• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Speedmaster triggar larmbågar

marer

Basic
Sensste veckorna har larmbågarna i butiker gått igång när jag passerat. Det sker lite sporadiskt men har ändå kommit till den gränsen att man flickvän inte vill gå in eller ut ur en butik samtidigt som mig. Idag drog larmet igång när jag gick in i en jeansbutik och jag fick därför förvarna personalen att det nog kommer gå igång på väg ut med, vilket det mycket riktigt gjorde. Eftersom butiken var tom så fick jag testa dra igenom klockarmen genom bågarna vilket beviserligen var det som triggade larmet.

Någon som varit med om detta? Vad kan det bero på? Varför har det här börjat hända de senaste veckorna från att aldrig tidigare varit ett problem? Klockan är en vanlig stål-speedy på läder. Låt konspirationerna börja!

28B37150-150C-45B4-B8BE-530066367526.jpeg

Sensste veckorna har larmbågarna i butiker gått igång när jag passerat. Det sker lite sporadiskt men har ändå kommit till den gränsen att man flickvän inte vill gå in eller ut ur en butik samtidigt som mig. Idag drog larmet igång när jag gick in i en jeansbutik och jag fick därför förvarna personalen att det nog kommer gå igång på väg ut med, vilket det mycket riktigt gjorde. Eftersom butiken var tom så fick jag testa dra igenom klockarmen genom bågarna vilket beviserligen var det som triggade larmet.

Någon som varit med om detta? Vad kan det bero på? Varför har det här börjat hända de senaste veckorna från att aldrig tidigare varit ett problem? Klockan är en vanlig stål-speedy på läder. Låt konspirationerna börja!

28B37150-150C-45B4-B8BE-530066367526.jpeg
Var är lädret tillverkat? :)

Mycket märkligt. Har haft många olika mekaniska klockor och aldrig varit med om det.
Hört talas om människor som har avmagnetiserat klockor i av-larmare i butiker, kan det ha någonting att göra med magnetism?
Även fast jag måste säga att det låter väldigt långsökt.

Är du säker på att du inte snott klockan? ;)

Mycket märkligt. Har haft många olika mekaniska klockor och aldrig varit med om det.
Hört talas om människor som har avmagnetiserat klockor i av-larmare i butiker, kan det ha någonting att göra med magnetism?
Även fast jag måste säga att det låter väldigt långsökt.

Är du säker på att du inte snott klockan? ;)
Haha jag har haft klockan dagligen i två år och det är nu den har börjat spöka. Borde inte gången påverkas om den är magnetiserad? Den är oklanderlig nämligen.

Haha jag har haft klockan dagligen i två år och det är nu den har börjat spöka. Borde inte gången påverkas om den är magnetiserad? Den är oklanderlig nämligen.

Jo, det borde märkas på gången.
Det enda mer jag kan tänka mig är att någon lustigkurre på Worn&Wound har sytt in en liten larmbricka i armbandet vilket förövrigt vore ett fantastiskt roligt practical joke. :D

Jo, det borde märkas på gången.
Det enda mer jag kan tänka mig är att någon lustigkurre på Worn&Wound har sytt in en liten larmbricka i armbandet vilket förövrigt vore ett fantastiskt roligt practical joke. :D
Bandet har också lite drygt ett år på nacken, så larmet är isåfall tidsinställt (ännu ambitiösare prank iof.) Jag gick förövrigt igenom varenda sömn på plaggen i min garderob i jakten på larmbrickor innan jag förstod att det var klockan som var boven. :D

Det har inte triggat något larm tidigare. En teori skulle vara om de uppdaterat larmbågarna eller gjort dem känsligare. Men eftersom det händer på olika butiker faller den teorin med.
Uppdaterat mjukvaran känns avlägset då det verkar vara sisådär kvalite på vissa bågar.

Känsligare mot vad? Vi har larmbågar på jobbet, den vanligaste larmbågen utlöses av magnetism.

Speedmaster, rymden, area 51, Roswell...

Misstänker någon inblandning av främmande livsformer men så klart kommer detta förnekas av Nasa och Omega. Kan vara så att några satt spårutrustning på din Speedy och att du kommer bli bortförd och bli undersökt rekatalt av aliens ganska snart.

