• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Statsministerns nya klocka spottad! Chockerar "rörelsen"? Ädelmetall och välkänt märke!

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Jo. Ser det mest som en snygg gest från vårt lands högsta ämbete att man vill hjälpa svenska företag genom att exponera deras produkter och ge dem legitimitet. Ungefär som att kungen och högre politiker "ska" köra Volvo (fast kungen kan vi iofs vara lite motsträvig ibland och köra tyskt?).

Sedan finns det väl regler för mutor etc men då får man väl lösa det så att han får lämna tillbaka klockan eller köpa loss den för private pengar. Läste någonstans att man tydligen har rätt mycket presenter som bl.a. utrikesministrar fått och som man sedan lämnar in till staten när man slutar. OM,m men lite rolig anekdot om gåvor till staten som fick en lite annorlunda vänding för rätt länge sedan. Armechefen, Sagren, fick ett par väldigt exklusiva rashästar i present av Pakistan. Vet inte exakt de byråkratiska turerna runt det hela men resultatet blev att hästarna gick till slakt. Givarna var upprörda..............
Haha. Ja Australiens premiärminister brukar ju köra RM Williams skor till kostym vid officiella tillställningar utomlands. Knappast en slump.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Longines är poppis blad Sveriges statsministrar.
image.jpg

Rajraj vann ju en som han använde ganska flitigt. Älskar artikeln nedan!
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12104876.ab
image.jpg
 
Det kan nästan bara bli fel med gåvor från företag till personer med politisk förtroendeuppdrag.

Jo. Ser det mest som en snygg gest från vårt lands högsta ämbete att man vill hjälpa svenska företag genom att exponera deras produkter och ge dem legitimitet. Ungefär som att kungen och högre politiker "ska" köra Volvo (fast kungen kan vi iofs vara lite motsträvig ibland och köra tyskt?).

Sedan finns det väl regler för mutor etc men då får man väl lösa det så att han får lämna tillbaka klockan eller köpa loss den för private pengar. Läste någonstans att man tydligen har rätt mycket presenter som bl.a. utrikesministrar fått och som man sedan lämnar in till staten när man slutar. OM,m men lite rolig anekdot om gåvor till staten som fick en lite annorlunda vänding för rätt länge sedan. Armechefen, Sagren, fick ett par väldigt exklusiva rashästar i present av Pakistan. Vet inte exakt de byråkratiska turerna runt det hela men resultatet blev att hästarna gick till slakt. Givarna var upprörda..............

Självklart ger företaget sakerna till staten / ämbetet. När statministern är färdig med klockan / tröttnat kan den skickas vidare till UD och pryda någon ambassadör etc..
 
Man blir ju nyfiken på vad staten gör med Täby-Longines, portföljer, rashästar och annat skoj i normalfallet när det lämnas tillbaka. Ngn som vet? Auktion hos kronofogden?
Bra fråga! Reinfeldts Longines var en personlig gåva (mäktigast under 40). Sahlins väska var personlig gåva från vän. Rashästarna, dog inte det? Eller var det kameler eller elefanter?

Kul att få en elefant! Snacka om "the gift that keeps giving", svindyr i drift!
 

DrDre

Patek
Men då är väl Haldas mek verk mer svenskt än S&S? Var det inte Halda made in Sweden NOS?

Jag vet inte, men jag skulle gissa att det inte är ngt svenskt urverk. Vad jag vet har det aldrig gjorts något så fint automatiskt urverk på 70-talet i Sverige och som har 36,000 bph.

the-mechanical-module.jpg


Från Haldas hemsida
"General:
The Halda Space Discovery Mechanical Module is an upgraded vintage New Old Stock (NOS) movement. It is an automatic, high performance mechanical movement known for its precision and constructed to operate at the unusual and high frequency of 5 HZ, or 36,000 bph."

Från http://www.granturismoevents.com/introducing-halda-space-race-polonia
These movements were made in the late 1970's and refurbished by the watch maker Svend Andersen Geneva. Since they were so advanced, very few watch makers were able to build them. A high bit rate movement is, today, extremely rare.

Halda Watch company bought the remaning 128 movements from Andersen Geneva in the early 2000’s.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Vilka lustiga reflektioner kring att en socialdemokrat har en klocka för mellan 4 och 20 lax medans det var okej för en moderat att ha en i liknande prisklass. Nu är jag varken sosse eller nymoderat. När jag var liten brukade min mamma säga åt mig att tänka på barnen i Afrika som svälter när jag inte ville äta upp maten, som om dom skulle bli mätta av att jag var proppmätt?! Lika korkat är det att påstå att en politiker som arbetar för bättre villkor för sämre bemedlade själv måste framstå som en. Att jobba för att fler ska få det bättre är inte samma sak som att vilja ha det sämre själv. Typiskt korkade kommentarer där man försöker blanda bort orättvisor genom att framföra avundsjuka som om det vore en orättvisa. Hoppas att detta fortsätter vara ett klockforum utan allt för mycket rasism, sexism, politik och trångsynthet.
 

lofgreno

Audemars
Inte speciellt förtjust i Löven ska väl sägas. Men är ju lite pinsamt om han springer runt med nån ful reklamklocka på sina möten utomlands.
Så det där ser väl ut som ett bra val...
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Man blir ju nyfiken på vad staten gör med Täby-Longines, portföljer, rashästar och annat skoj i normalfallet när det lämnas tillbaka. Ngn som vet? Auktion hos kronofogden?
Sent svar på gammalt inlägg, men som jag förstår det finns en speciell kammare med gåvor till ämbetsmän. Dessa får endast bäras/brukas så länge man är ämbetsman, annars anses det falla under mutor. Minns inte var jag läste om det hela, men den kammaren är alltså full med gåvor sedan lagen stiftades och ämbetsmän trillat av pinn eller av annan anledning avvikit.
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Någon som vet vad som var så viktigt att köpa i julhandeln? Var det hans tur i kölistan för en Daytona?
 

HSK

Patek
2-Faktor
Någon som vet vad som var så viktigt att köpa i julhandeln? Var det hans tur i kölistan för en Daytona?
Han har lagat sin klocka, sökt efter reservdelar till sin rakapparat, handlat mat, besökt Systembolaget och inhandlat en julklapp till sin fru.
 
Topp