Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Oj vad du tar i.Detta är måttstocken. Fantastiskt fin. Vet du vilket år den är tillverkad?
Några var hyfsat sugna att putsa lite:Även i skick som denna så betingar boett av denna typ (och verk så klart) fortfarande en viss peng.. För tillfället 23k..
Är det inte?Heftig klokke og pris, men er det en step case?
Tufft case på den, men tycker den inte har stepcase. Finns väl rätt många andra klockor som har en helt platt "ring/yta" närmast glaset?Kvalar den här in?
Fullt möjligt. Jag vet inte själv om denna skulle klassas som stepcase.Tufft case på den, men tycker den inte har stepcase. Finns väl rätt många andra klockor som har en helt platt "ring/yta" närmast glaset?
Håller med Argonaut. Ingen vetenskap, men... .Tufft case på den, men tycker den inte har stepcase. Finns väl rätt många andra klockor som har en helt platt "ring/yta" närmast glaset?
Bra illustration. Jag tycker nog egentligen att det behöver finnas ett "plansteg" och ett "sättsteg", samt ett "plansteg" i följd, för att det egentligen kan kallas stepcase.Håller med Argonaut. Ingen vetenskap, men... .
Ett sätt att definiera step case är den räta vinkeln mellan ringarna, själva trappstegen. Sättsteg och plansteg i en riktig trappa funkar som illustration, tillsammans med en Longines tre tacche. Lånade bilder.
Finns andra uppfattningar?
Håller med igen. Plansteg, sättsteg, plansteg är minimum. Sedan kan det vara fler steg. Den mögliga 13ZN har en fasning på översta ringen så skulle nog inte kallas step case. 13ZN finns både som step case och med andra utseenden. Zackes Wyler är en rejäl calatrava, inte det sämsta det heller!Bra illustration. Jag tycker nog egentligen att det behöver finnas ett "plansteg" och ett "sättsteg", samt ett "plansteg" i följd, för att det egentligen kan kallas stepcase.
EDIT: @Zacke 's Wyler några poster ovan, skulle jag nog inte kalla stepcase, och inte heller den mögliga Longineskronografen längre upp.
Finns urmakaren kvar i Oslo? Vet du var den finns/fanns? Har du någon övrig dokumentation kring urmakaren?En liten FB med step....
Duktiga på att hype-a upp priserna, gossarna i Tyskland.Ett köptips: https://www.shucktheoyster.com/longines-stepcase-calatrava-tre-tacche-4142/
Nyinkommen 35 mm Longines tre tacche från 1941. Tyvärr högt prissatt, 15 000 euro.
Finns urmakaren kvar i Oslo? Vet du var den finns/fanns? Har du någon övrig dokumentation kring urmakaren?
Du har säkert skrivit det någonstans, men ska din tavla ha visare med lysmassa? Var Longines lika konsekventa som tex Rolex/Omega?
Jag hade ju gärna haft borrade bandhorn men annars är detta väldigt nära min idealmodell på step case. Ruggigt nöjd. Visarna är "fel", ska egentligen vara raka pennvisare till denna tavlan men jag är i valet och kvalet om jag ska jaga tag på sådana och byta. Tycker personligen att dessa är snäppet snyggare och pennorna är lite tråkigare.
Nej, det ska vara tunna pennor utan lysmassa. Jag är ganska säker att alla tre tacche varianterna är konsekventa med att det är lysmassa på både tavla och visare eller inte alls.Du har säkert skrivit det någonstans, men ska din tavla ha visare med lysmassa? Var Longines lika konsekventa som tex Rolex/Omega?
Aha, trodde bara man kallade dem med lysmassa för pennor. Då tycker jag helt klart att dina är mer balanserade än de som då förmodligen är original.Nej, det ska vara tunna pennor utan lysmassa. Jag är ganska säker att alla tre tacche varianterna är konsekventa med att det är lysmassa på både tavla och visare eller inte alls.
Sådär ska den se ut egentligen.
Du har säkert rätt om terminologin, har inte hundra pejl på svenska benämningen, stick/baton-hands på engelska är det jag tänker på som pennvisare men säkert inte rätt benämning. Tycker de ger ett lite för delikat intryck på en sportklocka men å andra sidan är jag inte riktigt konsekvent för leaf-hands är också ruskigt fina och de är ju också mer åt det eleganta dress-hållet egentligen.Aha, trodde bara man kallade dem med lysmassa för pennor. Då tycker jag helt klart att dina är mer balanserade än de som då förmodligen är original.
En bildgoogling visar att tavla och visare med respektive utan lysmassa hänger ihop. De lite grövre visare din klocka har verkar oftast ha lysmassa. Klockor med tavlor utan lysmassa har tunnare visare. Tycker ändå befintliga visare passar bra på din klocka.Du har säkert rätt om terminologin, har inte hundra pejl på svenska benämningen, stick/baton-hands på engelska är det jag tänker på som pennvisare men säkert inte rätt benämning. Tycker de ger ett lite för delikat intryck på en sportklocka men å andra sidan är jag inte riktigt konsekvent för leaf-hands är också ruskigt fina och de är ju också mer åt det eleganta dress-hållet egentligen.