Jag har inte sett att någon skapat en tråd ännu för eventet som var igår, så jag startar och ni andra får komplettera med era bilder och intryck (och rätta mig där jag mins fel).
Omega Speedmaster fyller 60 år nu senare i september. Omega har öppnat sitt museum och tagit med ett stort gäng historiska Speedmasters till Stockholm. Rätt unik tillställning då detta bara gjorts i London(?) innan. Med det bästa med utställningen var att Omegas historiker Petros Protopapas var med och guidade oss. Petros är en passionerad klocknerd i dess bästa betydelse. Väldigt intressant att lyssna till och lyhörd för frågor och kommentarer. Jag vill passa på att be om ursäkt till resten av gruppen om jag ställde för många frågor, men jag kunde inte låta bli med den levande uppslagsboken Petros är. Jag njöt i alla fall. Tony Frank representerade Bukowskis och bjöd på Champagne och snittar, mycket trevligt!
Petros inledde med att berätta om de första modellerna från 1957, de sk Broad Arrows, ref CK2915. Jag tror förresten att Petros själv bar en privat sådan på armen, någon som vet om det stämmer? En av dessa på bilden (den översta?) är faktiskt såld i Sverige och inropad av Omega på auktion härom året. Original boxen med svensk märkning (bilden) medföljde!
Petros berättade sedan om NASA och utprovningen av klockor som resulterade i valet av racing kronografen Speedmaster. Han sa att klockan var robust och tålig och kom ursprungligen från Seamaster linjen, därav Sjöhästen på baksidan. Seamaster var Omegas "proffesional" linje som var extra tåliga med avsikt att användas som tool watch i yrken som var krävande. Jag tror han nämnde att första Seamastern kom 1948, men märktes först med sjöhästen 1956, året innan Speedmastern. De dressiga Seamastern döptes till Seamaster De Ville. Tidigt märktes kronorna med en "mercedes" sympol för att indikera att kronan var vattentät. Att Speedmasten var tålig för den tiden var klart. Klockan garanterades klara 6 atm vattentryck och därav kunde astronauterna obehindrat träna tyngdlöshet i vattentankar/bassänger med klockorna på. Han berättade att de hade olika boettleverantörer och någon variant var redan då tät till 12 atm.
Han berättade vidare om uppföljaren till Månklockan som Omega tog fram som var avsedd för rymden. Denna var verkligen speciell och bara byggd och optimerad för astronauter. Petros berättade att Omegas utveckling var hemlig och projekten hade kodnamn där urverkprojekten döptes efter fåglar och klockorna efter städer, länder eller stater. Denna kallades Alaska. Då månprojekten fokuserades på längre och längre vistelser på månen var NASA oroliga att klockorna inte skulle klara den extrema värmevariationerna mellan varmt (varmt i direkt solljus) och kallt i skugga. Klockan utrustades med vit tavla för att inte dra onödig upphettning utan reflektera bort värmen. Visarna i subtavlorna fick stora kraftiga trianglar bak på visarna då astronauterna inte kunde fokusera och se visarna vid extrema vibrationer som vid ex start och landning. Boetten var gjord i rysk titanium vilket var anmärkningsvärt då kalla kriget rådde. Tydligen byggdes även samtidigt amerikanernas Blackbird i rysk titanium som amerikanerna köpte via Schweiz! Boetten fick ett skydd i rödeloxerad aluminium. Röd för att det tydligen reflekterar bort värmen bra. Urverket var kaliber 861. Redan här började Omega jobba med antimagnetism och det som senare kom att hamna i Railmasten.
I vilket fall valde NASA att avstå Omegas specialtillverkade klocka då budgetarna minskade och Speedmastern bevisligen hade klarat tidigare uppdrag. 1978 kom dock Space Shuttle projekten och NASA beställde nya klockor och Omega levererade "Alaska III", ref 145.0022.
Petros
2:a officiella NASA astronautklockan
De yngre astronauterna önskade digitalklockor som var på modet vid tiden. NASA förbjöd dock att de användes utanför kapseln då klockan inte var anpassad och tålde varken de höga eller låga temperaturerna. Så vid rymdpromenader fick de snällt spänna på sig en mekanisk "Alaska III".
Petros berättar hela historien för Hodinkee
Jag var så upptagen med att lyssna och tala med Petros att jag glömde bort att fotografera alla intressanta klockor. Här är dock några bilder på nya och gamla Speedmasters.
Notera den sandplästrade Speedyn efter önskemål att eliminera solreflexer.
Min val av klocka på eventet, ref 145.034 MKII. Jag frågade vad skillnaden var till ursprungs MKII ref 145.014 var? Han berättade att skillnaden låg i tryckknapparna som kunde kompletteras med -"remote control for skiers to time without taking their hands of the poles". Någon slags trådutlösare kan jag tänka mig? Lite rolig kuriosa och kul för mig som är passionerad skidåkare med (även om jag aldrig lär använda det. Men en skidåkar Speedy helt enkelt
https://omegaforums.net/threads/speedmaster-mkii-with-145-037-caseback.78379/
Edit: kan vara att Petros misstog min 145.034 med 145.037? Eller så har bägge liknande funktion?
Förresten, förstår ni hur passionerad Petros är och brinner för detta ämne? Svenska Omegaimportören berättade att Petros gifte sig i förra veckan och avbröt sin smekmånad för att komma hit och tala i Stockholm, då detta var inplanerat sedan en tid tillbaka!
När lämnade fick vi av svenska Omega importören en goodie bag med ett häfte om historiska Speedmaster modeller samt en tjusig Omegalåda innehållande post-it lappar urformade som månen samt blyertspenna. Tack för det!
Tack @Ministern , Bukowskis samt Omega för ett mycket trevligt event!
Förresten, jag fick Petros visitkort för framtida frågor och funderingar
//Rozzy
Senast ändrad: