• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Speedy Pro med röd sekundvisare.

hejo

Panerai
Att renovera detta ex är tämligen överkomligt men räkna med minst 6 000:-

Vad gäller den röda visaren så lär vi nog aldrig komma överens. Fakta i målet är enligt min analys följande:
- Röda visare dyker upp på 145.012 från -67 och -68
- Litteraturen kring omega tar ALDRIG upp dem och det finns INGA bilder på dem....
- På forum skrivs det att de är original men de lärde tvistar.....

Jag tror inte de lämnade fabriken med röd visare, jag tror urmakaren satt på dessa från chronostop
för att göra klockan lite mer udda.

Hur som haver så är den störtläcker :)

/Henrik
 

paradis

Audemars
Det fanns en sådan Speedmaster till salu i början av förra året . Den var länge där , ock inte många som vågade köpa den , bara pga att den hade ,den röda/ orange visaren.......efter länge Om ock Men så blev den såld. Minns inte priset, var inte så farligt högt. Någon annan som kommer ihåg klockan ?
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Det fanns en sådan Speedmaster till salu i början av förra året . Den var länge där , ock inte många som vågade köpa den , bara pga att den hade ,den röda/ orange visaren.......efter länge Om ock Men så blev den såld. Minns inte priset, var inte så farligt högt. Någon annan som kommer ihåg klockan ?

Tror det var den som en kompis köpte. Tror det var av Urtur. Han är mycket nöjd.
 

Andrew

Cartier
Att renovera detta ex är tämligen överkomligt men räkna med minst 6 000:-

Vad gäller den röda visaren så lär vi nog aldrig komma överens. Fakta i målet är enligt min analys följande:
- Röda visare dyker upp på 145.012 från -67 och -68
- Litteraturen kring omega tar ALDRIG upp dem och det finns INGA bilder på dem....
- På forum skrivs det att de är original men de lärde tvistar.....

Jag tror inte de lämnade fabriken med röd visare, jag tror urmakaren satt på dessa från chronostop
för att göra klockan lite mer udda.

Hur som haver så är den störtläcker :)

/Henrik

Varför skulle en mängd olika urmakare runt om i Europa och USA under en kort period mellan -67 och -68 simultant sätta röda kronografsekundvisare på ett gäng nya klockor för att göra klockorna "lite mer udda" och sedan plötsligt sluta med det?

Eller några år senare sätta röda visare enbart på klockor som tillverkades mellan -67 och -68? Det faller på sin egen orimlighet.

Sluta tro en massa. Visarna är original.
 

Sond

Patek
Varför skulle en mängd olika urmakare runt om i Europa och USA under en kort period mellan -67 och -68 simultant sätta röda kronografsekundvisare på ett gäng nya klockor för att göra klockorna "lite mer udda" och sedan plötsligt sluta med det?

Eller några år senare sätta röda visare enbart på klockor som tillverkades mellan -67 och -68? Det faller på sin egen orimlighet.

Sluta tro en massa. Visarna är original.

Indicier, ack så starka men inga fakta. Och när de med starka indicier på hand talar som de hade fakta uttunnas indicierna...
 

Andrew

Cartier
Indicier, ack så starka men inga fakta. Och när de med starka indicier på hand talar som de hade fakta uttunnas indicierna...

Suck...

Svärfar köpte klockan ny. Han spöade skiten ur den under några år utan att någon gång lämna in den på service. När han var färdig med den hamnade den i en verktygslåda där den långt senare hittades. Vittnesmål håller i rätten. Punkt igen.
 

Sond

Patek
Suck...

Svärfar köpte klockan ny. Han spöade skiten ur den under några år utan att någon gång lämna in den på service. När han var färdig med den hamnade den i en verktygslåda där den långt senare hittades. Vittnesmål håller i rätten. Punkt igen.

Jag tror du har rätt. Och det starkaste "beviset" du har är din svärfar. Även resonemanget om urmakare som helt plötsligt skulle satt dit röda visare och sedan slutat med det håller enligt mig. Men detta med urmakarna är indicier och inte fakta. Din svärfar svävar mitt emellan. Bara en domstol kan bedöma hans(eller din trovärdighet)..;) Men jag röstar på att du har rätt. Särkillt om jag inte behöver satsa några klockor..:D
 

hejo

Panerai
Det blev ju lite lätt infekterat detta, var aldrig min mening att uppröra någon.

Dock tog jag till mig lite av kritiken och gjorde ett försök att hitta mer information :D

http://oredelmondo.it/orologi/omega...nal-orange-hands-1967s-mint-condition?lang=en

Kolla in sista bilden, verkar vara ett orginal (vem vet) utdrag från Omega.........

