• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Spela golf med automataren på - hole in one eller hål i huvet?

HaNi

Omega
En fråga till er med bättre koll, tål normalt en automatare att man behåller den på när man spelar golf?
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Jag gör det inte eftersom jag inte är beredd att ta risken, ogillar tyngden från klockorna, obalansen i dem (har bilhandlarhäng) men framförallt för att jag använder digital golfklocka.

Med sagt spelade jag igår där min golfpartner bar hel helgulds-AP.
Är du orolig avstå.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Det är inte så att den faller i bitar så fort du närmar dig en GK men det är knappast en aktivitet som gynnar mekaniska klockor med tanke på dess känsliga natur. Tänk dig hur urverket ser ut, hur många rörliga delar den har osv. och föreställ dig sedan hur den skulle kunna påverkas om du slungar iväg den med full kraft och sedan gör ett abrupt stopp gång, på gång, på gång. ;)

Det finns som sagt många som golfar och utför alla möjliga fysiska aktiviteter med sina mekaniska klockor men för egen del tycker jag att det känns som en ganska onödig risk med tanke på hur känsliga de är och hur kostsamt det kan vara att reparera.
 

bbits

Ordförande i KS Platina Club
Pledge Member
2-Faktor
Det försämrar ditt spel, förstör klockan och får dig att se lika cool ut som någon som sabrerar en flaska med sitt mekankska ur.

Tycker nog Bubba är både spelar bra och ser hyfsat cool ut. Om klockan inte tål det vet jag inte men det skulle vara sjukt dålig reklam för RM om den inte gjorde det och det blev känt...

5aca604d87826b17008b4900
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Och dagens urverk har ju bättre stötskydd än äldre så jag hade inte oroat mig överhuvudtaget.
De flesta automatiska klockorna från 60-talet och framåt har stötskydd som motsvarar dagens. Man bör ju dock ha viss känsla för vad det är för klocka. Tror ingen är så dum att han/hon använder en ultratunn kronograf till extrema aktiviteter.
 
En fråga till er med bättre koll, tål normalt en automatare att man behåller den på när man spelar golf?
Beror på. Är man en duktig golfare slårmannju ganska hårt, så då,skulle jag avstå. Jag brukar använda enGarmin med avståndsmätare men ibland glömmer man julat byta, och ibland är den inte laddad. Min Jaeger skulle jag aldrig använda.
 

mouqvist

Rolex
Tycker nog Bubba är både spelar bra och ser hyfsat cool ut. Om klockan inte tål det vet jag inte men det skulle vara sjukt dålig reklam för RM om den inte gjorde det och det blev känt...

5aca604d87826b17008b4900
Kan tänka mig att RM kollar och servar de klockor som de gett bort till golf- eller tennisspelare med jämna mellanrum (säkert flera ggr om året). Vore tråkigt om en av deras klockor skulle stanna nu när det finns så många kameror som fånga upp allt.
Det går därför inte att dra slutsatser om hur tåliga klockorna är. Kanske finns någon golfspelare på KS som äger en RM och har den på sig när hen spelar golf och kan berätta om det?
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Kan tänka mig att RM kollar och servar de klockor som de gett bort till golf- eller tennisspelare med jämna mellanrum (säkert flera ggr om året). Vore tråkigt om en av deras klockor skulle stanna nu när det finns så många kameror som fånga upp allt.
Det går därför inte att dra slutsatser om hur tåliga klockorna är. Kanske finns någon golfspelare på KS som äger en RM och har den på sig när hen spelar golf och kan berätta om det?
Flertalet RM-modeller är mkt stryktåliga. Tål lätt golfrundor. Precis som många andra klockor garanterat gör.

Ang. Tester/kontroller så har jag för mig att RM kikar på tex Bubba Watson och Nadals klockor otroligt ofta när de ska tävla. Typ skitofta. Minns inte intervallerna. Men oavsett så har de som sagt många modeller som tål jättemkt smällar/stötar.

Edit: som exempel:
https://www.richardmille.com/collections/rm-27-03-tourbillon-rafael-nadal
 

Alalouise

Cartier
2-Faktor
Tycker nog Bubba är både spelar bra och ser hyfsat cool ut. Om klockan inte tål det vet jag inte men det skulle vara sjukt dålig reklam för RM om den inte gjorde det och det blev känt...

5aca604d87826b17008b4900

Tror att det här var ett stökigt exempel. Ser ut som en RM 055 med Manual Wind alternativt RM038 som är en tourbillon med G-kraftmätare för att mäta hastigheten i hans golfswing. Dessa får nog klassas som golfsäkra.

"The Calibre RMUL2 is thus capable of withstanding accelerations of over 5000 g’s."

Men för att tillföra någonting så vill jag avsluta med att säga att jag brukar spela golf i automatare. Har Aldrig haft problem med detta men förstår att det är förenat med risk. Inte ens de värsta av duffar har ruckat mina klockor hittils.
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Det är helt klart upprörande ifall man inte skulle kunna köra moderatbandy med sin nya rolle på armen. Någon som vet om nymans har öppet köp?
 

Swizz beat

Patek
2-Faktor
Självklart klarar många moderna mekaniska urverk lite golfande, möjligtvis inte en ultratunn dressare som inte är stöttålig. Hublot exempelvis har ju en dedikerad golfklocka som lär överleva många, många timmar på golfbanan
DFEB1E56-2384-46EE-A841-1DAB7D507438.png
 

cjde

KS Explorers Club
2-Faktor
Intressant att höra vad du menar med denna bild?
Jag tänkte bara att en gång i tiden så var man inte så nervös för vad mekaniska klockor eventuellt utsattes för. Jag tror att stöten som en klocka får vid ett golfslag är väldigt liten. Klockan sitter ju inte dikt an mot klubban. Handen dämpar stöten innan den når klockan. Skulle man på något sätt kunna hålla ett finger mot en golfares hand när klubban träffar bollen så tror jag inte att man skulle känna särskilt mycket. Men allt detta är bara vad jag tror.☺
 
Topp