• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Speedmaster Professional låsmekanism

Låsmekanismen på min Speedmaster slutade fungera för ett tag sedan och jag har nu plockat isär den i ett försök att förstå vad problemet är och om det är något jag kan fixa själv.

Jag har letat efter en sprängskiss för just denna låsmekanism, men utan resultat, och misstänker att jag saknar en fjäder som tvingar ihop låsmekanismen när man stänger låset.

Problemet är helt enkelt att "munnen" som biter fast i "spikhuvudet" som sitter på spännet inte biter ihop när man försöker stänga låset. Se bifogad bild över de delar som utgör resultatet av isärskruvningen.

Saknas någon del som tvingar låsmekanismen från att bita fast i "spiken" vid stängning och som släpper när man pressar ihop knapparna för att låsa upp mekanismen?

Bilagor

• 20190303_133136.jpg
    20190303_133136.jpg
    176.5 KB · Visningar: 4
Intressant!
Men du har tagit alldeles för dålig bild för att vi ska kunna hjälpa till i felsökningen.
Helt säkert hänger det ihop med att gripmekanismen antingen inte stänger ordentligt, eller att pinnen som den griper om inte håller rätt mått.
Min gissning går till att gripmekanismen i sitt slutna läge har för stort mått.
Det beror antingen på slitage, eller kanske mer troligt, på att delarna inte sluter som de ska. Fjäderbrott kanske? Eller smuts?

Oavsett vilket behövs bilder från närmare avstånd så att det går att se nåt. Fjäderstiften är ointressanta. Fokusera på gripmekanismen och pinnen den sluter om (som din bild inte visar).
Och så bra ljus på det. Sen kanske vi kan se vad som fel :)

Är det inte en fjäder som brukar gå sönder på dessa spännen. Är det en liknade denna seamaster spänne konstruktion?

Tillbaka
Topp