• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stigmat kring aftermarketlänkar till Rolex

koze

Panerai
2-Faktor
Ok, här kommer brandfacklan. Det har säkert debatterats tidigare, men jag känner ändå att jag måste lyfta det här med aftermarketlänkar till Rolex. Varför blir folk helt tokiga när man tar upp det? Jag håller helt med om att en stor del av upplevelsen med en klocka är länken/armbandet, i synnerhet i Rolex fall. Men om man kan lägga 1500-2000 kr på en schysst lädersnodd, eller t.o.m. gummi från Rubber B eller Everest, varför kan man inte göra det på en länk? Själv har jag jagat en originaloyster till min Explorer som jag köpte head only utan framgång, och tyvärr verkar det inte finnas någon marknad för andra länkar i vettig kvalitet. Just nu har jag en länk som är en helt ok rent kvalitetsmässigt och ser bra ut, men skulle gärna gå upp ett par prisklasser utan för den delen lägga 4 lax på en nedpolerad 70-talslänk. Alltså precis samma resonemang som att ha en fin handgjord läderrem för 1500 kr på en lyxklocka, och det är ju ingen som reagerar på. Varför är det så sjukt kontroversiellt? Är det verkligen rationellt?
 

koze

Panerai
2-Faktor
Fast det är väl inte riktigt samma sak? Att man köper till gummi eller läder ser jag mer som ett komplement.

Att köpa eftermarknadslänk ser jag mer som att köpa något billigare för att man inte vill betala för originalet.

Kan till viss del köpa det, fast det verkar främst gälla Rolex och knappast om originalet är på läder. Det borde ju finnas utrymme på marknaden för länkar som är riktigt bra utan att vara gjorda av Rolex.

Ser inga konstigheter i att ha en omärkt oysterlänk till Rollen, det är när det blir loggor på prylarna problem uppstår. Själv använder jag dock helst originalgrejor.

Jag menar absolut inte kopior, utan bara länkar av annat fabrikat och av riktigt bra kvalitet.
 

Hugii

Audemars
Kan till viss del köpa det, fast det verkar främst gälla Rolex och knappast om originalet är på läder. Det borde ju finnas utrymme på marknaden för länkar som är riktigt bra utan att vara gjorda av Rolex.



Jag menar absolut inte kopior, utan bara länkar av annat fabrikat och av riktigt bra kvalitet.
Det finns massa länkar som är 20mm i bra kvalle och som passar din exp... dock ser dem inte ut som "rolex" ;)
 

koze

Panerai
2-Faktor
Hehe, gamla Rolexlänkar är väl allt annat än bra, sladdriga och slappa som de är. Det handlar nog om autencitet, som det mesta med vintageklockor. En gammal Heuer blir väl mer värd ju mer som är original, inklusive länk/rem.
Det gör det ju ännu mer irrationellt, Rolex har ju inte ens varit kända för att ha länkar av magisk kvalitet. De började väl med SEL typ -98 :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det gör det ju ännu mer irrationellt, Rolex har ju inte ens varit kända för att ha länkar av magisk kvalitet. De började väl med SEL typ -98 :)
Det är stor risk att du får Rolexmaffian på dig efter ett sådant uttalande, personligen håller jag med dig vad gäller kvaliteten på Rolexlänkar. Rolex köper man väl däremot för att få en viss känsla av lyx, att då slänga på en AM-länk känns ju som att det motverkar syftet rät mycket. Som att sätta navkapslar från biltema på en Ferrari.
 

Pistol_Pete

Panerai
Detta är en 16000 jag köpte ny förra året. Oysterlänken är helt j-a underbar
image.jpeg


Detta är ett aftermarket Hirsch-band jag köpte av Rob E. Jag är supernöjd.
image.jpeg


Har även testat after-market oysternand på min Tudor 7017 utan att ha blivit nöjd (hittar ingen bild i iFånen just nu).

