• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Snart 100 år. Tråden för gamla armbandsur fram t.o.m. 1939

Är boetten lagad i hörnen?
Nej det tror jag inte. Markeringarna är perfekt runda och återfinns i varje hörn, men syns mer eller mindre. Kan det ha med hur boetten är konstruerad/tillverkad?
IMG_2647.jpeg
IMG_2648.jpeg
IMG_2649.jpeg
IMG_2650.jpeg

Nej det tror jag inte. Markeringarna är perfekt runda och återfinns i varje hörn, men syns mer eller mindre. Kan det ha med hur boetten är konstruerad/tillverkad?
IMG_2647.jpeg
IMG_2648.jpeg
IMG_2649.jpeg
IMG_2650.jpeg
Tittat på insidan? Killgissning är att man lagat genom att först borra och sedan fyllt med rundstav.

Tittat på insidan? Killgissning är att man lagat genom att först borra och sedan fyllt med rundstav.
Inte mer än öppnat boettlocket (som du såg ovan). Boetten är jättefin annars med perfekt boettlock/ gångjärn/passning utan bucklor eller så. Känns underligt om man då lyckats slita hål på alla hörnen på samma ställe.

Inte mer än öppnat boettlocket (som du såg ovan). Boetten är jättefin annars med perfekt boettlock/ gångjärn/passning utan bucklor eller så. Känns underligt om man då lyckats slita hål på alla hörnen på samma ställe.
Inte så ovanligt, beror både på slitage och polering. Påstår dock inte att jag har rätt, men är fortfarande den rimligaste hypotesen enligt mig. Den har levt ett långt liv.

IMG_2647.jpeg
IMG_2648.jpeg
IMG_2649.jpeg
IMG_2650.jpeg
Min teori är att den en period kan ha haft någon annan typ av båge/upphängning som varit lödd i hörnen. Oklart vad och hur, men som Aurum skriver, det ser faktiskt ut som det sedan lödts i trådar i hörnen.
Men, som sagt, den har levt ett ovanligt långt klockliv...

IMG_3404.jpeg
IMG_3405.jpeg
IMG_3406.jpeg
IMG_3403.jpeg

Detta är det första armbandsur jag äger som jag verkligen tycker platsar här i tråden. En Eterna från 1919 enligt serienumret i 800 silver med en oväntat stor storlek på 26mm för ett så gammalt damur. Jag köpte denna av en forumvän och kan glatt rapportera att hon håller håller tiden mycket väl godkänt för sin ålder vilket gör att jag tycker hon lever upp till namnet ”Eterna” för hon håller så bra trots alla år som gått. Jag tror definitivt att bandet är från exakt samma era (och efter att jag försiktigt återfuktat det är det fortfarande bärbart, men jag visar det den vördnad det förtjänar) - det kanske t om är original, med tanke på hur fint det följer boettens former - jag själv har inte sett några andra såhär tidiga damur i såhär ”stor” storlek förut med denna form så det är möjligt att bandet iaf hör till just denna boett.

Tyvärr har jag varit lite upptagen/vill bara snabbt dela med mig denna så jag vet inte vem boettillverkaren är just nu, men den är märkt ”S.F” och “modele depose” så förhoppningsvis fin någon info därute
IMG_3408.jpeg
IMG_3411.jpeg

Jag har aldrig sett så många urmakarinristningar på insidan av ett baklock förut, hon har verkligen varit omhändertagen genom åren och eftersom jag är en ”stor” samlare av små Eternas vid det här laget ska jag se till att hon får fler inristningar och kärlek genom åren som kommer då jag verkligen gillar denna och den är helt klart bärbar som dagsur, men jag är försiktig med henne nu under denna heta och svettiga sommar.

Tillbaka
Topp