• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Sportstål från Lange - Odysseus

Första jag tänkte på när jag såg länken var en "retro" Casio klocka. Efter 2-minuter i Photoshop insåg jag att jag var ute och cyklade...eller?

lange.gif

Vänligen,
Martin

Casion hade inte behövt skämmas med Lange länken.

Tavlan är ju inte det minsta sportig :) kunde ha suttit på deras dressare.
Japp. Känns som ett klassiskt misstag att hamna mittemellan. Om man nu vill göra en helt ny och sportigare line så skulle man ju ta hela steget och inte göra en klocka som är halvdant lik sina dressare. Hade ju räckt med att man behöll signatur-designen på datum så hade ju folk känt igen det som en Lange.
Sen är ju länken 1990-2000-tals Tudor, och det är ingen komplimang.

Länken är säkert komplex men ser ut som skit. Jag menar när ska vi röra oss ifrån Rolex Oyster/jubilee som någon slags utgångspunkt för länkar? Ska inte säga den är mycket bättre men Breitlings Navilänk försöker ju iallafall något nytt, samma sak med AP RO och till viss del Cartier Santos.

Nä, där tappade dom mycket.

Lite Raymond Weil över det. Det som jag inte får ihop är den runda boetten med klassiska bandhorn med ”integrerad” länk. Ska man köra på integrerat måste boetten ha en mer tonneau-siluett så att klockan får känslan av ett integrerat ”band”. Nu ser det ju bara ut som en oproportionerligt fet länk på ett semi-dressur. Trist men det blir ett nej.

Det förklarar varför jag tyckte ALS var jobbiga som spammade instagram med en massa närbildern... sen såg jag vad som hände om man tittade på deras sida på rätt sätt:

lange-insta.JPG

Jag hör upprörda röster som säger att ALS i många år sagt att man ALDRIG ska släppa en klocka i stål. Och så gör man just det i alla fall... Svekdebatt på hög nivå!

PS. Inget i designen, urtavla, boett eller länk tilltalar. Och inte priset heller om man ser vad övriga ALS kostar...

Gillar den från vissa vinklar och finishen ser ju bra ut som förväntat från Lange. Men tror den hade vunnit på om inte länken hade varit så bred, alternativt helt integrerad, nu ser det bara konstigt ut

Lite för långa bandhorn och kanske lite onödigt stor? Tycker tavlan ser mkt roligare ut på filmklippen än bilderna, bra djup, färg och konstraster

Inte helt oäven i vissa delar men lite för lite sport för att vara en sportklocka, rätt svinmycket för dyr för stålsport, rätt fånig länk och lite mkt piggyback på de retrosläpp som andra prominenta manufakturer gjort de senare åren. Och så är det ju det här med att ALS ALDRIG skulle släppa en stålklocka... Personligen lägger jag hellre en tredjedel på en 1815....

Inte helt oäven i vissa delar men lite för lite sport för att vara en sportklocka, rätt svinmycket för dyr för stålsport, rätt fånig länk och lite mkt piggyback på de retrosläpp som andra prominenta manufakturer gjort de senare åren. Och så är det ju det här med att ALS ALDRIG skulle släppa en stålklocka... Personligen lägger jag hellre en tredjedel på en 1815....
Aldrig kan vara en kort tid numera...

När släpptes det en sportklocka med ny design som faktiskt är snygg senast egentligen. Är det 70-talet med Nautilus och RO med fler?

Fast det var inte så särskilt många som tyckte att de var snygga när de släpptes.
Har ingen riktig koll på hur åsikterna såg ut när de släpptes men för mig är de iallafall lyckade rent designmässigt. Sen att de var en flopp rent försäljningsmässigt kanske berodde på andra saker än designen.

Har ingen riktig koll på hur åsikterna såg ut när de släpptes men för mig är de iallafall lyckade rent designmässigt. Sen att de var en flopp rent försäljningsmässigt kanske berodde på andra saker än designen.
Det är lätt att säga att de är lyckade rent designmässigt med 40 års fakta i ryggen. Det brukar finnas viss skepsis mot nya släpp, typ aquanaut fick väl ett ljummet mottagande när den släpptes 1997?

Lange har ju ingen DNA eller historia vad gäller stålsport så man måste ju försöka komma med något eget, helt nytt men som ändå har Lange DNA i sig. Frågan är om det då öht är möjligt att göra något som fått alla att jubla?

Det är lätt att säga att de är lyckade rent designmässigt med 40 års fakta i ryggen. Det brukar finnas viss skepsis mot nya släpp, typ aquanaut fick väl ett ljummet mottagande när den släpptes 1997?

Kan ha fel men tror inte den jämförelsen funkar för detta släpp för det är egentligen inget nytt i designen - känns mer som ett olyckligt giftemål av två existerande stilar...

Finisheringen ser helt bananas ut, som väntat. Verket är väl gjort till perfektion likaså. Länken garanterat superkomplicerad, dyr och bekväm.
Men, är den snygg? Verkligen inte.
Vad hände med länken där egentligen!?

Kan ha fel men tror inte den jämförelsen funkar för detta släpp för det är egentligen inget nytt i designen - känns mer som ett olyckligt giftemål av två existerande stilar...
Vet inte om jag håller med - stor dag/datum, boettform som är "halvfyrkantig" osv. Tycker det känns nog Lange men ändå nog nytt, vad gäller själva boetten.

Vet inte om jag håller med - stor dag/datum, boettform som är "halvfyrkantig" osv. Tycker det känns nog Lange men ändå nog nytt, vad gäller själva boetten.

Håller med om att det är nytt - Lange tavla, pseudo-integrerad stållänk och ett kryddmått Radiomir till höger i boetten har inte gjorts förut, men det är inte fundamentalt nydanande nog att definiera en genre, såsom Royal Oak gjorde. Det är vad jag tror men det är inte vist att sia om framtiden med säkerhet, om några decennier kanske denna skapelse är den nya Royal Oak.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp