• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skum Rolex 1665 comex

Jag stötte på denna annons idag på chrono24.
Det är en Rolex 1665 comex som påstås vara levererad till Jacques Yves Cousteau, en gåva från comex.
Det första som slog mig var tavlan som enligt mig ser skum ut. Lysmassan ser ful ut och texten på tavlan är inkorrekt, eftersom dessa 1665 comex levererades med en speciell tavla med annan text än den vanliga "rail-dial"-tavlan. Dessa tavlor kallas för "Pisani-tavlor", där det står "2000ft=600m" istället för "2000ft=610m" samt "swiss= T<25" istället för "T swiss T<25".
B&P verkar heller inte stämma?

Vad tror ni? Franken?

http://www.chrono24.se/rolex/sea-dw...jacques-yves-cousteau-full-set--id4144038.htm

image.jpg

image.jpg

Visarna har en ojämn patina mot index sen tycker jag nästan att sekunvisaren skiljer sig mot händerna också. Men har ingen koll på Comex alls

Jepp det stämmer, de ser verkligen ojämna ut.
Har dock sett några som är legit där index och visarna patinerat olika även om det ofta är en varningssignal. Men förövrigt bra scoutat, verkar som du säger vara mycket fel på tavlan.

Edit: Googlade lite och verkar som att på service tavlorna till dessa så byttes djupet ut mot 610 så borde vara så att det är en service tavla och därför text och patina skiljer sig lite!

Tillbaka
Topp