• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Slöjdprojekt Hjorthuvud

Diverdover

Silver
Det är absolut inte klockrelaterat men det är slöjd i alla falla :D.

För ett tag sedan ville jag inreda med någon typ av hjort/älg horn. Jag kikade runt och kunde inte hitta något färdigt på nätet som var av lite storlek, allt som fanns var små hjorthuvuden i gjuten plast eller metall. Så det fick bli att bygga ett eget. Tyvärr glömde jag att fota mer under processen men här är projektet i korta drag. Målet var en kronhjort.

Först limmade jag ihop kraftigt virke för att sedan såga ut grundformen i rätt storlek.
20190814_131832.jpg

Mejslat, sågat och slipat fram lite mer form.
20190814_131844.jpg

Lite finslipa och formkorrigering.
20190814_131903.jpg

Därefter slöjdade jag till öron som limmades. Snidade fram detaljer för att tillslut mörkbetsa hela huvudet och lackade nos och ögon.
Hornen sågade jag loss från ett hjässkranie hittat på blocket. Borrade in bultar och fäste i huvudet för att till sist modelera omfattningen runt hornen.
20190814_131946.jpg
20190814_132007.jpg
20190814_131621.jpg

Senast ändrad:

För ett tag sedan ville jag inreda med någon typ av hjort/älg horn. Jag kikade runt och kunde inte hitta något färdigt på nätet som var av lite storlek, allt som fanns var små hjorthuvuden i gjuten plast eller metall. Så det fick bli att bygga ett eget. Tyvärr glömde jag att fota mer under processen men här är projektet i korta drag. Målet var en kronhjort.

Först limmade jag ihop kraftigt virke för att sedan såga ut grundformen i rätt storlek.
20190814_131832.jpg

20190814_131844.jpg

20190814_131903.jpg

Därefter slöjdade jag till öron som limmades. Snidade fram detaljer för att tillslut mörkbetsa hela huvudet och lackade nos och ögon.
Hornen sågade jag loss från ett hjässkranie hittat på blocket. Borrade in bultar och fäste i huvudet för att till sist modelera omfattningen runt hornen.
20190814_131946.jpg
20190814_132007.jpg
20190814_131621.jpg
Grymt snyggt. Vilken konstnär du är . Som djurvän jag är så tycker jag nog din är finare än ett uppstoppat huvud .

20190814_131832.jpg

20190814_131844.jpg

20190814_131903.jpg

20190814_131946.jpg
20190814_132007.jpg
20190814_131621.jpg

Men helvete vilket jobb du har gjort! Blev ju skitbra, jag kollade dem första bilderna och drog på smilbanden och tänkte "En dront", men tji fick jag. Bra mycket snyggare än random äkta. Djurvän är bra med. Grattis :D

Grymt snyggt. Vilken konstnär du är . Som djurvän jag är så tycker jag nog din är finare än ett uppstoppat huvud .
Men helvete vilket jobb du har gjort! Blev ju skitbra, jag kollade dem första bilderna och drog på smilbanden och tänkte "En dront", men tji fick jag. Bra mycket snyggare än random äkta. Djurvän är bra med. Grattis :D
Tack ska ni ha! Ja det är lite groteskt med uppstoppat, håller med.
Ja i första stadiet ser det lite skumt ut :hilarious:.

Coolt. Fjäderstål är bra har jag hört. Kraftig fjäder från lämpligt fordon, sen smida, smida, smida. Och så slipa och härda o anlöpa på det. Kul!

Tillbaka
Topp