Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
FixatAlternativet "UTC året om" saknas i pollen.![]()
...eller mer ljus på eftermiddagen. Vad är problemet?Mer ljus på morgone ...och en spark i baken på alla morgontrötta. Vad är problemet.![]()
Enligt de senaste forskningsrönen skulle permanent sommartid kunna medföra problem under den mörkare delen av året. I övrigt instämmer jag med @1965ek , det heter normaltid....eller mer ljus på eftermiddagen. Vad är problemet?![]()
Fördelen med att backa en timma är ju att man slipper ha det kolsvart ute så fort man kommer hem. Mer ljus under fritiden alltså, för oss som arbetar inomhus dagtid.Normaltid året runt är det normala. Speciellt i Sverige är det ganska meningslöst med "sommartid", utom några veckor på vår och höst. Under sommaren har vi onödigt mycket dagsljus ändå, och på vintern behövs ljuset på morgonen. Och solen ska av hävd stå ungefär högst på himlen kl 12, och midnatt ska vara just midnatt, och inget annat. VI har dessutom turen att ligga ganska mitt på vår tidsmeridian, andra delar av Europa ligger ganska fel redan, och med sommartid blir det ännu konstigare. Spanien borde t.ex. egentligen ha samma tidszon som England... Vill man ha mer ljus på eftermiddagarna är det bara att masa sig ur sängen tidigare. (Vilket är exakt vad som händer med sommartid.)
? har du flyttat till Australien eller jobbar du natt?Fördelen med att backa en timma är ju att man slipper ha det kolsvart ute så fort man kommer hem. Mer ljus under fritiden alltså, för oss som arbetar inomhus dagtid.
Va? Nu blir det mörkt kl 18. Om du drar tillbaka klockan en timma så....? har du flyttat till Australien eller jobbar du natt?
Det är jag tveksam till att det skulle göra så mycket . Tror däremot hoppandet fram och tillbaka inte är så bra.Enligt de senaste forskningsrönen skulle permanent sommartid kunna medföra problem under den mörkare delen av året. I övrigt instämmer jag med @1965ek , det heter normaltid.
Ja det sa nyligen även någon expert på TV4 Nyhetsmorgon.Normaltid, det är ändå för jävla ljust på sommaren.
Har även för mig att ett gäng forskare kom fram till att det skulle innebära en hälsorisk att ha sommartid året runt
På eftermiddag ska man ta en siesta!...eller mer ljus på eftermiddagen. Vad är problemet?![]()
Instämmer helt i detta! Jag har också läst forskningen som säger att man behöver ljuset på morgonen mer än på kvällen men.... Ger mig sjutton på att det är en teoretisk modell där man jämför totalt ljus o mörker o sedan kopplar det till mänsklig dygnsrytm. Men vi lever ju i artificiell belysning hela vår vakna tid och rent mentalt är jag övertygad om att vi noterar ljuset mer på eftermiddagen än på morgonen då vi ändå mest stressar till våra dagliga sysslor. Eller varför rör diskussionen annars alltid hur ljust o mörkt det är på kvällen? Jo för det är det vi noterar! Sedan kan forskningen säkert stämma för dom som lever i naturen utan el.....Fördelen med att backa en timma är ju att man slipper ha det kolsvart ute så fort man kommer hem. Mer ljus under fritiden alltså, för oss som arbetar inomhus dagtid.
Ja, precis. Eller att man istället ställer fram klockan ytterligare en timma på vintern.Edit: Instämmer alltså i det jag tror du menade. Bättre med ljusare kvällar o sommartid året om....
Fram på vintern? Låter snurrigt!Ja, precis. Eller att man istället ställer fram klockan ytterligare en timma på vintern.
Du ställer ju in timvisaren på vad klockan är DÄR, dvs i landet du vill se tiden på. Så det spelar ju ingen roll.En fundering kring detta fenomen. När vi justerar om klockan en timme gör det att detta även påverkar GMT visare? Jag tänker att om det under vårat sommarhalvår är 8h tidsskillnad till ex Thailand borde de rimligtvis vara 9h skillnad på vintern eller tänker jag fel?
Ja men precis! Detta borde då resultera i att det är olika tidsskillnader beroende på om vi har normaltid eller sommartid?Du ställer ju in timvisaren på vad klockan är DÄR, dvs i landet du vill se tiden på. Så det spelar ju ingen roll.
GMT-visaren pekar på lokal tid och den flyttar du fram/bak som vilken klocka som helst vid sommartid/normaltidsändring.
On topic så bryr jag mig inte jättemycket men sommartid är onödigt. Normaltid året runt helst.