gold Grade A-plätering
Diameter: 40 x 32 mm
Tjocklek: 7 mm
Ytfinish: Helt blankpolerad
Baksida: Rostfritt stål (316L) med IP Gold Grade A-plätering, fäst med 4 skruvar
Vattentålighet: 5 ATM / 50 meter
Glas
Typ: Dubbelt välvt safirglas
Beläggning: Antireflexbehandling (insida)
Reptåligt: Ja
Urverk
Typ: Kvarts
Kaliber: RONDA 762 SWISS MADE
Funktioner: Timmar, minuter
Batteritid: Cirka 10 år
Noggrannhet: -10 / +20 sekunder per månad
Nu finns fler klockor från Skultuna.
En är redan släppt, modellen heter Forte 37. Kommer med ett Ronda 703-verk. 5ATM och safirglas. Imo lite elegant och möjligen aningen sportig, men anonym. Bandet ser väl ok ut, men känns som lite udda val.
23/10 släpps ytterligare en med tonneauformad boett, Carolus IX
En mer dressig klocka efter vad jag hört.
![]()
![]()
Skultuna Forte 37 - Gold
Skultuna Forte – skandinavisk design möter urmakartradition. Forte-serien är resultatet av ett noggrant designarbete där varje detalj i klockan har formgivits med fokus på balans, hållbarhet och vardaglig elegans. Inspirerad av klassiska former inom klockvärlden är Forte en modern tolkning av...skultuna.com
...Ops!![]()
Detta stör mig säkert mer än det borde.
Ser dock att de verkar ha uppmärksammat det själva och uppdaterat på hemsidan.
Du kan inte nämna dessa i samma mening som ”bruket”. När de tillverkades i sverige på bruket var det premium. Idag? Njaaa…...Ops!
Tänkte inte på det. Jag är oftast lite generellt irriterad när Bruket kommer på tal, eller om jag måste kolla upp nåt på deras hemsida.
Manschettknappar med små Quartz-ur infällda hade jag däremot köpt på studsDu kan inte nämna dessa i samma mening som ”bruket”. När de tillverkades i sverige på bruket var det premium. Idag? Njaaa…
https://skultuna.com/se/skultuna-automatic-watch-grey.html
Kan detta vara något?
UschManschettknappar med små Quartz-ur infällda hade jag däremot köpt på studs
Tänk Virknisses OWG march-ringklocka
![]()
![]()
Skultuna står som avsändare men självklart så är de inte gjorda i Skultuna, aldrig någonsin och det kommer förmodligen inte heller att hända.Du kan inte nämna dessa i samma mening som ”bruket”. När de tillverkades i sverige på bruket var det premium. Idag? Njaaa…
Skulle dock aldrig nämna bruk och legoproducerade produkter i samma mening. Är en skam för Skultuna.Skultuna står som avsändare men självklart så är de inte gjorda i Skultuna, aldrig någonsin och det kommer förmodligen inte heller att hända.
...Tillverkas utanför Sverige, precis som det mesta av den kronmärkta mässingen numera. Baltikum, Indien och olika ställen i Asien är där det produceras för Bruket.
Skultuna står som avsändare men självklart så är de inte gjorda i Skultuna, aldrig någonsin och det kommer förmodligen inte heller att hända.
...Tillverkas utanför Sverige, precis som det mesta av den kronmärkta mässingen numera. Baltikum, Indien och olika ställen i Asien är där det produceras för Bruket.
Nuvarande ledningen i sig är som skam.Skulle dock aldrig nämna bruk och legoproducerade produkter i samma mening. Är en skam för Skultuna.
Produkterna i sig är ju ok men synd inte mer är tillverkat i sverige. Är ju ändå ett av världens äldsta företag.Nuvarande ledningen i sig är som skam.
Första behöver inte betyda så mycket heller, typ monterad eller ompaketerad i Sverige.Det finns tre olika saker att hålla reda på:
1. Made in Sweden.
2. Made by Sweden.
3. Swedish design.
De två sistnämnda är att undvika.