• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Step case tråden - för oss som gillar räta vinklar

Information om en tillverkare av step case. I detta fall Francois Borgel, vilket också syns på det för FB typiska boetlocket dvs inte tre tacche. Longines har levererat urverket, 12.68z. Bilder från Instagram.
4F5EE63B-140E-4E5C-8A24-05DEDA3C3480.png

7078424B-D79A-4CB5-8DEF-98FD04438F48.png

Jebus. Ska vi gissa på att köparen har ett schysst Sommatore verk och tavla att stoppa in i den där?
Edit: Slår mig att referensen måste ju naturligtvis bli fel även om caset vor detsamma så det vore nog en svårsåld franken.

Tufft case på den, men tycker den inte har stepcase. Finns väl rätt många andra klockor som har en helt platt "ring/yta" närmast glaset?
Håller med Argonaut. Ingen vetenskap, men... :).
Ett sätt att definiera step case är den räta vinkeln mellan ringarna, själva trappstegen. Sättsteg och plansteg i en riktig trappa funkar som illustration, tillsammans med en Longines tre tacche. Lånade bilder.
Finns andra uppfattningar?
BA628BFE-40B2-45E8-B177-33B99EAF65FA.jpeg

Håller med Argonaut. Ingen vetenskap, men... :).
Ett sätt att definiera step case är den räta vinkeln mellan ringarna, själva trappstegen. Sättsteg och plansteg i en riktig trappa funkar som illustration, tillsammans med en Longines tre tacche. Lånade bilder.
Finns andra uppfattningar?
BA628BFE-40B2-45E8-B177-33B99EAF65FA.jpeg
Bra illustration. Jag tycker nog egentligen att det behöver finnas ett "plansteg" och ett "sättsteg", samt ett "plansteg" i följd, för att det egentligen kan kallas stepcase.

EDIT: @Zacke 's Wyler några poster ovan, skulle jag nog inte kalla stepcase, och inte heller den mögliga Longineskronografen längre upp.

Bra illustration. Jag tycker nog egentligen att det behöver finnas ett "plansteg" och ett "sättsteg", samt ett "plansteg" i följd, för att det egentligen kan kallas stepcase.

EDIT: @Zacke 's Wyler några poster ovan, skulle jag nog inte kalla stepcase, och inte heller den mögliga Longineskronografen längre upp.
Håller med igen. Plansteg, sättsteg, plansteg är minimum. Sedan kan det vara fler steg. Den mögliga 13ZN har en fasning på översta ringen så skulle nog inte kallas step case. 13ZN finns både som step case och med andra utseenden. Zackes Wyler är en rejäl calatrava, inte det sämsta det heller!

IMG_20200429_100702.jpg
IMG_20200429_100635.jpg

Jag hade ju gärna haft borrade bandhorn men annars är detta väldigt nära min idealmodell på step case. Ruggigt nöjd. Visarna är "fel", ska egentligen vara raka pennvisare till denna tavlan men jag är i valet och kvalet om jag ska jaga tag på sådana och byta. Tycker personligen att dessa är snäppet snyggare och pennorna är lite tråkigare.

IMG_20200429_100702.jpg
IMG_20200429_100635.jpg

Jag hade ju gärna haft borrade bandhorn men annars är detta väldigt nära min idealmodell på step case. Ruggigt nöjd. Visarna är "fel", ska egentligen vara raka pennvisare till denna tavlan men jag är i valet och kvalet om jag ska jaga tag på sådana och byta. Tycker personligen att dessa är snäppet snyggare och pennorna är lite tråkigare.
Du har säkert skrivit det någonstans, men ska din tavla ha visare med lysmassa? Var Longines lika konsekventa som tex Rolex/Omega?

Du har säkert skrivit det någonstans, men ska din tavla ha visare med lysmassa? Var Longines lika konsekventa som tex Rolex/Omega?
Nej, det ska vara tunna pennor utan lysmassa. Jag är ganska säker att alla tre tacche varianterna är konsekventa med att det är lysmassa på både tavla och visare eller inte alls.
images

Sådär ska den se ut egentligen.

Nej, det ska vara tunna pennor utan lysmassa. Jag är ganska säker att alla tre tacche varianterna är konsekventa med att det är lysmassa på både tavla och visare eller inte alls.
images

Sådär ska den se ut egentligen.
Aha, trodde bara man kallade dem med lysmassa för pennor. Då tycker jag helt klart att dina är mer balanserade än de som då förmodligen är original.

Aha, trodde bara man kallade dem med lysmassa för pennor. Då tycker jag helt klart att dina är mer balanserade än de som då förmodligen är original.
Du har säkert rätt om terminologin, har inte hundra pejl på svenska benämningen, stick/baton-hands på engelska är det jag tänker på som pennvisare men säkert inte rätt benämning. Tycker de ger ett lite för delikat intryck på en sportklocka men å andra sidan är jag inte riktigt konsekvent för leaf-hands är också ruskigt fina och de är ju också mer åt det eleganta dress-hållet egentligen.

Du har säkert rätt om terminologin, har inte hundra pejl på svenska benämningen, stick/baton-hands på engelska är det jag tänker på som pennvisare men säkert inte rätt benämning. Tycker de ger ett lite för delikat intryck på en sportklocka men å andra sidan är jag inte riktigt konsekvent för leaf-hands är också ruskigt fina och de är ju också mer åt det eleganta dress-hållet egentligen.
En bildgoogling visar att tavla och visare med respektive utan lysmassa hänger ihop. De lite grövre visare din klocka har verkar oftast ha lysmassa. Klockor med tavlor utan lysmassa har tunnare visare. Tycker ändå befintliga visare passar bra på din klocka.
Hittade ett coolt undantag, där tunnare leaf-visare försetts med rejält med lysmassa (lånad bild).
F945CEC5-94EB-44C8-8B35-CF6A9DCF8B4F.png

Tillbaka
Topp