• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stil och funktion

Stella

Basic
Min kille ska få en klocka men jag har så svårt att fatta vilken. Han behöver nåt med stil och elegans på grund av sitt posh jobb. Samtidigt är han sportig och gillar chunky sportklockor. Det kluriga är att han är jätteklumpig och lätt har sönder saker. En vintageklocka jag gav honom för några år sen höll i typ tre månader. Han umgås med folk som jämför klockor, så han behöver en håll käften-modell som alltid kommer att passa även i internationella sammanhang. Max 100 000 kr kan jag lägga. Vilken rekommenderar ni? Jag googlar och kör ChatGPT men får inga bra svar…

Min kille ska få en klocka men jag har så svårt att fatta vilken. Han behöver nåt med stil och elegans på grund av sitt posh jobb. Samtidigt är han sportig och gillar chunky sportklockor. Det kluriga är att han är jätteklumpig och lätt har sönder saker. En vintageklocka jag gav honom för några år sen höll i typ tre månader. Han umgås med folk som jämför klockor, så han behöver en håll käften-modell som alltid kommer att passa även i internationella sammanhang. Max 100 000 kr kan jag lägga. Vilken rekommenderar ni? Jag googlar och kör ChatGPT men får inga bra svar…
Cartier Santos eller Rolex Datejust kanske…

Rolex Submariner är ju lite mer sport och funkar i de flesta sammanhang. Inte lika dress som en Datejust men tål det mesta.

Rolex Submariner är ju lite mer sport och funkar i de flesta sammanhang. Inte lika dress som en Datejust men tål det mesta.

giphy.gif

De hade väl ETA-cerk innan Richemont tvingades ta fram egna verk pga att Swatchgroup ströp tillgången?
…och Reverso föddes med Lisica och har haft batteriverk? Vet inte när eller varför Cartier började med inhouse.

Riktiga Cartiermodeller är de flesta om man tar bort Must och de andra belagda modellerna.

JLCs enkla verk i basreversos är knappast något kul som man betalar extra för. Då tar jag hellre en finare klocka med batteri.

Senast ändrad:
Får man verkligen en ”hållkäften klocka” för 100k? En submariner från AD kostar ju dessutom mer än 100k… En ”hållkäften klocka” tänker jag är en Patek eller VC, men fan vet jag. Nedan ska du få lite förslag som ligger i det övre spannet i din budget.

Chunky sport
Omega Seamaster Diver
Rolex Explorer 2
Elegant sport
Rolex Explorer 1
Cartier Santos
Omega Aqua Terra
Elegant
IWC Portuguese
Cartier Tank

Köp typ en Hublot. Inte håll käften-klocka men för målgruppen som anser klockor vara håll käften funkar det nog bra.

Ska det vara Rolex och håll käften-vibes får du fyrdubbla budgeten och köpa typ en guldsub eller guld-Daytona.

Kan funka i ”Posh” om man ser till att Roger Moore hade den till kostym. Håll käften - nej.

Men den passar målgruppen sportig och ”chunkig sportklocka”.
Han har ju burit ett tiotal Seikos i bondfilmer också, så det säger ju ingenting. En Sub ger ju noll cred i poshmiljö skulle jag säga. Chunky sportklocka får han bära på fritiden. 😂

Men en Submariner är ju för fattiga människor. Ingen Posh kommer reagera.

Nej killen behöver minst en helguldsbratte från 80talet
Submariner är väl en bra hålla käften-klocka? Så vanlig att ingen kommer säga något.
IMG_3963.jpeg

Den hade stängt många käftar, men ligger nog också tyvärr över budget.
Den hade öppnat min käft iallafall…

Mitt tips blir en begagnat Vacheron Constantin Overseas.

Passar på att önska en sista minuten god jul!

Dina requirements är orimliga och motsägande. Köp därför 2, och varför ej på KS där du får vettigast priser.
1. Sportig quartz som håller - finns nu till salu på KS - Breitling Endurance.
2. Allround / mer dress - som ej alla har, men som sagt - håll käften klocka - får du lägga på mkt mer än din budget, men den andra då - ngn av de fina Grand Seikos som är till salu - 10 ggr roligare än en DJ eller Sub, som din budget för övrigt ej räcker till, så får du 2 fina klockor 😊, som håller länge…

Oj, menade inte att reta upp någon med hålla käften-uttrycket. För mig handlar det inte om att ha dyrast klocka. Jag fattar såklart att det finns dyrare klockor, mer åtråvärda vintagevarianter, klockor i unika upplagor etc. Jag menade ungefär som en klocka som oavsett vad, alltid funkar för alla, i alla sammanhang. Typ som en Rimowa-resväska. Eller Armani-kostym. Eller en BMW.

Får man verkligen en ”hållkäften klocka” för 100k? En submariner från AD kostar ju dessutom mer än 100k… En ”hållkäften klocka” tänker jag är en Patek eller VC, men fan vet jag. Nedan ska du få lite förslag som ligger i det övre spannet i din budget.

Chunky sport
Omega Seamaster Diver
Rolex Explorer 2
Elegant sport
Rolex Explorer 1
Cartier Santos
Omega Aqua Terra
Elegant
IWC Portuguese
Cartier Tank
Tack för att du snälltolkade mig och kom med himla bra förslag! Jag är inte lika kunnig och inne i den här klockvärlden som många andra här, därav min fråga. Din lista är superbra!

Tillbaka
Topp