• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

SPB153 med 60 sekunders kraftreserv

matro

Basic
2-Faktor
Efter att ha dragit upp min nyinköpta, nya, SPB153 så händer ingenting.

Om man skakar den lite försiktigt, så går sekundvisare ett varv, för att sedan fastna i linje med minutvisaren (vilket även var dess startposition).

Om man sätter upp den på timegraphern (under den lilla stund den går) så ser allt bra ut, så jag tror urverket är OK. Vad jag kan bedöma, så är det visar-stacken som är felmonterad, eller minut- eller sekundvisaren som är böjd. Inget man kan se vid en okulär besiktning dock.

Vad tror ni om min gissning på felorsak? Vad skulle det kosta att fixa hos en urmakare? Är det stor risk att man behöver reservdelar? Blir nog ett returärende av det, men eftersom det handlar om en utomlands beställning så vore det värt en del om det gick att fixa lokalt.

20250916_201241.jpg

Efter att ha dragit upp min nyinköpta, nya, SPB153 så händer ingenting.

Om man skakar den lite försiktigt, så går sekundvisare ett varv, för att sedan fastna i linje med minutvisaren (vilket även var dess startposition).

Om man sätter upp den på timegraphern (under den lilla stund den går) så ser allt bra ut, så jag tror urverket är OK. Vad jag kan bedöma, så är det visar-stacken som är felmonterad, eller minut- eller sekundvisaren som är böjd. Inget man kan se vid en okulär besiktning dock.

Vad tror ni om min gissning på felorsak? Vad skulle det kosta att fixa hos en urmakare? Är det stor risk att man behöver reservdelar? Blir nog ett returärende av det, men eftersom det handlar om en utomlands beställning så vore det värt en del om det gick att fixa lokalt.

20250916_201241.jpg
Låter som visarna går emot varandra och låser verket? Kan du se det? Du har inte garanti där du köpt den?
Är det enbart visarna som är felmonterade löser nog en urmakare det ganska enkelt. Verket får tas ut ur boetten och sen kan man ta av dom och sätta på dom korrekt igen.

Det är svårt att se om visarna går emot varandra eller inte, men de måste de nästan göra. Jag kan inte se något annat som kan ge samma effekt. Jag har garanti, men det blir lite struligt att returnera.

Det är svårt att se om visarna går emot varandra eller inte, men de måste de nästan göra. Jag kan inte se något annat som kan ge samma effekt. Jag har garanti, men det blir lite struligt att returnera.
Hur gick det har? Gar sjalv i koptankar och tycker kanske att det ar lite for mycket pengar for det urverket. Dock himla snygg!

Det blev ett garantiärende och allt gick bra.

Vilket pris är det du har i åtanke? Den finns knappt att köpa ny längre.

Tillbaka
Topp