• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Sm300 tavla i "dressurs"-boett?

Är det en original Omega-tavla och visare?

• Ja

Röster: 6 46.2%
  • Nej

Röster: 7 53.8%

• Totala väljare
    13

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vad var det jag precis förlorade inatt? Var taggad men räckte inte riktigt hela vägen. I efterhand ångrar jag att jag inte gick högre men är den original?
IMG_1228.jpg

https://www.ebay.com/itm/222529778989

Jag har ingen koll på dessa tavlor men magkänslan säger att tavlan är lite off... tänkte som ovan på cross hair och de målade minutindexen men det är mest en känsla.

Spontant tycker jag inte det känns riktigt ok. Hade det varit helstål så kanske det ryckt lite i baguetten men tycker den känns "fel". Tror du gjorde rätt i att fega ur. Frågan är väl "hade du haft råd att chansa med ett vinnande bud på säg 2000USD och det varit knas?"

Edit.
Är visarna guldfärgade?

Edit2.
Klockan exklusive tavla/visare(länk/boett/krona) känns ju som att de levt ett "ärligt liv ihop" ändå. Konstigt ihopplock om det gjorts nyligen liksom.

Spontant tycker jag inte det känns riktigt ok. Hade det varit helstål så kanske det ryckt lite i baguetten men tycker den känns "fel". Tror du gjorde rätt i att fega ur. Frågan är väl "hade du haft råd att chansa med ett vinnande bud på säg 2000USD och det varit knas?"

Edit.
Är visarna guld?
Tror inte visarna är i guld, men helt säker är jag inte.

Nej, skulle kanske varit tydligare här. Det är inte samma tryck som sm300, men i grunden är den samma design och utförande. Har sett en innan men kommer inte ihåg hur trycket såg ut.
Du menar att Omega kan ha tagit en sm300-tavla, modifierat den och satt i den boetten från fabrik? Eller att någon kladdat på en originaltavla?

Jag hade nog inte heller vågat chansa med samma betänkligheter som ovan.
Tuff var den oavsett.

en utgångspunkt.
Visare/index har liknande patina. Skulle jag summera lysmassautseende, boett, krona och länk (och bortse från visar/tavelutseende) skulle känslan säga "de har suttit ihop ett tag".

Om jag sen stirrar mig blint på enbart tryck på tavlan exkluderat ovanstående så känns bland anant 12:an konstig (kanske är pga glas) då 1 och 2 inte riktigt allignar. Ska det vara/finns det swissmade under sexan? på min skärm ser text ut att vara guldfärgat.

Dock så känns det som att "om man vill blåsa någon" så är det fel boett/länk osv att stoppa tavla/visare i för att dra riktigt höga bud. Sätter man timvisaren över logo för att man vill dölja något eller för att man är en säljare som inte "vet bättre"? Säljarens andra annonser känns lite "pantbank".

Så spontant skulle jag tro att antingen är det något "super rare" eller så är det något "ärligt" hopplock/omgjort från länge sedan?

Men va fan vet jag...hade personligen fegat.

För att såpass välcirkulerad och känd modell plötsligt skulle dyka upp med en ovanlig kombination av alla de udda och attraktiva detaljerna på en gång. Ok om det var en Seamaster med broad hands eller en med Railmaster/SM300 tavla. Men när det är allt på en gång inklusive crosshairs så är ju oddsen astronomiska känns det som?

För att såpass välcirkulerad och känd modell plötsligt skulle dyka upp med en ovanlig kombination av alla de udda och attraktiva detaljerna på en gång. Ok om det var en Seamaster med broad hands eller en med Railmaster/SM300 tavla. Men när det är allt på en gång inklusive crosshairs så är ju oddsen astronomiska känns det som?
Om vi ponerar att den är ihopsatt antingen från fabrik, eller något senare, då var inte sm300 något speciellt. Att tillföra crosshair till en sporttavla är inget som känns speciellt logiskt idag? Det är uppenbart att omega gjorde lite udda saker som såldes på vissa marknader förr. Men jag vet inte heller vad detta är, då hade jag antingen vunnit den eller inte bjudit... Spännande!

Om vi ponerar att den är ihopsatt antingen från fabrik, eller något senare, då var inte sm300 något speciellt. Att tillföra crosshair till en sporttavla är inget som känns speciellt logiskt idag? Det är uppenbart att omega gjorde lite udda saker som såldes på vissa marknader förr. Men jag vet inte heller vad detta är, då hade jag antingen vunnit den eller inte bjudit... Spännande!
Såg bl a "Pakistani Airforce" varianten när jag gav mig på lite sökande http://moonphase.fr/2017-retour-de-...ire-de-la-plus-meconnue-de-la-trilogie-omega/ . Skulle ju teoretiskt kunna vara nån sån variant.

en utgångspunkt.
Visare/index har liknande patina. Skulle jag summera lysmassautseende, boett, krona och länk (och bortse från visar/tavelutseende) skulle känslan säga "de har suttit ihop ett tag".

