• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Snöslunga!

Hejsan alla snöskottare!

Nu kom vintern igen och jag skulle behöva tips på en bra snöslunga som går i alla väder (lättarbetad och alltid startar med andra ord) och som klarar från det finaste pudersnö till slask.

Vad har ni själva för maskiner och vad är för/nackdelar med dom. Fyll på med era tips!

Budget.. 5-10k kanske, hit me

Antar att storleken på den yta som ska skottas spelar in. Men ska den klara tung/packad snö så behöver du nog en tvåstegsslunga med lite kraftigare motor.

Är en liten gårdsplan och lite till runt huset, så inget massivt.
Tack för tipset angående tvåstegs!
Bodde tidigare i en liten bostadsrättsförening och där hade vi en mellanmodell från Stiga. Sjukt kul och enkelt att skotta bort snön från parkeringsplatser och trottoaren.
Man får vara lite försiktigt så man inte skjuter iväg grus på bilarna bara :)
Är sugen på att skaffa en nu när vi flyttat till villa.. Bor på hörntomt så det är rätt lång trottoar att skotta och kommunen har en ovana att skotta upp all snö fån vägen på vår trottoar :arghh:

Hejsan alla snöskottare!

Nu kom vintern igen och jag skulle behöva tips på en bra snöslunga som går i alla väder (lättarbetad och alltid startar med andra ord) och som klarar från det finaste pudersnö till slask.

Vad har ni själva för maskiner och vad är för/nackdelar med dom. Fyll på med era tips!

Budget.. 5-10k kanske, hit me
För 5-10k får du bara en kinamaskin med random startförmåga. Erkänt bästa motorer är honda men då är är budgeten en helt annan. Köpte en beggad banddriven mtd för några år sedan. Startar alltid, lite problem ibland med att blötsnö sätter igen utkastet. Glöm inte att köpa en bunt extra brytpinnar.

Har en kina slunga från Jula, största modellen funkar kanon, har startat varje gång, men som sagt köp extra brytpinnar!
Givetvis är kvalitén på maskinen inte top notch.. Man får vad man betalar för men för mitt behov (Stockholm) så funkar den fint

Enstegsslunga från Honda fixar det mesta i snöväg, kräver dock ett hårt underlag och inte den bästa på att kantskära men man skottar dubbelt så snabbt än med en tvåstegare.

Jag har haft min i ca 15 år, kan bara säga att när jag har skottat klart så har grannen just fått igång sin 100 kilos koloss.

Blev en AL-KO 620E II, var i princip det enda som fanns kvar när det blev snökaos.

Min bättre hälft körde hela skaftvägen + lite till utan problem.

Tillbaka
Topp