• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stealth - en lite annorlunda klocka

Haha shit vad coolt! Synd att en del kanske missar detta mästerverk då de inte browsar HMF-forat.

Har alltid varit nyfiken på CNC-maskiner och användningsområden med CAD osv, men kan egentligen ingenting. Är lite av en dröm att kunna designa själv på datorn och sen tillverka i metall, göra klockor såhär!

Hur kommer det sig att du har och kan använda en CNC-fräs? Körs den från datorn? Hur skaffar man och lär sig? :D
 

McGyver

Rolex
Ser kanon ut. Hur upplever du att den sitter då hela klockan blir relativt plan i botten? Den var mindre än vad jag trodde vilket i mitt tycke var en positiv överraskning. Då den är lite mindre kanske den plana botten utan några "riktiga" bandhorn inte gör så mycket iofs? De 22mm banden var ett klart bra val!


Tycker den sitter bra. Boettlocket gör att det blir lite luft och att den inte ligger helt plant mot handleden.
Många boetter är faktiskt ganska plana på undersiden men sidorna svarvas/blir frästa för att visuellt följa armens form.
Denna gången tog jag den enkla vägen - undersidan är HELT plan! ;)
 

McGyver

Rolex
Hur kommer det sig att du har och kan använda en CNC-fräs? Körs den från datorn? Hur skaffar man och lär sig? :D

Hade turen att komma över den för ett antal år sedan när jag mest sysslade med HiFI. Tanken var då att fräsa kretskortsprototyper och gravera plåtar till diverse förstärkarbyggen m.m.

Jepp - styrs via en PC. Kör just nu med tillhörande programvara som är väldigt begränsad - man får göra många moment manuellt då det egentligen är tänkt att användas till gravering!

Maskin är bara att handla, går att hitta nya maskiner från ca.25k och uppåt och användandet är enkelt - är iofs maskiningenjör, så är nog lite miljöskadad! ;)

rogart-63 -Det kommer text och tanken var faktiskt exakt det du tipsade om......ev. "Swede Made" istället! :)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
WOW! SÅÅÅ COOLT att kunna göra sin helt egna klocka. Det verkar inte finnas några gränser för vad du kan åstadkomma! Nästa KS-klocka fixar du va?!
 

Icaras

Rolex
Häftigt! Börjar inte din "mancave" bli överfull? Tyckte där var gott om prylar redan när vi var på besök :)

Skulle det bli fler klockor (till salu) ställer jag mig i kö, kan inte bli tuffare än såhär :)
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Imponerande! PR516 var min första tanke när jag såg bilden där du borrade lughål. [emoji2]

Fantastisk hemslöjd! Är boettlocket gängat?
 

McGyver

Rolex
Boettlocket är inte skruvat - det har presspassning!

Tanken var att få till en prototyp som gick att använda så snabbt som möjligt => gjorde det enkelt för mig.

Har möjlighet att gänga i den stora svarven men har inte orkat slipa stål och byta hjul i växellådan ännu - det kommer säkert när jag förhoppningsvis får det lite lugnare tidsmässigt framöver! :)
 

Exxet

Rolex
Hade turen att komma över den för ett antal år sedan när jag mest sysslade med HiFI. Tanken var då att fräsa kretskortsprototyper och gravera plåtar till diverse förstärkarbyggen m.m.

Jepp - styrs via en PC. Kör just nu med tillhörande programvara som är väldigt begränsad - man får göra många moment manuellt då det egentligen är tänkt att användas till gravering!

Maskin är bara att handla, går att hitta nya maskiner från ca.25k och uppåt och användandet är enkelt - är iofs maskiningenjör, så är nog lite miljöskadad! ;)

rogart-63 -Det kommer text och tanken var faktiskt exakt det du tipsade om......ev. "Swede Made" istället! :)
Tänk på att swede också kan översättas som kålrot :wideyed:, imponerande är ordet.
 
Topp