Om jag sen stirrar mig blint på enbart tryck på tavlan exkluderat ovanstående så känns bland anant 12:an konstig (kanske är pga glas) då 1 och 2 inte riktigt allignar. Ska det vara/finns det swissmade under sexan? på min skärm ser text ut att vara guldfärgat.

Dock så känns det som att "om man vill blåsa någon" så är det fel boett/länk osv att stoppa tavla/visare i för att dra riktigt höga bud. Sätter man timvisaren över logo för att man vill dölja något eller för att man är en säljare som inte "vet bättre"? Säljarens andra annonser känns lite "pantbank".

Så spontant skulle jag tro att antingen är det något "super rare" eller så är det något "ärligt" hopplock/omgjort från länge sedan?

Men va fan vet jag...hade personligen fegat.
Tycker inte 12 skiljer sig från min sm300, men är inte så lätt att se på bild kanske. Är det samma grund som sm 300 ska den ha en swiss made text ja, men här är den ytan täckt av glasets spännring. Texten är inte riktigt vit, men det är inte min heller. Ser vattenskadat ut. Men detta är detaljer jag inte riktigt kan avgöra på dessa bilder och min skärm.

Många osäkerheter men känns inte som något logiskt att förfalska. Däremot tveksamt att denna lämnat omegafabriken på exakt detta vis om visarna är stålfärgade och inte guld. Känns inte som en rimlig matchning.

Jeg har aldrig set hverken broad arrow-visere eller 3-6-9-12 tavle i en klassisk 50'er Seamaster-kasse. Kombinationen med crosshairs og 3-6-9-12 er mig også ukendt...

Jeg har aldrig set hverken broad arrow-visere eller 3-6-9-12 tavle i en klassisk 50'er Seamaster-kasse. Kombinationen med crosshairs og 3-6-9-12 er mig også ukendt...
Det har jag!
Viserne er i stål, er jeg sikker på - sammenlign med den guldfarvede krone.
Ser faktiskt ut som kromlagret är lite bortpolerat så att mässingen lyser igenom, men... Ingen lösning från Omega att låta mässingen lysa igenom iaf.

Om denna klocka är ett ihopplock, var kommer tavlan ifrån?

Det har jag!

Om denna klocka är ett ihopplock, var kommer tavlan ifrån?

Jeg må hellere udspecificere, at jeg mener en "dykker 3-6-9-12" som på en Seamaster 300 med lumen i index :)
Har du set en sådan? Hvor henne?

Jeg regner med at det er et bumper-værk i en 34.5mm kasse, så det er også begrænset, hvor mange skiver der kan passe.

Tror du skall vara ganska nöjd med att ej vara vinnande på auktionen.
Vad de gjort med denna går det bara att spekulera i men tror att den är större än34.6mm och mindre än 38.6 de två storlekar som uppgivits.
Tycker om visare men ej tavla och Explorer siffrorna är ej gammla,säljaren verkar sälja lite blandat men konstigt att veta caliber men inga verkbilder?

Jeg må hellere udspecificere, at jeg mener en "dykker 3-6-9-12" som på en Seamaster 300 med lumen i index :)
Har du set en sådan? Hvor henne?

Jeg regner med at det er et bumper-værk i en 34.5mm kasse, så det er også begrænset, hvor mange skiver der kan passe.
Såg en på ebay för kanske 5 år sedan så det säger inte mycket. Kommer inte heller ihåg vilken text den hade på tavlan. Men tror inte det var sm300.

Det var kaliber 501 i denna, så inga problem.

Tror du skall vara ganska nöjd med att ej vara vinnande på auktionen.
Vad de gjort med denna går det bara att spekulera i men tror att den är större än34.6mm och mindre än 38.6 de två storlekar som uppgivits.
Tycker om visare men ej tavla och Explorer siffrorna är ej gammla,säljaren verkar sälja lite blandat men konstigt att veta caliber men inga verkbilder?

Detta måste vara en 34 mm boett. Fick väl reda på kaliber vid service skulle jag tro?
Är min tavla dålig? Inte lyckats hitta någon skillnad?
IMG_1197.JPG

Sitter med paddan på tåg så svårt att se men det ser ut som sekundvisaren är hårt angripen av korrosion men ingen på de känsliga BA händerna?
An

Tillbaka
Topp