• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

David576

Breitling
Hej!

Är ute efter en klocka mellan 10-20tkr men har problemet med nickelallergi. Vad jag känner till kan man bära en klocka av stål om nickelallergin inte är speciellt allvarlig eftersom klockor med kirurgiskt stål har nickeln hårt bundet till metallen så det inte frigörs någon nickel till användaren. Har kollat på Tag Heuer Aquaracer 500m men vad jag läst mig till har personer fått kontaktexem efter cirka ett års daglig användning av klockan eftersom det oxidlager som finns på armband har nöts/fräts bort med tiden. Läste på något forum "Omega och Oris har tagit detta på allvar och använder stål, i både klockor och länkar, där nicklet är så hårt bundet att det i de flesta fall inte orsakar allergiska besvär." stämmer detta är då min fråga? För jag kan tänka mig Oris divers aquis eftersom den ligger inom min budget, om jag "tål" den givetvis

(Har tidigare vetat att jag är nickelallergisk men testade graden i veckan då jag satte en enkrona (innehåller 25% nickel) på handleden med tejp och hade den i 72 timmar innan utslagen visade sig. De prickarna var otroligt små men drog slutsatsen ändå att det var en kontaktallergi).
 

David576

Breitling
Ja, men utbudet är dåligt och har inte hittat någon som intresserat mig speciellt förutom en av märket Certina. Men vill hellre ha en Oris om jag kan bär den.
 

David576

Breitling
Men om vi håller oss till frågan jag ställde i början. Finns det någon vänlig själ som håller på någon information kring detta? :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Använd sökfunktionen, det finns massor både om du söker på nickelallergi och titan.
Omega, Oris, SEIKO, Breitling mfl. De flesta märken har modeller i titan.
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Vet att jag tidigare har läst om någon som målade klart nagellack på baksidan av klockan för att skapa en skyddande hinna. Men det är klart att andrahands värdet nog påverkas negativt av det.
 
Den titan Orisen jag hade var både blank mot vad titan normalt brukar vara och vägde dessutom en hel del.
Har också haft nickelallergi men klarar iaf Rolex, Breitling, Omega och Seiko utan problem.
 

David576

Breitling
Jag spenderat timtal till att försöka hitta en klocka. Omega ligger inte inom min budget, lika så med Breitiling och även Oris i titan. Seiko har ingen modell jag har fallit direkt för.
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Om du kan lägga till några tusenlappar och komma upp i runt 25 000 bor du ha tillräckligt för en begagnad Tudor Pelagos. Då snackar vi riktigt trevlig klocka i titan. :D
 

StrawberryFields

Sir Notalot
10-20k? Köp en Sinn de har ett par schyssta modeller i titan.

Om det visade sig först efter 72h? När du tejpat fast ett mynt?
Är du säker på att du inte fick utslag för limmet på tejpen irriterade huden?
Eller alla äckliga bakterier på en enkrona?
Eller för att huden inte fick luft?
I vilket fall som helst är du en idiot.

Köp vilken klocka du vill och lackera backsidan med genomskinligt nagellack eller tejpa dit en liten plastbit (av sånt där schysst bokomslagsplast som är genomskinlig) Sedan bär du klockan på gummi eller läder om du inte vill göra samma sak med en hel länk.
 
Hur svår är din nickelallergi? Får du utslag direkt eller efter några dagar?
Testade polarens Victorynox för ett par år sedan och då tog det typ en halv dag. Sedan dess har jag kört Rolex i olika varianter samt ett gäng Seikos utan tillstymmelse till besvär.
Försök låna någon Oris och testa, finns säkert någon vänlig själ på forumet som kan hjälpa dig. Lycka till!
 

David576

Breitling
10-20k? Köp en Sinn de har ett par schyssta modeller i titan.

Om det visade sig först efter 72h? När du tejpat fast ett mynt?
Är du säker på att du inte fick utslag för limmet på tejpen irriterade huden?
Eller alla äckliga bakterier på en enkrona?
Eller för att huden inte fick luft?
I vilket fall som helst är du en idiot.

Köp vilken klocka du vill och lackera backsidan med genomskinligt nagellack eller tejpa dit en liten plastbit (av sånt där schysst bokomslagsplast som är genomskinlig) Sedan bär du klockan på gummi eller läder om du inte vill göra samma sak med en hel länk.

Fick inte utslag av tejpen. Tänkte på det också, att tejpen skulle kunna göra så att jag fick utslag så satte en liten tejpbit på andra armen för att jämföra.
Innan placerade kronan mot huden gjorde jag rent den.
Luftade det i mellan åt.

Jag har tänkt på det också, men hur attraktivt blir det egentligen om man vill sälja den en vacker dag?
 

David576

Breitling
Testade polarens Victorynox för ett par år sedan och då tog det typ en halv dag. Sedan dess har jag kört Rolex i olika varianter samt ett gäng Seikos utan tillstymmelse till besvär.
Försök låna någon Oris och testa, finns säkert någon vänlig själ på forumet som kan hjälpa dig. Lycka till!

Fick prova en Tissot av min kompis i en vecka och den gav inget utslag. Men är rädd att utslagen kommer efter ett år användning. Önskar jag hade råd med en Rolex, de har en annan legering (om jag tolkat det rätt) som är mer lämpad för dem med nickelallergi.:happyhappy:
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
10-20k? Köp en Sinn de har ett par schyssta modeller i titan.

Om det visade sig först efter 72h? När du tejpat fast ett mynt?
Är du säker på att du inte fick utslag för limmet på tejpen irriterade huden?
Eller alla äckliga bakterier på en enkrona?
Eller för att huden inte fick luft?
I vilket fall som helst är du en idiot.

Köp vilken klocka du vill och lackera backsidan med genomskinligt nagellack eller tejpa dit en liten plastbit (av sånt där schysst bokomslagsplast som är genomskinlig) Sedan bär du klockan på gummi eller läder om du inte vill göra samma sak med en hel länk.

Haha! Lugn och fin nu! ;) :D
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Fick inte utslag av tejpen. Tänkte på det också, att tejpen skulle kunna göra så att jag fick utslag så satte en liten tejpbit på andra armen för att jämföra.
Innan placerade kronan mot huden gjorde jag rent den.
Luftade det i mellan åt.

Jag har tänkt på det också, men hur attraktivt blir det egentligen om man vill sälja den en vacker dag?

Genomskinligt nagellack är ju precis som vanligt nagellack, försvinner lätt bort lite aceton eller acetonfri nagellacksborttagning om man är rädd för att skada klockan med acetonet. Efter som det slits skulle du ju då och då få förbättra på lacket.
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Genomskinligt nagellack är ju precis som vanligt nagellack, försvinner lätt bort lite aceton eller acetonfri nagellacksborttagning om man är rädd för att skada klockan med acetonet. Efter som det slits skulle du ju då och då få förbättra på lacket.

Jag tror absolut att detta kan fungera. Speciellt om man ser till att inte sova med klockan på armen och ta av den när tillfälle ges. På så vis minimeras kontakten mot huden.

Om du är orolig för värdeminskning kan du ju köra på genomskinlig plast.
 
Topp