• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Snart 100 år. Tråden för gamla armbandsur fram t.o.m. 1939

Är boetten lagad i hörnen?
Nej det tror jag inte. Markeringarna är perfekt runda och återfinns i varje hörn, men syns mer eller mindre. Kan det ha med hur boetten är konstruerad/tillverkad?
IMG_2647.jpeg
IMG_2648.jpeg
IMG_2649.jpeg
IMG_2650.jpeg

Nej det tror jag inte. Markeringarna är perfekt runda och återfinns i varje hörn, men syns mer eller mindre. Kan det ha med hur boetten är konstruerad/tillverkad?
IMG_2647.jpeg
IMG_2648.jpeg
IMG_2649.jpeg
IMG_2650.jpeg
Tittat på insidan? Killgissning är att man lagat genom att först borra och sedan fyllt med rundstav.

Tittat på insidan? Killgissning är att man lagat genom att först borra och sedan fyllt med rundstav.
Inte mer än öppnat boettlocket (som du såg ovan). Boetten är jättefin annars med perfekt boettlock/ gångjärn/passning utan bucklor eller så. Känns underligt om man då lyckats slita hål på alla hörnen på samma ställe.

Inte mer än öppnat boettlocket (som du såg ovan). Boetten är jättefin annars med perfekt boettlock/ gångjärn/passning utan bucklor eller så. Känns underligt om man då lyckats slita hål på alla hörnen på samma ställe.
Inte så ovanligt, beror både på slitage och polering. Påstår dock inte att jag har rätt, men är fortfarande den rimligaste hypotesen enligt mig. Den har levt ett långt liv.

IMG_2647.jpeg
IMG_2648.jpeg
IMG_2649.jpeg
IMG_2650.jpeg
Min teori är att den en period kan ha haft någon annan typ av båge/upphängning som varit lödd i hörnen. Oklart vad och hur, men som Aurum skriver, det ser faktiskt ut som det sedan lödts i trådar i hörnen.
Men, som sagt, den har levt ett ovanligt långt klockliv...

Tillbaka
Topp