• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

erow

Patek
2-Faktor
Tänkte efter 18 dagar in i owgmarch med samma klocka göra mitt första försök till en slags recension.

IMG_2369.JPG


Bakgrund till mitt köp
Varit sugen på en Speedmaster sedan förra såldes. Men kunde inte riktigt välja vilken modell. Första jag ägde var en FOIS, har en väldigt trevlig tavla men här gillar jag inte riktigt bandhornen. Sedan har det varit 005, men tyvärr tröttnar jag fort på denna av någon konstig anledning. Kom fram till att nästa skulle bli en vintage, men jag känner en viss trygghet med en nyare klocka. Så när denna presenterades beslutade jag mig för denna.

005 till vänster & nya till höger (bild från omega.com)
Bild1.png


Specifikationer
Ref: 310.30.42.50.01.001
Material: Stål
Glas: Hesalit
Urverk: Calibre 3861
Lug2lug: 47,46mm
Tjocklek: 13,6mm
Diameter: 42mm
WR: 50m
Listpris: 66700kr

Urverk
Calibre 3861:
In-house
Master Chronometer certified
anti-magnetic (15,000-gauss)
hand-wound cam-operated chronograph with horizontal clutch
26 jewels -
21,600vph
co-axial escapement
50h power reserve
hours, minutes, small seconds (hacking) and chronograph with 12h and 30min counter

Bild från omega.com
3.jpg


Boett
Trots nya urverket har tjockleken minskat från 14,3mm på 005 till 13,6mm. Lug2lug måttet har även minskat, dock endast från 48mm till 47,46mm. Detta plus att ändlänkarna inte ”sticker ut” som på 005an gör att denna bärs mycket bättre på mindre handleder. Enligt rykte skulle boetten vara vass som ett rakblad och nästintill omöjlig att bära - detta är INGET jag märker. Visst är kanterna vassa, men inget jag skulle tänkt på om jag inte hört detta.

IMG_2386.JPG

IMG_2379.JPG


Tavla
Här kommer det jag gillar mest med denna klocka, att ”Step dial” återinförs. Mellan 1960 och 1974 hade Speedmaster denna typ av tavla som verkligen ger tavlan mer djup.
Gillar även nya sekundvisaren för kronografen, större ”lume-diamant”, smalare visare och enligt mig snyggare motvikt.

7.jpg

IMG_2391.JPG


Länk
Jag verkligen älskar nya länken. En av de absolut skönaste länkarna jag testat och gillar både avsmalningen ner till 15mm samt att den är helt borstad.
Det enda negativa är micro-justeringen. Länkbitarna är 5mm och micro-justeringen är ca 2,5mm, detta gör att man får till storleken bra men med justeringen i yttre läget blir inte spännet lika snyggt (se bild nedan) Har dock nu kört "utökat läge" i 2 dagar och tänker inte längre på det.

9.jpg

11.jpg

12.jpg

20210320_092231.jpg


Slutsats
Jag är helt förälskad i klockan! Kommer ärligt inte på något jag gillar mer med förra generationen. Klockan har fortat sig 10 sekunder på 18 dagar och med tanke på att den inte tappar i någon position måste detta anses bra. Nya lådan är mindre än förra och innehåller inte längre alla extra saker, men något positivt är att nu innehåller den ett trevligt reseetui.

Negativt:
  • Micro-justeringen, kanske inte snyggaste lösningen.
  • Priset, men ärligt senaste åren har priserna spårat ur...

Vi får se vad jag tycker om klockan när smekmånaden är över.

14.jpg

15.jpg

16.jpg


Nu tackar jag för mig och hoppas någon finner detta läsvärt!
4.jpg
 
Senast ändrad:

dempha

Rolex
2-Faktor
Gillar verkligen att man smalnar av länken ordentligt nu, mycket snyggare och mycket skönare. Kommer definitivt testa en när jag får chansen!
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Tack för recensionen! Har inväntat den här i frågan om att skaffa en Speedy igen men bestämt att jag vill försöka klämma på den IRL innan jag tar ett beslut.
 

David71

Rolex
2-Faktor
Mycket bra recension! Har läst att länk och luggar är vassa. Är det något du märkt av?
 

erow

Patek
2-Faktor
Tack för att ni tagit er tid att läsa :)
Vid frågor eller funderingar är det bara att fråga?

