• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sporthoj.com?

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Nu sticker jag nog in näsan i getingboet men jag kan inte låta bli att göra en reflektion...I trådar där Rolex behandlas handlar det mesta om pris, värde och kötider. Dessutom ofta med en jäkla trist attityd mot varandra. I trådar för mindre exklusiva (men intressanta) märken talas det om klockorna, dess egenskaper o ägarnas glädje. Jag har åkt sporthoj en del o kan inte låta bli jämförelsen mellan Ducatiklubben (=Sinn tråden) och sporthoj.com (Valfri Rolex diskussion). Visst är det lite kul ändå hur saker fungerar....:)
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Ja Kobra Kai är trevligt! Vintage är väl inte riktigt mitt intresse (ännu) och som sagt så är flera av märkestrådarna trevliga. Jag är bara förvånad (och lätt road) över antalet forumdiskussioner (ofta runt Rolex) som rör annat än själva klockorna och som ofta mer eller mindre spårar ur i personangrepp eller liknande. Det hade jag inte förväntat mig på ett entusiastforum. Sedan har jag inget emot varken Rolex eller Sporthoj. Poängen med tråden i sig var att reflektera över det ibland oväntat dåliga samtalsklimatet. Gärna dock lite fritt o inte med allt för stort allvar...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ducati = Panerai, men utöver det har du en poäng. ;) Jag har givetvis varit medlem på sporthoj och kört Ducati.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Ja Kobra Kai är trevligt! Vintage är väl inte riktigt mitt intresse (ännu) och som sagt så är flera av märkestrådarna trevliga. Jag är bara förvånad (och lätt road) över antalet forumdiskussioner (ofta runt Rolex) som rör annat än själva klockorna och som ofta mer eller mindre spårar ur i personangrepp eller liknande. Det hade jag inte förväntat mig på ett entusiastforum. Sedan har jag inget emot varken Rolex eller Sporthoj. Poängen med tråden i sig var att reflektera över det ibland oväntat dåliga samtalsklimatet. Gärna dock lite fritt o inte med allt för stort allvar...
Lägger man 20 papp på en konstig och grå tysk batteriklocka fylld med olja så är man nog rätt intresserad av klockor. En blank rolex för det fyrdubbla vill däremot alla möjliga snubbar ha, men gärna billigare och snabbare än vad som egentligen går...
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Lägger man 20 papp på en konstig och grå tysk batteriklocka fylld med olja så är man nog rätt intresserad av klockor. En blank rolex för det fyrdubbla vill däremot alla möjliga snubbar ha, men gärna billigare och snabbare än vad som egentligen går...
Haha lysande sammanfattning! :)
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Yamaha R1 är bäst. Allt annat är sämst. Hälsningar före detta ägare till några R1. :p

Ps. Kört Gixxer 1k och Kawa 1k men de sög. Honda är för tjejer. Italienare är som pizza. Gott men inte hållbart i längden. ;)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Ducati är ju som en sekt. Så även paneristi, så det verkar rimligt. Till skillnad från andra italien-åkare, som är nyanserade och rationella individer.

//Kör Guzzi nu, Aprilia förut. Certad mek (dock "pensionerad") på Guzzi, Aprilia, MV.
 

mega

Rolex
Lägger man 20 papp på en konstig och grå tysk batteriklocka fylld med olja så är man nog rätt intresserad av klockor. En blank rolex för det fyrdubbla vill däremot alla möjliga snubbar ha, men gärna billigare och snabbare än vad som egentligen går...
Nu överdriver du lite, det är ubåtsstålet som lockar, igenting annat :)
 
Ducati är ju överlägset vackrast, ingen tvekan där inte.
Men personligen är jag inte så förtjust i dom, och då har jag ändå ägt en 1199 SF s och en 899 Panigale.

Personligen föredrar jag Bmw när det kommer till supersport.
Yamaha R1an slår ju både på nassarna och italienarna på fingrarna när det kommer till sporthojar.
Men jag sitter som en potta skit på en R1a (tyvärr)

Just nu har jag sålt min hoj, men blir något "lugnare" till våren troligtvis.

Bild på min f.d tyska lilla plastraket.

12998282_10154140425282915_5281788409499498560_o.jpg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Ja Kobra Kai är trevligt! Vintage är väl inte riktigt mitt intresse (ännu) och som sagt så är flera av märkestrådarna trevliga. Jag är bara förvånad (och lätt road) över antalet forumdiskussioner (ofta runt Rolex) som rör annat än själva klockorna och som ofta mer eller mindre spårar ur i personangrepp eller liknande. Det hade jag inte förväntat mig på ett entusiastforum. Sedan har jag inget emot varken Rolex eller Sporthoj. Poängen med tråden i sig var att reflektera över det ibland oväntat dåliga samtalsklimatet. Gärna dock lite fritt o inte med allt för stort allvar...
Jag vill inte säga att det är kul att du reflekterat över det tråkiga beteendet som förekommer i vissa trådar, men jag tycker ändå det är ett sundhetstecken att du kan roas över eländet (och förhoppningsvis avstår ifrån att bidra). Du kommer väl märka att det inte alltid är entusiaster som skriver i trådarna. En medlem kan i juni be om tips på sin första riktiga klocka efter att innan ha haft DW, Gant osv för att i augusti berätta hur stora dressur ska vara, vilka märken som är något att ha, kräva minst 100m wr och skruvad krona på allt osv. Vissa märken lockar såklart till sig medlemmar som inte är entusiaster på det viset du tänker på. Det samma gäller väl när man är på sporthoj och får höra att allt under 1l är för barn, trots att ingen skulle ha en "sportmössa" mot en GP250 på bana och personen varken kan spänna kedjan eller byta oljefilter själv. Man får helt enkelt filtrera och försöka bidra med en positiv attityd där det passar :)
Pease :heart:
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: H F

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Nej det är ju inte kul att det är så men jag tycker generellt att det är kul med beteendevetenskap och sociala "drivers". Här kan man ju spekulera fritt i varför trådar om Seiko och Certina har mycket trevligare ton än trådar om Rolex. Och lustigt nog kan tonen vara bättre igen om vi rör oss på Patek nivå.....
Men skit i det...eftersom dom gjorde om tråden till en hojtråd så låt oss beundra ovan BMW RR1000S. Finare hoj får man leta efter....eller...vänta det finns ju förresten.... Ducati Panigale speciale! (Och då får man sälja sina Patek först men jäklar vilken hoj!)
 
Topp