• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stil och funktion

Varför uppmuntra en sådan ”hålla käften-Posh” kultur inom vår älskade klockintresse.
Kriterierna är väldigt svåra och en klocka som klarar alla är nästan omöjligt men här är mina förslag i olika katagorier;

Chronograph
1. White dial Speedy
2. Med lite tålamod, Pink dial Tudor BB chrono
3. IWC Pilot Chronograph Top Gun edition (obs. Ceramic kan vara klurig för klumpiga personer)

Dykare
1. Begagnad Fifty Fathoms 5015 (ca. 2010)
2. Begagnad Yacht Master 40 16622
3. Seamaster NTTD Bond

Dress/Sport
1. Santos Black Steel
2. VC fiftysix blue
3. Chopard Alpine Eagle

Tack för att du snälltolkade mig och kom med himla bra förslag! Jag är inte lika kunnig och inne i den här klockvärlden som många andra här, därav min fråga. Din lista är superbra!
Härligt, hoppas du hittar något som passar. Jag får ”känslan” av att en Cartier Santos träffar sweet spot här, elegant, tillgänglig, välkänt varumärke, lite sportig, finns i olika färgtavlor och prissatt under 100k.

Min kille ska få en klocka men jag har så svårt att fatta vilken. Han behöver nåt med stil och elegans på grund av sitt posh jobb. Samtidigt är han sportig och gillar chunky sportklockor. Det kluriga är att han är jätteklumpig och lätt har sönder saker. En vintageklocka jag gav honom för några år sen höll i typ tre månader. Han umgås med folk som jämför klockor, så han behöver en håll käften-modell som alltid kommer att passa även i internationella sammanhang. Max 100 000 kr kan jag lägga. Vilken rekommenderar ni? Jag googlar och kör ChatGPT men får inga bra svar…
Fin tanke! Nu är jag kanske aningen jävig pga att jag själv har en sådan, men skulle säga att en modern Rolex Explorer (1) kan täcka dina behov. Finns i 36 mm (referens 124270), som jag själv har och tycker är den rätta storleken för den referensen. Men gillar han lite större klockor så kanske man ska satsa på en 40 mm (referens 224270).

En klassisk modell som funkar lika väl till t-shirt som till kavaj (imho) och som har tydliga kopplingar till äventyr och sport. Känns som en klocka som funkar i alla sammanhang som du själv skriver.

Bägge klockorna bör gå att köpa relativt enkelt hos AD eller här på Klocksnack.

Bifogar en bild på min 36 mm.

img_3025-jpeg.2644596

Fin tanke! Nu är jag kanske aningen jävig pga att jag själv har en sådan, men skulle säga att en modern Rolex Explorer (1) kan täcka dina behov. Finns i 36 mm (referens 124270), som jag själv har och tycker är den rätta storleken för den referensen. Men gillar han lite större klockor så kanske man ska satsa på en 40 mm (referens 224270).

En klassisk modell som funkar lika väl till t-shirt som till kavaj (imho) och som har tydliga kopplingar till äventyr och sport. Känns som en klocka som funkar i alla sammanhang som du själv skriver.

Bägge klockorna bör gå att köpa relativt enkelt hos AD eller här på Klocksnack.

Bifogar en bild på min 36 mm.

img_3025-jpeg.2644596
Jamen den ser ju rätt perfekt ut!

Cartier Santos. Kanske en någon med PVD om han är klumpig.

Alternativ 2 är en Grand Seiko Spring Drive, så kan polarna se på sina tickande sekundvisare och fråga snällt om dom kan få låna klockan för att se vad den verkligen är så dom kan ställa tiden på deras egna klockor.

Men de är coola:

Nja, små coola kanske men så långt ifrån en "håll käften klocka" man kan komma tycker jag.

Vi kanske tycker olika men en "håll käften klocka" för mig är till exempel en Franck Muller Master Banker i helguld. Dem som vet modellen vet ju hur tjocka dem är, det blir mycket guld helt enkelt. Och dem stora siffrorna skriker ju.

up9z399fv5qa-8cwxybjbddwj2e4kx0xeh7ts-ExtraLarge.jpg

Senast ändrad:
Haha jo den faller inte alla på läppen.
Tänkte mest på;
"Samtidigt är han sportig och gillar chunky sportklockor. Det kluriga är att han är jätteklumpig och lätt har sönder saker."
"Han umgås med folk som jämför klockor, så han behöver en håll käften-modell som alltid kommer att passa även i internationella sammanhang".
Klockan tillhör en klocksamlare i Tyskland vars samling är minst sagt imponerande - och den ligger högt upp på hans lista.
Defy serien introducerades 1969, alltså tre år före den första Royal Oak men då hade Zenith gått vidare till andra intressanta boettformer för Defy.
Flera med integrerade länkar som Royal Oak, Nautilus. Men det faktum att Defy kom först) är inte riktigt poängen.
Poängen är att Defy alltid har gjorts med en mycket specifik idé.
Zenith är, i mina ögon, en av de viktigaste tillverkarna som inte får den uppmärksamhet de förtjänar.
Om ngn kommer med ett Bankvalv på armen - ja i min bok slår det alla Rolexar i världen.
The Bank Vault;
1735278448619.png

Kolla gärna in;

Nja, små coola kanske men så långt ifrån en "håll käften klocka" man kan komma tycker jag.

Vi kanske tycker olika men en "håll käften klocka" för mig är till exempel en Franck Muller Master Banker i helguld. Dem som vet modellen vet ju hur tjocka dem är, det blir mycket guld helt enkelt. Och dem stora siffrorna skriker ju.

up9z399fv5qa-8cwxybjbddwj2e4kx0xeh7ts-ExtraLarge.jpg
Sa aldrig att det var en håll käften klocka, FM är det definitivt ej heller, i min bok

Jag skulle satsat på en GMT Master 16700 med pepsi och jubilee.

Den funkar till det mesta (om man är lite flexibel), stryktålig och han borde kunna komma ut helskinnad ur en "pissing contest" med polarna.

Med lite tur och tålamod kanske du tom kan hitta en årsklocka.
Absolut en fin klocka, så min skrivning om att en vintage Defy slår alla Rolexar är endast min högst personliga smak 🙂
Den första "riktiga" klockan jag för övrigt köpte, var en ny GMT. Ville köpa en hållbar klocka som tålde lite stryk.
Priset var dock en aning lägre då...fick till och med rabatt 😂
IMG_0188_Original.jpeg

Min kille ska få en klocka men jag har så svårt att fatta vilken. Han behöver nåt med stil och elegans på grund av sitt posh jobb. Samtidigt är han sportig och gillar chunky sportklockor. Det kluriga är att han är jätteklumpig och lätt har sönder saker. En vintageklocka jag gav honom för några år sen höll i typ tre månader. Han umgås med folk som jämför klockor, så han behöver en håll käften-modell som alltid kommer att passa även i internationella sammanhang. Max 100 000 kr kan jag lägga. Vilken rekommenderar ni? Jag googlar och kör ChatGPT men får inga bra svar…
Instämmer i tipsen om en GMT-Master II:

1. Du kan få den för en hunka, vilket verkar vara inom din budget
2. Klockan är gjord för att resa med, och passar därför naturligt in i ett internationellt sammanhang
3. Stryktålig
4. Genom att han bär en praktisk/funktionell klocka behöver han aldrig skämmas i ett sammanhang där man jämför sina 'håll-käften'-klockor
5. Bonus - Han kan alltid skylla på att han tittade på en annan tidszon om han är sen till möte 🧐

Tillbaka
Topp