• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skultuna

Intressant! Info om tjocklek, vikt och bild på bandspänne hade inte varit så dumt att ha på deras produktsida..

Är väl en kinesisk Triwa?
1651493706763.png

Är väl en kinesisk Triwa?
1651493706763.png
Visst är det så. Den har dessutom kommit i flera "collab" versioner innan. Orsaken till att det bara står Skultuna på tavlan och utelämnar all info om Triwa vet jag ej. Direktimport från Kina utan mellanhand kanske?

I likhet med Orrefors, deprimerande att ett företag vars primära resurs är en annars till synes kompetent designavdelning klämmer ur sig så uppenbart andefattiga produkter och är beredda att sätta sitt varumärke på det.

Kan någon förklara betydelsen bakom ’Designed to display time far beyond the dial’ ?

-Kom och köp konserverad gröt !

Visst är det så. Den har dessutom kommit i flera "collab" versioner innan. Orsaken till att det bara står Skultuna på tavlan och utelämnar all info om Triwa vet jag ej. Direktimport från Kina utan mellanhand kanske?
Antar att den inte är "limited" längre... "Detta automatiska urverk är framtaget i ett exklusivt samarbete mellan Triwa och Skultuna. I en limiterad upplaga om 400 exemplar blir armbandsuret en unik favorit." - Care of Carl.se

Nu finns fler klockor från Skultuna.
En är redan släppt, modellen heter Forte 37. Kommer med ett Ronda 703-verk. 5ATM och safirglas. Imo lite elegant och möjligen aningen sportig, men anonym. Bandet ser väl ok ut, men känns som lite udda val.
23/10 släpps ytterligare en med tonneauformad boett, Carolus IX
En mer dressig klocka efter vad jag hört.
1000039978.jpg

Senast ändrad:
En är redan släppt, modellen heter Forte 37. Kommer med ett Ronda 703-verk. 5ATM och safirglas. Imo lite elegant och möjligen aningen sportig, men anonym. Bandet ser väl ok ut, men känns som lite udda val.
1000039978.jpg

Inte så udda band.
1760867992394.png

Jag gillar den! Fick syn på den idag på reklam på Instagram. Hämtar onekligen info från Patek. Man skulle vilja klämma och känna på en.. kan de tänkas finnas i butik nånstans?
I Skultunas flaggskeppsbutiker hittar du dem säkert.
Kanske även hos några stora aktörer, som i NK och Åhléns varuhus. Skultuna ska framöver främst sälja via sina egna kanaler. Många gamla detaljister har sagts upp.

Lite nyheter.
IMG_8789.png
IMG_8790.png

Boett

Material: Rostfritt stål (316L) med IP Gold Grade A-plätering
Diameter: 40 x 32 mm
Tjocklek: 7 mm
Ytfinish: Helt blankpolerad
Baksida: Rostfritt stål (316L) med IP Gold Grade A-plätering, fäst med 4 skruvar
Vattentålighet: 5 ATM / 50 meter

Glas

Typ: Dubbelt välvt safirglas
Beläggning: Antireflexbehandling (insida)
Reptåligt: Ja

Urverk

Typ: Kvarts
Kaliber: RONDA 762 SWISS MADE
Funktioner: Timmar, minuter
Batteritid: Cirka 10 år
Noggrannhet: -10 / +20 sekunder per månad

Lite nyheter.
IMG_8789.png
IMG_8790.png

Boett

Baksida: Rostfritt stål (316L) med IP Gold Grade A-plätering, fäst med 4 skruvar

Glas

Urverk

Den med svart tavla var ju riktigt fin.
Synd bara att man inte är återförsäljare längre.

Lite nyheter.
IMG_8789.png
IMG_8790.png

Boett

Glas

Urverk

Har fått upp denna riktigt mycket i flödet de senaste dagarna - vilket ju är bra riktat, eftersom jag är klockintresserad. Personligen ser jag dock inget som gjort att jag velat slanta upp 6.000 kr. Det ligger ju i sakens natur, eftersom jag bara gillar vintage, att jag hellre jagat rätt på en vintage tank med mekaniskt urverk och faktisk ädelmetall för inte särskilt mycket mer pengar.

1000039978.jpg

1000039978.jpg

Detta stör mig säkert mer än det borde.
Ser dock att de verkar ha uppmärksammat det själva och uppdaterat på hemsidan.

Du kan inte nämna dessa i samma mening som ”bruket”. När de tillverkades i sverige på bruket var det premium. Idag? Njaaa…
Skultuna står som avsändare men självklart så är de inte gjorda i Skultuna, aldrig någonsin och det kommer förmodligen inte heller att hända.
...Tillverkas utanför Sverige, precis som det mesta av den kronmärkta mässingen numera. Baltikum, Indien och olika ställen i Asien är där det produceras för Bruket.

Skultuna står som avsändare men självklart så är de inte gjorda i Skultuna, aldrig någonsin och det kommer förmodligen inte heller att hända.
...Tillverkas utanför Sverige, precis som det mesta av den kronmärkta mässingen numera. Baltikum, Indien och olika ställen i Asien är där det produceras för Bruket.
Skulle dock aldrig nämna bruk och legoproducerade produkter i samma mening. Är en skam för Skultuna.

Bra där! Det är nog mest Indien. Jag har på Indiska sett ljusstakar lika med Skultuna.

Det finns tre olika saker att hålla reda på:

1. Made in Sweden.
2. Made by Sweden.
3. Swedish design.

De två sistnämnda är att undvika.

Tillbaka
Topp