MånsT
Guld
Ja, först hem vinner.Är det därför alla sopbilar kör som biltjuvar?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ja, först hem vinner.Är det därför alla sopbilar kör som biltjuvar?
De kör ju direkt trafikfarligt... Varför klämmer inte sopåkerierna åt sina anställda, vad gäller lönen alltså? Är de nöjda med att tjäna så grova pengar att de inte vill "väcka björnen"?Ja, först hem vinner.
Precis vad jag gör om dagarna.Sakkunnig i något insnöat obegripligt. Bra betalt då det finns få/ingen som kan det du kan.
Jag och mina kollegor kör inte direkt trafikfarligt. "Aggressivt" och störst går först, ja, men aldrig trafikfarligt.De kör ju direkt trafikfarligt... Varför klämmer inte sopåkerierna åt sina anställda, vad gäller lönen alltså? Är de nöjda med att tjäna så grova pengar att de inte vill "väcka björnen"?
Lyx. Jag är halvvägs dit.Precis vad jag gör om dagarna.
Jag och mina kollegor kör inte direkt trafikfarligt. "Aggressivt" och störst går först, ja, men aldrig trafikfarligt.
Lönen avgörs inte enbart av åkerierna utan tillsammans med respektive kommun genom kontrakt och avtal.
3-4 timmar är endast undantagsfall ett fåtal gånger per år under längre helger, typ jul, nyår, påsk och midsommar. I övrigt är arbetsdagar på 6-7 timmar standard. Allting beror på mängden sopor, trafik, hur snabbt man jobbar osv.Men varför blir det ingen prispress? Varför behöver ni inte jobba längre? Jag förstår att det kan vara ett jobbigt yrke, men det hindrar ju inte att undersköterskor behöver slita ut sig, inkl 8 h per dag och delade turer.
Jag har hört att ni nu med mekaniska lyftare av plasttunnor kör efter ungefär samma ersättningsmodell som ni hade när ni fick lyfta papperssäckar. Fast allt går bara så mycket snabbare. Stämmer det?
3-4 timmar är endast undantagsfall ett fåtal gånger per år under längre helger, typ jul, nyår, påsk och midsommar. I övrigt är arbetsdagar på 6-7 timmar standard. Allting beror på mängden sopor, trafik, hur snabbt man jobbar osv.
Jag var inte med på tiden när det var säckar så jag kan inte jämföra då med nu. Efter vad jag har hört så är där mer att göra idag, fler kärl att tömma, och mer arbete vid sidan av i form av digitala avvikelser osv. medan man för 20 år sedan kanske höftade lite mer på saker och ting.
Mycket möjligt, vet inte vad en sjuksköterska tjänar. Jag kan inte svara på regleringen av lönerna, helt enkelt för att det inte är mitt jobb utan åkeriets och kommunens. Att kunna språket är nästan prioritering 1 så det funkar inte att sätta en östeuropé på jobbet för 50 spänn i timmen. Det är inte riktigt samma sak som att leverera en trailer någonstans och ta med en ny.OK! Men lönen är väl typ dubbla undersköterskelön? Jag undrar fortfarande vad tricket är för att hålla uppe lönen. Varför hyr inte kommunerna in t.ex. en polsk sopåkare? Lönepressen från utlandet inom transportsektorn är ju mördande för många åkerier inom andra transporttyper.
Har ni en smart och stark fackförening?
Låter perfekt,jag tar gärna över när tiden är kommen.Prins verkar bra.
Klippa något band här och där, klappa ett barn på huvudet, köra rallybil och bo i ett slott.
Blir man uttråkad någon dag så kan man sno en ritning och spika ihop några gnistgaller för att sedan kränga för 15 lax stycket.
Det fina i kråksången är att det är skattebetalarna som betalar lönen utan några som helst krav på motprestation.
