• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Smart-& Hybrid klockor

Viväy

Breitling
Hej allihopa,

jag heter Vivian och tänkte höra om ni hade lust att hjälpa mig med en sak. Det är så att jag håller på skriva en uppsats om trender angående smart-och hybrid klockor och vi ska ta med åsikten från ett antal personer så jag tänkte att det kunde vara en bra ide att posta här.

Ha det gött!


Hur ser du att marknaden för smartklockor kommer att utvecklas?


Går trenden mot mer klassisk designade smartklockor/hybridklockor?


Hur ser du på trenden mot hybridklockor?


Vad är avgörande för nya smartklocktrender?


Vilka är de mest efterfrågade funktioner i en smartklocka enligt dig?

Utseendet, applikationer, batteritid, etc?


Någonting du personligen skulle vilja se i en smartklocka/hybridklocka?


Hur ser marknaden ut för kvinnliga smartklockor?


Skulle du säga att det är brist på kvinnliga smartklockor ?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hur ser er urvalsgrupp ut? Det verkar som om ni blandar kundfrågor med marknadsfrågor. De senare är väl bättre att ställa till återförsäljare eller tillverkare?
 

Viväy

Breitling
Återförsäljare har tyvärr ingen koll på trender verkar det som. och tillverkare ville inte svara på frågorna. Därför vänder jag mig hit och försöker ta tag i personer som recensera klockor. Om du känner att du ha koll på någon fråga är det bara att svara :)
 

kmg

Patek
2-Faktor
Finns en del att jobba på med frågornas utformning. Blandas hejvilt efter personliga åsikter med efterfrågan om allmänn redogörelse om fakta/statistik.
Inte heller att förglömma ordet trend. Att kunna säga att något trendar (statistiskt sett) kräver mer än bara kvalitativa undersökningar.

Möjligen att TS kan komma undan med att konstatera att det går mode i hybrider...


Edit: Nu frågade du @Viväy ju inte om våra åsikter om din metod, men svårt att låta bli :)
 

timevoid

Cartier
2-Faktor
Det spretar rätt mycket på denna front. Mina egna tankar kring detta område.

Du har det äldsta "segmentet". Det är nog digitala dykdatorer digitala smarta dykarklockor, dessa var nog det närmaste man kunde komma till smart klockor på 90 talet. Detta är fortfarande en liten men stadig marknad och livsviktigt verktyg. Ofta bär man flera på sig pga backup. kundgrupper är Militären/marinen, räddningstjänst, sportdykare, yrkesdykare.

Sedan har vi ju Äventyrs ABC-klockorna med höjd,Barometer, kompass. Dessa har bara fått mer funktioner senaste åren. Det viktigaste genombrottet är gps positionering. Så fokus senaste åren har legat på att förädla GPS funktionen. Marknaden borde va större än den är. Kundgrupper som militär, räddningstjänst, blåljuspersonal, säkerhets-branschen, Naturguider, jägare, skogsbruk/naturbruk, friluftsmänniskor.

Själv anser jag nog att träningsklockorna med pulsmätning och GPS är den absolut starkaste trenden de senaste åren som håller i sig. Batteritiden är flera dagar och användbarhets designen är genomtänkt och anpassad för olika elit idrott och motionärer. En väldigt stor marknad som bara växer för varje år tillsammans med "Wellness/fitness" trenden. Utvecklingen och förbättringen av just "pulsmätningen" och noggrannheten av denna funktion är vad som driver försäljningen framåt. Upplever att många kvinnor och tjejer fastnat för dessa puls och träningsklockor. Skapar motivation till ett mer aktivt liv.

