För mig är det en "No brainer". Har testat runt i klockträsket i snart 2 år, och flippat som en galning. Har kommit fram till att en "flinga" är det enda jag egentligen behöver. Framgår förmodligen mer än tydligt, hur mycket jag älskar dem, i min annons.
Här är en sida som det står lite om just "Snowflakes"
http://www.deskdivers.com/Site/Snowflake.html
Jag skrev lite mer om min syn på Flingan i tävlingen Fanboy Rolex vs Omega;
Min text:
"Rolex (vintage Tudor) äger ut Omega!
Jag har gått och blivit lite av en "one-watch-guy", och bygger därför mitt resonemang kring det. Är även en "mögelälskare", så detta blev lite av vintagedinkornas kamp. Detta är även ett praktiskt grepp, då dessa två tillverkare har väldigt många olika modeller, så det lätt blir lite som att jämföra äpplen med päron. Har i en tidigare tråd på gamla TTT, gällande vilken klocka man skulle välja om man var tvungen att välja en, samtidigt som man har en obegränsad budget, stod mitt val mellan en vintage Omega seamaster 300 eller en Tudor snowflake no-date. Båda står pall för en hel del och är tillräckligt praktiska, och båda har en tilltalade historik. Mitt val föll till slut på "Flingan", dock med datum, eftersom det är lite praktiskt, men kanske lika mycket för att jag tycker det är snyggt med datumbubblan.
Det Seamastern saknar är Submarinerns elegans. Subben är helt enkelt lite dressigare, med sin hyfsat nätta storlek och boettform, den underbara poleringen både på boett och bezelkrans. Även bezelinläggets fina lutning gör sitt till för det lite elegantare intrycket. Seamastern är helt enkelt lite för "toolig", och saknar de lite "dressigare" elementen, för att passa som en "one-watch-guy"-dinka.
Ytterligare saker som väger för Flingan, är att den delar boett och krona med Rolex subbar. Det är en lite annorlunda Rolex sub, helt enkelt. Just Flingan tycker jag är det creddigaste man kan ha, om man endast vill ha en dinka. Någon form av status är en del av det hela, det går inte att sticka under stolen med. Omega är lite för mycket "svenne-banan" med Bondgrejjen och allt, medan Flingan är den coolaste Rolexen/Tudorn IMHO.
Ja, mina argument är väldigt ytliga, och ja, jag bryr mig en del om vad andra tycker, och jag står för det Omegas urverk kanske är minst lika bra, och de har två-tre modeller som faktiskt är riktigt kultiga (Seamaster 300, Speedy pro och Ploppen), men Rolex kommer alltid vara lite "finare" och "bättre", i de flestas ögon. Det törs jag nästan sätta min Flinga på Några få kan säkert, med handen på hjärtat, tycka att Omega är ”bättre”, men de är sådana där förnuftiga/tråkiga ena, och vem vill egentligen vara det?
Edit: Anledningen till att jag attraheras av att vara en "one-watch-guy" är för att slippa tramset med att hålla på och byta klocka titt som tätt! Tänk Bond"
Hela tråden hittar du här...
https://klocksnack.se/viewtopic.php?f=2&t=801&hilit=fanboy&start=20