• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Snöskoter

LI0N

Panerai

Jag har verkligen fått skoterfeber nu, 10 cm snö och -5 grader räcker tydligen!

Körde mycket förut men listan på skotrar jag sportat kan göras kort:
Polaris XC 500 -03 (sämsta skiten någonsin)
Ski-Doo MXZ 800 -09
Ski-Doo Freeride 137" -14

Var tyvärr utan skoter förra säsongen när det faktiskt var bra med snö men nu är siktet inställt på en Ski-Doo Renegade 1200!

Har vi några skoterförare på KS?
 
Senast ändrad:

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor

Jag har verkligen fått skoterfeber nu, 10 cm snö och -5 grader räcker tydligen!

Körde mycket förut men listan på skotrar jag sportat kan göras kort:
Polaris XC 500 -03 (sämsta skiten någonsin)
Ski-Doo MXZ 800 -09
Ski-Doo Freeride 137" -14

Var tyvärr utan skoter förra säsongen när det faktiskt var bra med snö men nu är siktet inställt på en Ski-Doo Renegade 1200!

Har vi några skoterförare på KS?

ÄR det just 4-takt som lockar eller varför 1200?

Har inte hängt med mycket de senaste åren men förstått att 850n annars verkar magisk.

Blir sjukt sugen på att skaffa maskin igen från och till men aldrig tillräckligt sugen för att faktiskt ta steget...allt meck runtomkring väger över till att inte handla...
 

LI0N

Panerai
ÄR det just 4-takt som lockar eller varför 1200?

Har inte hängt med mycket de senaste åren men förstått att 850n annars verkar magisk.

Blir sjukt sugen på att skaffa maskin igen från och till men aldrig tillräckligt sugen för att faktiskt ta steget...allt meck runtomkring väger över till att inte handla...

Det är absolut inte 4-takt som lockar, det är priset! :D
Plus att den känns som en passlig led-cruiser.

Vad brukar du mecka med? Tycker det är otroligt lite problem med skotrar jämfört med andra leksaker!
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Det är absolut inte 4-takt som lockar, det är priset! :D
Plus att den känns som en passlig led-cruiser.

Vad brukar du mecka med? Tycker det är otroligt lite problem med skotrar jämfört med andra leksaker!

Syftar mer på transport etc. - trött på att lasta släp, åka iväg, lasta av, etc. för att få lite körning. Har tyvärr inte bott så att jag kunnat åka direkt från där jag bott tidigare, har dock de möjligheterna nu om jag skulle vilja.

Bor dock inte så att jag har jättebra körning (dvs. lössnö/kuperat) i närheten - och man blir ju bortskämd med åren, att nöta kraftledningsgator är inte lika skoj längre! :)

Men riktigt bra skoterkörning är svårslaget i upplevelse!
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Är det inte det som är problemet,"egentligen"?
Antalet skitfina körningar jämfört med antalet suråk där man mest bara sliter på grejerna?

Jo. Exakt. Jag har haft maskin, fina sådana, ett par säsonger - har kanske totalt 2-3 verkligt minnesvärda dagar med körning. Och då har dessa primärt skett i fjällen. Så jag har haft typ 100 mil bilåkning för att få till körningen.

Många av de andra dagarna har jag mest varit blöt av regn och gett tillverkarna av styrstål mycket jobb...

Därav att jag inte äger någon maskin längre! :)

Finns andra motorintressen som ger mer pang för pengen iaf. där jag bor.

Men skoter är magiskt när det är som bäst...
 

Tapiren

Cartier
Skoter är riktigt kul!

Åkte första gången för typ ett år sedan och slog därefter direkt till på två begagnade Polaris 600, en till mig och en till hustrun. Vi har hus i fjällen så även om det inte blir så många åkdagar om året är det roligt att ha dem när vi ändå är där.

Men det var otroligt förvirrande att köpa maskinerna, kändes som att det fanns 1000 olika varianter att välja på.

Jag ville egentligen ha motsvarigheten till Volvo S60 (bra på det mesta, men inte extrem på något sätt) men enligt ”experterna” gick det absolut inte att köra på led med samma maskin som man kör i lössnö, och man ska tydligen alltid räkna med att motorn skär precis när som helst.
 

LI0N

Panerai
Jo. Exakt. Jag har haft maskin, fina sådana, ett par säsonger - har kanske totalt 2-3 verkligt minnesvärda dagar med körning. Och då har dessa primärt skett i fjällen. Så jag har haft typ 100 mil bilåkning för att få till körningen.

Många av de andra dagarna har jag mest varit blöt av regn och gett tillverkarna av styrstål mycket jobb...

Därav att jag inte äger någon maskin längre! :)

Finns andra motorintressen som ger mer pang för pengen iaf. där jag bor.

Men skoter är magiskt när det är som bäst...

Det roliga med skoter är ju att fast körningen går åt helvete är det ofta minnesvärt ändå!
 

LI0N

Panerai
47BAF870-7C30-47E6-821E-7367B2BB03E1.jpeg

Då var säsongen igång!
 
Topp