Summa sumarum och som alltid är det väl upp till vad man själv gillar och vilken kvalité AM banden är.
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Ok, här kommer brandfacklan. Det har säkert debatterats tidigare, men jag känner ändå att jag måste lyfta det här med aftermarketlänkar till Rolex. Varför blir folk helt tokiga när man tar upp det? Jag håller helt med om att en stor del av upplevelsen med en klocka är länken/armbandet, i synnerhet i Rolex fall. Men om man kan lägga 1500-2000 kr på en schysst lädersnodd, eller t.o.m. gummi från Rubber B eller Everest, varför kan man inte göra det på en länk? Själv har jag jagat en originaloyster till min Explorer som jag köpte head only utan framgång, och tyvärr verkar det inte finnas någon marknad för andra länkar i vettig kvalitet. Just nu har jag en länk som är en helt ok rent kvalitetsmässigt och ser bra ut, men skulle gärna gå upp ett par prisklasser utan för den delen lägga 4 lax på en nedpolerad 70-talslänk. Alltså precis samma resonemang som att ha en fin handgjord läderrem för 1500 kr på en lyxklocka, och det är ju ingen som reagerar på. Varför är det så sjukt kontroversiellt? Är det verkligen rationellt?
Min hjärna tänker så här:

Har en 70-tals BMW M1 (tänk EXP 1016) och vill gärna ha originalfälgar (länk) men kan tänka mig att ha däck (band/gummi) av nyare modell/annat märke än original.

Kan inte leva med vetskapen att länken är en "kopia" eller am :hungover: däremot straps, de är förbrukningsvaror på en annan nivå, som däck!
 

koze

Panerai
2-Faktor
Min hjärna tänker så här:

Har en 70-tals BMW M1 (tänk EXP 1016) och vill gärna ha originalfälgar (länk) men kan tänka mig att ha däck (band/gummi) av nyare modell/annat märke än original.

Kan inte leva med vetskapen att länken är en "kopia" eller am :hungover: däremot straps, de är förbrukningsvaror på en annan nivå, som däck!
Jag köper helt resonemanget att man vill ha 100% av den "äkta" upplevelsen, och det är jag också villiga att betala för. Men om man köper en head only så skulle det rent teoretiskt finnas utrymme för en länk av annat fabrikat än Rolex, givet att man då bär den på samma premisser som ett läderarmband av hög kvalitet. Varför måste det vara Biltema bara för att det är stål? Men ja, jag vill också gärna ha en Rolexlänk om jag får välja :)
 
  • Like
Reactions: JLW

Sond

Patek
Men självklart måste man kunna använda am. Länkarna håller ju på att ta slut och att inte få köra sin klocka på länk är klart överdrivet snobberi. Lika självklart föredrar jag original, men i brist på det så måste am vara acceptabelt. Har ett halvnytt(2011) Oyster till min halvgamla((1978) GMT. Ser inte riktigt bra ut. Men original är det..:D
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Jag köper helt resonemanget att man vill ha 100% av den "äkta" upplevelsen, och det är jag också villiga att betala för. Men om man köper en head only så skulle det rent teoretiskt finnas utrymme för en länk av annat fabrikat än Rolex, givet att man då bär den på samma premisser som ett läderarmband av hög kvalitet. Varför måste det vara Biltema bara för att det är stål? Men ja, jag vill också gärna ha en Rolexlänk om jag får välja :)

Men självklart måste man kunna använda am. Länkarna håller ju på att ta slut och att inte få köra sin klocka på länk är klart överdrivet snobberi. Lika självklart föredrar jag original, men i brist på det så måste am vara acceptabelt. Har ett halvnytt(2011) Oyster till min halvgamla((1978) GMT. Ser inte riktigt bra ut. Men original är det..:D

Jo så är det ju! Men finns det verkligen riktigt schysta am varianter? Jag har inte sett några. De är ju den största anledningen till att inte handla am.
 

joF

Panerai
Hur blir det med en am-länk egentligen på en rolex? Tänker att rolex använder 904l-stål, hur väl matchar färgerna från de olika ståltyperna i så fall?
 
Topp