Misstänker någon inblandning av främmande livsformer men så klart kommer detta förnekas av Nasa och Omega. Kan vara så att några satt spårutrustning på din Speedy och att du kommer bli bortförd och bli undersökt rekatalt av aliens ganska snart.
Nu är vi något på spåren. Beställer ett rymddräktsnato och 10 löpmeter aluminiumfolie.
conspiracy.jpg

Jag jobbade i butik tidigare och var med om att gamla avmagnetiserade larm som satt på "hemliga" ställe på kläderna (klisterlappslarm) vaknade till liv igen, kolla så det inte finns något sånt någonstans på klockan.

Kan det vara så att det sitter ett sånt larm i din jacka du använt senaste tiden, sitter under din sko..osv?

Kommer att tänka på ett avsnitt ur Full frys som heter Larm larm larm. Har inget med detta att göra och jag har tyvärr inga tips heller.

Men tack för ett gott skratt :D
P.s hoppas du får ordning påt

Är 100% inne på samma spår som @Gummo
Kan vara anal magnetism som spökar ...

Konspirationen fortsätter.
Var inne till urmakaren igår för att fråga om råd. Han hade inte hört något liknande, men trodde ändå inte att den var magnitiserad. Jag frågade om han kunde avmagnetisera den ändå, i tron om att det var en lätt operarion som skulle lösas bakom disken, men istället ville han ha den några dagar för att plocka ur verket. Jag avböjde och kontrollerade att jag inte var skuggad av kostymklädda män med hörsnäckor på vägen hem. :bookworm:

Är lite orolig för att själv expremintera med en butiks alvarmare. Är det då istället inte starka (omvända?) magnetfält som kan skada klockan?

Var inne till urmakaren igår för att fråga om råd. Han hade inte hört något liknande, men trodde ändå inte att den var magnitiserad. Jag frågade om han kunde avmagnetisera den ändå, i tron om att det var en lätt operarion som skulle lösas bakom disken, men istället ville han ha den några dagar för att plocka ur verket. Jag avböjde och kontrollerade att jag inte var skuggad av kostymklädda män med hörsnäckor på vägen hem. :bookworm:

Är lite orolig för att själv expremintera med en butiks alvarmare. Är det då istället inte starka (omvända?) magnetfält som kan skada klockan?
Sa han varför han ville plocka ur verket?

Man måste ju veta vilken teknik larmen som utlösts använder. Systemen med magnetism ersätts ju med system som använder radioteknik s k RFID, samma teknik som ex kort för inpassering och Västtrafiks kortläsare. Men det här är väl i praktiken inte så enkelt att få reda på.

Man måste ju veta vilken teknik larmen som utlösts använder. Systemen med magnetism ersätts ju med system som använder radioteknik s k RFID, samma teknik som ex kort för inpassering och Västtrafiks kortläsare. Men det här är väl i praktiken inte så enkelt att få reda på.
Exakt vad jag tänkte. Det mest logiska vore att det sitter kvar en gammal rfid-tagg på insidan av baklocket. Samtidigt känns det långsökt att Omega skulle lämna kvar det.

Men händer det här i många butiker eller i en enda?
Bandet har också lite drygt ett år på nacken, så larmet är isåfall tidsinställt (ännu ambitiösare prank iof.) Jag gick förövrigt igenom varenda sömn på plaggen i min garderob i jakten på larmbrickor innan jag förstod att det var klockan som var boven. :D
Jag hade en jacka som helt plötsligt efter två-tre år började larma i en viss butik, och det var inte i butiken jag först köpte jackan i. Det satt ett pyttelitet larm insytt någonstans i jackan som av någon anledning triggade larmbågarna. Killen i kassan sa att det där händer ibland pga någon jättebra anledning som jag inte minns, men för honom var det inte det konstigaste i världen. Men jag känner att det är lite långsökt att din klocka skulle vara så magnetiserad att den aktiverar larmbågarna. Har du testat att ta av läderbandet och köra head only rakt genom bågarna?

Du är säkert biologiskt buggad!
Vissa butikers larmbågar är hackade och skickar signaler om vart du befinner dig.
Ryck loss naglarna, det är det vanligaste stället för sändare.
Brukar också sitta en mottagare i nacken mellan kotorna. Den bör du inte försöka lossa själv om du inte vet exakt vad du gör.

Senast ändrad:
Du är säkert biologiskt buggad!
Vissa butikers larmbågar är hackade och skickar signaler om vart du befinner dig.
Ryck loss naglarna, det är det vanligaste stället för sändare.
Brukar också sitta en mottagare i nacken mellan kotorna. Den bör du inte försöka lossa själv om du inte vet exakt vad du gör.
:hilarious:

Tillbaka
Topp