• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Små up and coming klockmärken - som är prisvärda?

  • Trådstartare Deleted member 1154
  • Start datum
D

Deleted member 1154

Guest
Inte tänkt så mycket på små klockmärken men hur hittar man något kul och prisvärt klockmärke som har potential att bli populära?

vilken är den mest prisvärda microtillverkaren just nu?
 

nissehult

Patek
2-Faktor

Johan S

Omega
Utseendenässigt tycker jag Corniche och Arec ser ganska bra ut för en relativt billig penning. Hur de däremot är kvalitetsmässigt låter jag vara osagt. Bilderna snodde jag direkt från respektive företags instagram.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    93.5 KB · Visningar: 388
  • image.jpg
    image.jpg
    67.1 KB · Visningar: 140

Jockinho

Patek
2-Faktor
Beror på hur små och vilken prisklass, finns ju mindre lyxmärken och firmor med "billigare" sortiment. Jag har endast testat billigare. De nedan är dock redan populära och funnits många år, men deras popularitet verkar inte minska när det kommer till efterfrågan vid nysläpp (bortsett Deep blue och Helson som gör större volymer):

För mig är Halios bäst hittills (ägt en holotype och puck), likaså helson mkt bra (skippa homagerna, dock bra kvalité). Benarus också bra kvalité. Deep blue fina boetter, inte minst i pvd.

Obris morgan har haft en del klockor nu dår kvalitén verkar höjas för varje släpp. Men priset ligger kvar :)

Sen finns ju en del mikromärken som inte produceras längre ex. Orsa som gör lite funkiga klockor. Om än stora.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Inte tänkt så mycket på små klockmärken men hur hittar man något kul och prisvärt klockmärke som har potential att bli populära?

vilken är den mest prisvärda microtillverkaren just nu?
Är du intresserad för just klockans/teknikens skull, eller är ditt intresse endast ekonomiskt, d v s var du kan göra störst potentiella vinster?
Frågar för att det säker kan ha en avgörande betydelse för svaret på din fråga.
 

Fredgusta

Panerai
...och varför behöver kinesiska verk vara en nackdel? Därifrån kommer både skräp och mycket bra grejjer. Här är en lärorik tråd som alla behöver läsa: https://klocksnack.se/threads/kinesiska-klockor.27182/
Har läst tråden ett par gånger genom året jag hängt på KS och tycker fortfarande man kan spekulera kring kinesisk kvalité och finish. Nu kanske det var så att Joshua3 inte visste om att Coloner&sons hade kinesiska verk i sig och därmed gav jag enbart en förvarning så han inte förväntade sig något spanskt urverk ;)
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Köpte Magretten som gått som passaround här, och jag måste säga att jag blev överraskad. Knappt något slitage trots att säkert 20 pers gjort sitt bästa för att misshandla den!
 
Topp