Mycket bra recension! Har läst att länk och luggar är vassa. Är det något du märkt av?
Tack! Detta glömde jag skriva, får lägga till det när nya och bättre bilder är tagna och inlägget ska redigeras i helgen.
Att länken skulle vara vass håller jag absolut inte med om. Luggarna och även sidorna är vassa, men inget som jag tänker eller stör mig på. Om jag inte hört detta tror jag inte det skulle vara något jag märkt.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
En farhåga jag har är justeringen i claspen med dess två lägen, i yttre läget ser det lite osnyggt ut. Se (snodd) bild.
Man vet ju inte på förhand vilket läge som är optimalt i längd förrän man köpt och fått hem den.
1616172542338.jpeg
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Mycket bra recension! Har läst att länk och luggar är vassa. Är det något du märkt av?
Jämför man en ny Omega med t ex en Tudor så har Omegan vassare kanter på länk och boettens underkanter. Tror inte nya Speedy skiljer sig från föregångaren 005 eller en ny SMP. Jag har inte sett/känt detta som ett problem.
 

Knutte75

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Bra recension och fina bilder! Var du någon gång inne på safirglaset med see-through caseback, eller var det "originalkänslan" som gjorde att du valde hesaliten? Jag kan känna att det vore kul att kunna beundra det där snygga Co-axialverket 1863 om man ändå betalar för det, och det gör man ju :)
Bra skrivet hursomhelst, tack!
 

erow

Patek
2-Faktor
Bra recension och fina bilder! Var du någon gång inne på safirglaset med see-through caseback, eller var det "originalkänslan" som gjorde att du valde hesaliten? Jag kan känna att det vore kul att kunna beundra det där snygga Co-axialverket 1863 om man ändå betalar för det, och det gör man ju :)
Bra skrivet hursomhelst, tack!
Tack för de fina orden! Har tidigare haft speedmaster med safirglas men tycker den är så mycket bättre med hesalit så detta var aldrig något jag funderade över.
 

erow

Patek
2-Faktor
Nej det var inte alls snyggt. Gör alla justeringssteg att det blir en ”glipa”?
Finns bara ett justeringsläge och då kommer glipan. Länkbitarna är 5mm och justeringen 2,5mm så det finns bara 2 lägen utan att ändra antal länkbitar.
Just nu använder jag justeringen och får glipan, som tur är har jag accepterat detta och inget jag tänker på.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Har nu lyckats klämma på dom IRL. Jag tycker dom är ett klart lyft på alla sätt, helt enkelt dom bästa nya Speedys jag någonsin upplevt! Faktiskt föll jag nog mer för safiren, känns ändå som dom har lyckats få bort en hel del av den ökända mjölkranden även om det kanske inte ser så ut på min bild. Nu fanns den bara på läder och jag är nog lite skeptisk till PCL på den länken. Lädret var mycket bekvämt och kändes bättre än föregångarens alligator men kanske inte lika elegant. Men köpa på länk givetvis en nobrainer i detta fall. Brukar inte gnälla på priser offentligt men det har som sagt dragit iväg och anar att förhandlingsutrymme inte finns alls i nuläget. Grymma klockor i alla fall, dom är nog kanske ändå värda sitt listpris med tanke på vad allt annat kostar. Bild på safiren med läder här.
9B7C0790-D0AB-4482-A581-892B8391861E.jpeg
 

Jonire

Omega
Bra recension, jag visste inte om stepdial eller övriga justeringar förutom nya kalibern så det var nyttig läsning. Mvh 005:an 😎
 

DEGAL

Cartier
2-Faktor
Tack för bra recension. Jag tycker claspen från nya Speedy 321 Ed White hade passat bättre IMHO
 

iko

Panerai
2-Faktor
Tack för bra recension!
Jag är själv spekulant på den i safir inom en snar framtid.
 

Sailorboy77

Breitling
Tänkte efter 18 dagar in i owgmarch med samma klocka göra mitt första försök till en slags recension.

