• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Specifik fråga om tidshållning

Cisse

Breitling
Har blivit erbjuden en "vintage" klocka ca 20 år på nacken. Klockan har dock gått extremt lite på dessa år. Ingen service gjord av denna anledning. Den har ett COSC-cert och ett Valjoux 7750 verk. Säljaren (som har gott rykte) har precis startat klockan och den tickar på utan problem. Dock, han anger tidsavvikelse på 2 minuter på 1 vecka dvs cirka 17s om dagen. För min del är det en del av en begynnande samling, dvs ingen klocka till vardags utan då och då. Tacksam för råd från mer erfarna vänner här på forumet. Vad anser Ni? Är det akut servie som gäller. Kan det vara risk för stor renovering....annat jag skall tänka på? TACK på förhand.
 

hedbrg

Panerai
En service bör du absolut kosta på, men drar den bara 17sek om dagen är det verkligen inget att bråka om.
Vad är det för klocka det gäller?
 

Knight

Cartier
Jag vet inte hur lång tid det tar, men olja och packningar torkar med åren. Även det som står stilla bryts ner :)
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Räkna med en service. En utbildad urmakare borde kunna fixa det verket relativt enkelt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Häftig klocka! Som sagt, räkna med service. Den kanske kan gå några år till utan service, men det känns ovärt att ta risken. Är oljan så pass gammal så slits delarna. Pris beror på vem som servar, men räkna med runt 2000kr+-500 hos en oberoende urmakare förutsatt att den är ok inuti.
 

john b

Rolex
Är det plus eller minus den går?
Generellt har jag för mig att minus är värre. Något med torkade oljor som kläggar igen.
 

john b

Rolex
vad är det för skillnad på att rucka och serva ?
När man ruckar skruvar man (indirekt) på fjädern i balansen och korrigerar tidsavvikelse. Ganska liten operation jämförelsevis
När man servar skruvar man isär verket, tvättar bort klet och oljar på nytt efter ha funktionstestat alla delar. I bästa fall.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vem som helst kan "rucka" (eller regulera som det heter) en klocka. Det är en klassiker på vintage att någon regulerar den så att den går okej och därefter säljer den på ebay/tradera. Köparen är nöjd som får en klocka som fungerar och håller tiden, men ett halvår senare rasar klockan.

Köper man en klocka som man gillar så bör man självklart undersöka klockan och serva den om behov finns.
 

MrIronMike

Panerai
Vem som helst kan "rucka" (eller regulera som det heter) en klocka. Det är en klassiker på vintage att någon regulerar den så att den går okej och därefter säljer den på ebay/tradera. Köparen är nöjd som får en klocka som fungerar och håller tiden, men ett halvår senare rasar klockan.

Köper man en klocka som man gillar så bör man självklart undersöka klockan och serva den om behov finns.


då förstår jag :)
 
Topp