Hittade även detta utdrag från:
Omega A Journey Through Time, sid 657
1967: Cal 321 ST 143.003 SP Case of the former ST 105.003 with enhanced water resistance (crown pushers and crystal) SP = Special
1967: Cal 321 ST 145.012 SP idem (the same) but for the former ST 105.012
1968: Cal 321 ST 145.012 Special version .....black dial...... and red hour function hands

Någon som har boken och kan bekräfta?

Av all Internetlitteratur jag plöjt igenom så verkar det finnas liknande historier likt Andrew.....
Vad som verkar vara gemensamt för dessa är följande:

Ref 145.012 SP -67
Serienr: 26077XX och 26078XX

Vore kul om ni som sitter med röda sekundvisare kunde bekräfta Ref och serienr.

Känns som jag får ge mig och utan fullständiga bevis så ser det ju ut som en relativt liten batch försågs med röda sekundvisare.

Nu får vi väl sprida denna info och så höjs värdet på dessa till nya supernivåer :D

/Henrik
 

Andrew

Cartier
Det blev ju lite lätt infekterat detta, var aldrig min mening att uppröra någon.

Dock tog jag till mig lite av kritiken och gjorde ett försök att hitta mer information :D

http://oredelmondo.it/orologi/omega...nal-orange-hands-1967s-mint-condition?lang=en

Kolla in sista bilden, verkar vara ett orginal (vem vet) utdrag från Omega.........

Hittade även detta utdrag från:
Omega A Journey Through Time, sid 657
1967: Cal 321 ST 143.003 SP Case of the former ST 105.003 with enhanced water resistance (crown pushers and crystal) SP = Special
1967: Cal 321 ST 145.012 SP idem (the same) but for the former ST 105.012
1968: Cal 321 ST 145.012 Special version .....black dial...... and red hour function hands

Någon som har boken och kan bekräfta?

Av all Internetlitteratur jag plöjt igenom så verkar det finnas liknande historier likt Andrew.....
Vad som verkar vara gemensamt för dessa är följande:

Ref 145.012 SP -67
Serienr: 26077XX och 26078XX

Vore kul om ni som sitter med röda sekundvisare kunde bekräfta Ref och serienr.

Känns som jag får ge mig och utan fullständiga bevis så ser det ju ut som en relativt liten batch försågs med röda sekundvisare.

Nu får vi väl sprida denna info och så höjs värdet på dessa till nya supernivåer :D

/Henrik
8353297187_a9401c6cd6_k.jpg

8354369044_826a10db20_k.jpg
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Känns som jag får ge mig och utan fullständiga bevis så ser det ju ut som en relativt liten batch försågs med röda sekundvisare.

Nu får vi väl sprida denna info och så höjs värdet på dessa till nya supernivåer :D

/Henrik

hehe... välkommen till den troende sidan... men, vi är ju Omega-aficionados, inte Rolexfanatiker, ...vilken vettig mänska vill betala extra för en röd visare eller lite röd text, allvarligt... ;):confused:
 

jakob.dala

Oo=v=oO
2-Faktor
Har aldrig ägt en speedy med röd visare och jag gillar mögel så ska nån någonsin iväg pma mig, please.
Din historia är starkaste beviset!
Kul är den.
 

hejo

Panerai


Se där, ja då var det en till med serienr 26077..

Då kanske vi kan skapa en "KS sanning"
145.012 SP -67 med serienr 26077XX och 26078XX kom med röd visare :happyhappy:

Sen har vi ju den här också men den tarvar nog en ny tråd.......

Speedmaster145012-1.jpg

/Henrik
 

Patrik J

Rolex
Av all Internetlitteratur jag plöjt igenom så verkar det finnas liknande historier likt Andrew.....
Vad som verkar vara gemensamt för dessa är följande:

Ref 145.012 SP -67
Serienr: 26077XX och 26078XX

Vore kul om ni som sitter med röda sekundvisare kunde bekräfta Ref och serienr.

Känns som jag får ge mig och utan fullständiga bevis så ser det ju ut som en relativt liten batch försågs med röda sekundvisare.

Nu får vi väl sprida denna info och så höjs värdet på dessa till nya supernivåer :D

/Henrik


26079XXX på min.
 

poormans

Rolex
har själv haft 2 samt sett några fler med röd sekund visare och har även jag fått intrycket att de är original då allt i patina matchar och att de varit oservade (detta enligt min urmakare som fått riva i dem)

den såg ut att ha bra tavla och boett men efter service och knappar så är den över 20k och det var ca det jag fick för den senaste jag hade för knappt ett år sen

cheers
christian
 
  • Like
Reactions: Ako

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Med tanke på Omegas generösa reservdelstillgång bör det ju vara i princip omöjligt att bevisa om ett exemplar har haft visaren från början eller inte ifall modellbeteckningen är densamma.
 
Topp