IMG_2369.JPG


Bakgrund till mitt köp
Varit sugen på en Speedmaster sedan förra såldes. Men kunde inte riktigt välja vilken modell. Första jag ägde var en FOIS, har en väldigt trevlig tavla men här gillar jag inte riktigt bandhornen. Sedan har det varit 005, men tyvärr tröttnar jag fort på denna av någon konstig anledning. Kom fram till att nästa skulle bli en vintage, men jag känner en viss trygghet med en nyare klocka. Så när denna presenterades beslutade jag mig för denna.

005 till vänster & nya till höger (bild från omega.com)
Bild1.png


Specifikationer
Ref: 310.30.42.50.01.001
Material: Stål
Glas: Hesalit
Urverk: Calibre 3861
Lug2lug: 47,46mm
Tjocklek: 13,6mm
Diameter: 42mm
WR: 50m
Listpris: 66700kr

Urverk
Calibre 3861:
In-house
Master Chronometer certified
anti-magnetic (15,000-gauss)
hand-wound cam-operated chronograph with horizontal clutch
26 jewels -
21,600vph
co-axial escapement
50h power reserve
hours, minutes, small seconds (hacking) and chronograph with 12h and 30min counter

Bild från omega.com
3.jpg


Boett
Trots nya urverket har tjockleken minskat från 14,3mm på 005 till 13,6mm. Lug2lug måttet har även minskat, dock endast från 48mm till 47,46mm. Detta plus att ändlänkarna inte ”sticker ut” som på 005an gör att denna bärs mycket bättre på mindre handleder. Enligt rykte skulle boetten vara vass som ett rakblad och nästintill omöjlig att bära - detta är INGET jag märker. Visst är kanterna vassa, men inget jag skulle tänkt på om jag inte hört detta.

IMG_2386.JPG

IMG_2379.JPG


Tavla
Här kommer det jag gillar mest med denna klocka, att ”Step dial” återinförs. Mellan 1960 och 1974 hade Speedmaster denna typ av tavla som verkligen ger tavlan mer djup.
Gillar även nya sekundvisaren för kronografen, större ”lume-diamant”, smalare visare och enligt mig snyggare motvikt.

7.jpg

IMG_2391.JPG


Länk
Jag verkligen älskar nya länken. En av de absolut skönaste länkarna jag testat och gillar både avsmalningen ner till 15mm samt att den är helt borstad.
Det enda negativa är micro-justeringen. Länkbitarna är 5mm och micro-justeringen är ca 2,5mm, detta gör att man får till storleken bra men med justeringen i yttre läget blir inte spännet lika snyggt (se bild nedan) Har dock nu kört "utökat läge" i 2 dagar och tänker inte längre på det.

9.jpg

11.jpg

12.jpg

20210320_092231.jpg


Slutsats
Jag är helt förälskad i klockan! Kommer ärligt inte på något jag gillar mer med förra generationen. Klockan har fortat sig 10 sekunder på 18 dagar och med tanke på att den inte tappar i någon position måste detta anses bra. Nya lådan är mindre än förra och innehåller inte längre alla extra saker, men något positivt är att nu innehåller den ett trevligt reseetui.

Negativt:
  • Micro-justeringen, kanske inte snyggaste lösningen.
  • Priset, men ärligt senaste åren har priserna spårat ur...

Vi får se vad jag tycker om klockan när smekmånaden är över.

14.jpg

15.jpg

16.jpg


Nu tackar jag för mig och hoppas någon finner detta läsvärt!
4.jpg
Testade den nya ref och tyckte länken kändes "billig"
 

rolexbackgammon

Breitling
A5F12851-A253-4F66-A300-EDE741131F13.jpeg
Tack för bra recentiorn. Är själv sugen, men har svårt att bestämma mig för nya eller ”gamla”. Vet någon om där är ett förhandlingsutrymme hos AD?
 

DrEmil

Omega
2-Faktor
Magisk lösning. Sålde min tidigare för ca 2år sedan, och när man läser en sån här recension blir man bara mer sugen. Håller helt med dig om ”Step dial”, djupet blir magiskt mycket finare i klockan och den får ett mer vintage uttryck. Tack!
 

Laplander

Rolex
Både plus och minus att bautaboxen nu inte följer med, den var ju å ena sidan grymt maffig men tog otroligt mycket plats... :rolleyes:
Gillar att verket hackar, det saknade jag på min .006.
 
Topp