• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Speedmaster 321 -63-66 frågor.

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Hej. Har börjat leta speedmaster från främst 63-64 men skulle behöva lite hjälp innan jag går vidare i sökandet

Enligt vad jag har läst fanns -62 och ev 63? 105.002 med 38.6 mm boett och raka bandbyglar
Sedan -63 kom 105.003 med 39.7 mm och fortfarande raka bandbyglar
Och 63 kom tydligen också 105.012 med asymmetriska bandbyglar
Texten Professional skulle enligt vad jag läst dykt upp först sommaren -65 ,och då bara på 105.012 av dessa modeller , stämmer det ?
Vad skiljer i övrigt mellan dessa referens nummer utseende mässigt och vad är ungefärlig skillnad i pris mellan de olika vid liknande skick ?
 

inox

Cartier
Boetten är samma på alla med raka bandhorn (tom 105.003). Tachymeterringen sticker utanför boetten på dessa så det är den man mäter när man anger boettmåttet. Ringen är 38,6 på de tidiga 2915 med rostfri ring och 39,7 på övriga.
Tryckknapparna är också mindre på de tidiga referenserna.
Ref tom 105.002 har silverfärgad glasring (rehaut), 105.012 och senare svart.
Det är inte främst bandhornen som är asymmetriska på senare referenser utan boetten iom att den har kronskydd mellan tryckknapp och krona på vardera sida. Detta gör att måttet från tachymeterringen på motsatt sida till yttersta delen av boetten, kronskydden, nu ökat.
Bandhornen på dessa skiljer sig främst från de tidigare genom att de har en tydlig fasning.
105.012, precis som du skriver den första referensen med denna boett, finns både med och utan "professional" på tavlan.
 

Patrik J

Rolex
Kan ju vara värt att nämna, om du letar årsklocka, att BÅDE 105.003 och 105.012 släpptes 1964, 105.012 till och med före 105.003, enligt MWO. De sista 105.002 lär ha hunnit in på 1964 och det finns säkert 2998 från 1963.
Angående texten "Professional" så har den, enligt samma källa, alltid funnits på 105.012, även om det verkar råda en del oklarheter om detta. :)
 

inox

Cartier
Ska dessutom stå att 105.003 och senare har svart rehaut, ser nu att jag hoppade över den referensen.
 

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Tack för svaren.
Ja det lutar åt en årsklocka -64 , och försöker väl ta reda på lite mer innan så det mesta blir rätt till slut
Annars då, hade Omega lika dålig koll på delarna som Rolex på den tiden dvs så man kan hitta modeller med en typ av boett, lock från närliggande år och annat modellnummer och slutligen ett serienummer på verket som inte stämmer med baklockets tex -64 eller var de noggranna på sånt ?
 

Patrik J

Rolex
Tack för svaren.
Ja det lutar åt en årsklocka -64 , och försöker väl ta reda på lite mer innan så det mesta blir rätt till slut
Annars då, hade Omega lika dålig koll på delarna som Rolex på den tiden dvs så man kan hitta modeller med en typ av boett, lock från närliggande år och annat modellnummer och slutligen ett serienummer på verket som inte stämmer med baklockets tex -64 eller var de noggranna på sånt ?
Ungefär lika usla som Rolex, skulle jag tro. Tänk på att tillägget -64 inte är en årsstämpel utan en del av referensnumret. Och serienumren är notoriskt opålitliga. En 105.012-63 kan du nog vara rätt säker på att den är från 1964.
 
Topp