OK! Men lönen är väl typ dubbla undersköterskelön? Jag undrar fortfarande vad tricket är för att hålla uppe lönen. Varför hyr inte kommunerna in t.ex. en polsk sopåkare? Lönepressen från utlandet inom transportsektorn är ju mördande för många åkerier inom andra transporttyper.
Har ni en smart och stark fackförening?
Haha, Göteborgshumor 4ever!Det höga arbetstempot kan ta kål på en, så det är inget jobb för soffpotatisar. Men den höga lönen är ju en riktig morot! Fast bra lön behöver ju inte per au-tomat-ik betyda att man trivs.
Jag har en vän som jobbar i nån slags kontrollrum på en sockerfabrik som ingenjör . Han gör inget alls praktiskt , meningen är att han ska ha en övervakande funktion , men inget händer , någonsin. Han sitter o surfar chillar o äter småkakor....
vissa likheter!
Är du polare med Homer Simpson!?
Finns en person på mitt jobb (stort energibolag), som har arbetat här sedan början på åttiotalet, och jag har kartlagt dennes arbetsdagar mer eller mindre sedan jag började här för snart tio år sedan, och den här personen har inte utfört en enda arbetsuppgift på minst tio år.
Man kan tro att detta är en lögn och överdrift, men det är till 100% en sanning.
Detta är möjligt genom att denna person medvetet har betett sig som något borttappad och mer eller mindre trögtänkt, så att vår chef har inte kunnat utdela några arbetsuppgifter iom att det ändå skulle bli fel, så med tiden så har allt bara flutit på och inget har blivit gjort. Tjänar lätt 40k i månaden för absolut ingenting.
Fortum?
Den sista meningen stämmer även för undersköterskor / åldringsvården, vi får allt fler äldre / dementa etc.Sopgubbarna i Stockholm är iaf jävligt tighta och håller ihop. Deras lönesystem hänger ihop med sättet företagen få betalt och har därigenom fått bättre utfall på de produktivitetsökningar som skapats genom åren jämfört med t ex en undersköterska. Fungerar ju i en branch där mängden jobb (sopor) ständigt ökar.
Den sista meningen stämmer även för undersköterskor / åldringsvården, vi får allt fler äldre / dementa etc.
De kör ju direkt trafikfarligt... Varför klämmer inte sopåkerierna åt sina anställda, vad gäller lönen alltså? Är de nöjda med att tjäna så grova pengar att de inte vill "väcka björnen"?
Hamnar ni i långa diskussioner med sopkärl som vägrar följa med till bilen eller varför behöver ni kunna svenska?Mycket möjligt, vet inte vad en sjuksköterska tjänar. Jag kan inte svara på regleringen av lönerna, helt enkelt för att det inte är mitt jobb utan åkeriets och kommunens. Att kunna språket är nästan prioritering 1 så det funkar inte att sätta en östeuropé på jobbet för 50 spänn i timmen. Det är inte riktigt samma sak som att leverera en trailer någonstans och ta med en ny.
Händer varje dag att kunder kommer ut och frågar både det ena och det andra, vad ger det för företagsimage om dess anställda inte kan svara på basala saker? För det andra så bör föraren och passageraren kunna kommunicera för att undvika missförstånd som kan få fördröjande/irriterande/farliga följder.Hamnar ni i långa diskussioner med sopkärl som vägrar följa med till bilen eller varför behöver ni kunna svenska?
Du får ändra attityd. Den här killen gör ganska tydligt att han inte är upplagd för några frågorHänder varje dag att kunder kommer ut och frågar både det ena och det andra, vad ger det för företagsimage om dess anställda inte kan svara på basala saker? För det andra så bör föraren och passageraren kunna kommunicera för att undvika missförstånd som kan få fördröjande/irriterande/farliga följder.
Haha! Riktigt sån damp har inte jag Älskar att han plockade upp minsta lilla brev efter att ha slitit upp brevlådan, DET är service det!Du får ändra attityd. Den här killen gör ganska tydligt att han inte är upplagd för några frågor