• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Squale 2002 Quartz "Hai"

Amund

Basic
Farsan kom förbi med sin första riktiga dykarklocka här om dagen, han fick den av sin far tidigt på 70 talet och han har använt den flitigt under många dykningar :)
Jag har inte hittat så mycket info om 2002 Quartz på nätet och jag har inte hittat någon som det står "Hai" på som på denna tavla.
Är det möjligtvis någon här inne som har någon info att dela med sig av?

2016-05-13 12.20.21.jpg
2016-05-13 12.20.41.jpg

Det är bara att öppna upp den så vi kan få se ETA verket i den. :)
De brukar sitta något halvbilligt (dyrt med dagens mått) i denna typ av klockor då kostnaden gick in i själva klockans konstruktion.

Han dök mycket tidigare farsgubben och klockan var ju till för att användas menar han så ja, den har fått sig några smällar genom åren kan jag tänka mig :)

Har tyvärr inte verktyg för att öppna den, men är lite sugen på att ta den till en urmakare för genomgång.

Finns lite trådar om Squale på forumet. Lite kortfattat så tillverkade Squale klockor som andra klockföretag, dykarklubbar, organisationer satte sitt namn på. Som en kvalitetsstämpel satte också Squale sitt namn på såväl tavla som baklock.
Vet inte riktigt vad som skiljer 2002 mot 2001 (som är betydligt vanligare). Dagens Squale 1000m går under beteckningen 2002 tex.
http://www.foroderelojes.es/showthread.php/11203-Vintage-Brands-La-S/page5 här finns en HAI
%21Bcz8%28MwBGk~%24%28KGrHqMH-D8ErGJ%2bHbDNBK2JSK2%29Y%21~~_3.JPG

Har dock ingen aning om vad just HAI är för något, men som sagt det kan lika gärna vara en förkortning för nån klubb/organisation.

Finns lite trådar om Squale på forumet. Lite kortfattat så tillverkade Squale klockor som andra klockföretag, dykarklubbar, organisationer satte sitt namn på. Som en kvalitetsstämpel satte också Squale sitt namn på såväl tavla som baklock.
Vet inte riktigt vad som skiljer 2002 mot 2001 (som är betydligt vanligare). Dagens Squale 1000m går under beteckningen 2002 tex.
http://www.foroderelojes.es/showthread.php/11203-Vintage-Brands-La-S/page5 här finns en HAI
%21Bcz8%28MwBGk~%24%28KGrHqMH-D8ErGJ%2bHbDNBK2JSK2%29Y%21~~_3.JPG

Har dock ingen aning om vad just HAI är för något, men som sagt det kan lika gärna vara en förkortning för nån klubb/organisation.
En restaurang i Malmö. Med egen Klocka :)

Kul med infon ni sitter på, tack!
Annorlunda ifall dom kör Haj på olika språk, lite Ferrari La Ferrari :D

Visste inte om att dom tillverkade åt andra men det förklarar ju en hel del.

Jag får lite franska vibbar av HAI. Det fanns väldigt många småtillverkare i Frankrike med just 3 bokstavskombinationer. JAZ, PAX, LOV. Kanske kan vara värt att googla in sig på lite montres plongee!
Vad är det för diameter på den? Vridringen skiljer sig markant mellan 2001 o 2002, säkert därför den moderna 2002an ser ut som den gör.

Tillbaka
Topp