Varför vi inte sett den stora boomen med rena Smartklockor med Android eller IOS. De lider fortfarande av batteri problem. Att endast få ut en dag eller två ur batteriet.Och att användare upplever skärmen som för liten och endast går att använda till små "notifieringar" eller "blänkare" till användaren som sedan plockar upp sin mobiltelefon/platta/laptop för att genomföra den "riktiga interaktionen" på större skärm.
Tror inte vi kommer se någon revolution inom denna typ på ett långt tag om branschen inte kommer på ett nytt "vettigt" användningsområde utanför att läsa SMS och notifieringar.
Det stora genombrottet med "rena smartklockor" kommer bli tillsammans med hologram och augmented reality.

Sist men inte minst har vi etablerade tillverkare av klockor som senaste åren börjat bygga klockor som ser ut som klassiska armbandsur som har smartwatch funktioner inbyggda, hybridklockor?
Denna trend känner jag är ren självbevarelsedrift av etablerade klocktillverkarna för att de skall vara relevanta i framtiden. Upplever att kunderna inte riktigt har hittat hit. Det är ett ingenmansland än så länge utan en riktig målgrupp. Enda kundgruppen jag själv identifierat är extremt nördiga samlare av klockor som inte tål Applewatch på armen utan vill ha något som påminner om ett riktigt armbandsur....
 
Senast ändrad:

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Innan jag svarar så vill jag påpeka att jag har en hybridklocka i samlingen. Jag använder den minst en dag varje vecka.

Hur ser du att marknaden för smartklockor kommer att utvecklas?

Smartklockor kommer kunna allt mer och få allt bättre batteritid. Att bära med sig tekniken är framtiden. Antingen på kroppen eller i kroppen.

Går trenden mot mer klassisk designade smartklockor/hybridklockor?
Ja, just nu när det enda hybridklockorna kan är att skicka enkla notifieringar och mäta steg. Men med varje teknisk milstolpe tror jag klassisk design till viss del kommer få ge vika åt modern ingenjörsdesign. Funktion över form, helt enkelt. Om funktionen kräver att klockan ser ut på ett visst sätt så kommer klockan utformas så.

Hur ser du på trenden mot hybridklockor?
Det är en naturlig utveckling. Däremot finns det ingen anledning att tekniken ska sitta i själva klockan. Med det menar jag att tekniken är liten nog (och blir mindre) att sitta i spännet eller endast uppta en liten del av själva klockan. Jag kan redan i dag sätta ett smart spänne på min klassiskt mekaniska klocka och få nästan samma funktioner som marknadens hybridklockor. I dag upptas hybridklockans boett av batteriet, vilket i framtiden kommer behöva utvecklas kraftigt.

Vad är avgörande för nya smartklocktrender?
Rätt tillverkare med rätt funktioner och med rätt marknadsföring. De klassiska teknikdrakarna är inte bra på klockor, enligt mig. Jag vill under inga som helst omständigheter bära en Samsung eller en Huawei på armen.

Vilka är de mest efterfrågade funktioner i en smartklocka enligt dig?
Smarta notiser som "vet" när och hur jag vill/behöver bli notifierad eller påmind. Jag vill att klockan ska veta när jag sitter i min bil och basera gränssnitt och notisurval baserat på det. Jag vill helt enkelt att klockan ska veta var jag är och vad jag gör och förändra sitt sätt att kommunicera med mig baserat på det.

Utseendet, applikationer, batteritid, etc?
Klassisk utformning är viktigt för mig.

Någonting du personligen skulle vilja se i en smartklocka/hybridklocka?
Jag upplever frågan som likvärdig med "Vilka är de mest efterfrågade funktioner i en smartklocka enligt dig?" tillsammans med "Utseendet, applikationer, batteritid, etc?".

Hur ser marknaden ut för kvinnliga smartklockor?
Jag vet inte vad en kvinnlig smartklocka är. Jag tror att både kvinnor och män använder sin klocka på samma sätt och att både kvinnor och män kan uppskatta samma boettutformning och utsmyckning. Med det sagt tycker jag att smartklockor ska komma i alla former och färger så vem som helst kan hitta en den tycker om.

Skulle du säga att det är brist på kvinnliga smartklockor ?
Se svar ovan.
 
Topp