• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Springbars, märkesrelaterade?

Jonaz

Rolex
Var förbi Bergströms igår för att köpa extra, fick frågan "till vilket märke ( breitling eller? )"
Nej svarade jag, till Tudor. "-Aj då, det måste vi beställa...."

På riktigt? Ge mig vad ni har som är 22mm.
tu5yzuvy.jpg


Jag tycker nog de ser ut som seikopinnar? Eller tag heuer? Eller till vilken klocka som helst jag pillat på...

Körde de en klassisk fint? Lura på pöbeln varor för en tjuga för en hundring? Eller har vi okunskap representerad på göteborgs enda Rolex AD?

Diskutera fritt:


iPhone | Tapatalk
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Absolut inget hokus pokus. AD i Sthlm har en gång gett mig fel springbars till min Ploprof. Tappade den i marken men som tur var från låg höjd. Rob Engström var dom enda som visste vilken typ av sprintar som passade perfekt.
 

Jonaz

Rolex
Well. Nu sitter jag här och försöker klämma in 24mm's. Det går sådär.


iPhone | Tapatalk
 

paradis

Audemars
Till Submariner ,vintage så är dom riktigt fetta,tjocka.....annars blir det glapp, sen skulle jag inte vilja ha springbars ,för 20kr på min Sub.kanske på någon billigare klocka är det Ok.
 

J&B

Omega
Vet att Breitling levererar en separat väska till ADs med deras egna sprintar då det är absolut ingen osanning från Bergströms håll.
 

Emil

Cartier
Stor skillnad på sprintar och sprintar, kolla bara de till seikos skx. Där snackar vi riktigt grova och feta, min Hamilton har inte ens hälften så Tjocka!
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Har för mig att Rolex egna springbars är något tjockare än standard, 2mm ist för 1,8mm som är det vanliga. En annan liten detalj är att man ska ha springbars av guld på guldklockor då dom av stål nöter på guldet och över åren gör hålen större/ovala.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det finns olika tjocklekar. Vet man tjockleken så är det OFTAST skit samma.

Det kan dock vara olika tjocklek på mittenröret 1,5/1,8/2,0/2,2/2,5 men det kan även vara skillnad på tjockleken på de yttre rören.

Sen finns det även olika avslut och längd på själva ytterpinnarna. Vissa är skarpa och andra är rundade.

Därför är det lättare att köra på original, men det är inget måste (i de flesta fallen).
 

babanker

Panerai
Jag köpte ett par 24mm från Ebay till min Deep Blue. Den har väldigt tight mellan boett och springbars så det blir lite stress på springbars när jag har den på Nato.
Denna stress räckte för att knäcka "den fjädrade pinnen" redan efter någon vecka i samband med att jag böjde handleden.

Nu köpte jag visserligen från Ebay och inte här i butik eller märkesbar, men det är nog värt att lägga någon extrakrona på "riktiga" och likaså anpassade för klockan.
 
Topp