• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stilren dressare för synskadade

hannes

Basic
Hej,
Hjälper min farbror, som är synskadad att hitta en kostymklocka som är anpassad för synskadade. Har givetvis försökt googla på braille/tactile-watches, men de flesta modellerna ser ju ut som skräp, ni kan prova själva. Sedan tidigare äger han en Eone Bradley Classic och en Tissot Silent-T men är nu på jakt efter en mer diskret klocka han kan ha med kostym. Inga talande klockor eller med alarm, så diskret som möjligt, får gärna se ut som en "vanlig klocka" så långt det går.

Det bästa jag hittat är en Seiko Braille Watch, men det måste ju finnas fler!
0002480-mens-seiko-braille-watch.jpg

Om ni vet någon mer "etablerad" tillverkare som gör stilrena klockor anpassade för synskadade så tipsa gärna!

Allt gott,
Johannes

ARSA (Auguste Reymond SA) har en hel del trevliga vintageklockor. Googla och kör en ebaysökning så borde du hitta en del.

Hej,
Hjälper min farbror, som är synskadad att hitta en kostymklocka som är anpassad för synskadade. Har givetvis försökt googla på braille/tactile-watches, men de flesta modellerna ser ju ut som skräp, ni kan prova själva. Sedan tidigare äger han en Eone Bradley Classic och en Tissot Silent-T men är nu på jakt efter en mer diskret klocka han kan ha med kostym. Inga talande klockor eller med alarm, så diskret som möjligt, får gärna se ut som en "vanlig klocka" så långt det går.

Det bästa jag hittat är en Seiko Braille Watch, men det måste ju finnas fler!
0002480-mens-seiko-braille-watch.jpg

Om ni vet någon mer "etablerad" tillverkare som gör stilrena klockor anpassade för synskadade så tipsa gärna!

Allt gott,
Johannes
Har en sådan Seiko som jag mer än gärna ger till din farbror. Går inte nu men med nya batterier borde den hoppa igång. Skicka PM om du vill ha den.
IMG_3722.JPG

Har en sådan Seiko som jag mer än gärna ger till din farbror. Går inte nu men med nya batterier borde den hoppa igång. Skicka PM om du vill ha den.
IMG_3722.JPG
Konkas, jag vet inte vad jag skall säga... Tusen tack! Min farbror kommer bli otroligt glad, speciellt då Seikon i fråga är den enda klocka vi kikat på som han verkligen tycker om! Skickar PM!

Härlig KS-anda! @hannes , kanske ett bidrag till BCF-insamlingen, om du tar emot den... https://klocksnack.se/threads/klocksnacks-10-per-klocka-insamling-barncancerfonden.3211/ ?
Absolut! Skall be min farbror bidra med några hundralappar också!

Jag återkommer!

image.jpeg

Bra att det löste sig, annars ka. Swatch med stor kontrast visare/urtavla vara en lösning.
Johnny Winter var väl i stort sett blind de sista 30 åren och Swatch did the job.

Konkas, jag vet inte vad jag skall säga... Tusen tack! Min farbror kommer bli otroligt glad, speciellt då Seikon i fråga är den enda klocka vi kikat på som han verkligen tycker om! Skickar PM!

Jag återkommer!
Stötte på dessa idag för runt 1000 kr, om han skulle vilja ha en mekanisk...
20161020_130941.jpg

Jag återkommer!
Det kändes inge vidare att skicka iväg en klocka som inte går så nu sitter det ett nytt batteri i den. När jag berättade storyn fick jag inte betala för vare sig batteriet eller för nedlagd tid, stort tack till Krons Ur för det!

Det kändes inge vidare att skicka iväg en klocka som inte går så nu sitter det ett nytt batteri i den. När jag berättade storyn fick jag inte betala för vare sig batteriet eller för nedlagd tid, stort tack till Krons Ur för det!
Det verkar som de flesta människor som rör sig i klockbranschen är riktiga reko typer! Härligt Konkas, tror TS farbror uppskattar dig mycket!

Du är fan i mig en riktigt hjälte, stort tack igen!
Jag återkommer i tråden så fort min farbror har fått klockan, då jag ringde och meddelade att en vänlig själ kunde tänka sig ge klockan åt honom blev han väldigt glad!

Det verkar som de flesta människor som rör sig i klockbranschen är riktiga reko typer! Härligt Konkas, tror TS farbror uppskattar dig mycket!

Ingen tvekan om det, riktigt härliga typer!
Jag hjälper ofta min farbror med att skaffa nytt (kläder, möbler, inredning osv.), och oftast sköter vi detta via skype och att jag beställer åt honom via nätet, vilket betyder att han sällan kan pröva produkterna före de kommer på posten. För en synskadad person är ju användbarheten av vilken produkt som helst mycket viktigare än för en person som ser, t.ex om storleken/passformen på ett klädesplagg är annorlunda än vad man är van med så känner man sig inte bekväm vilket slutar i att man kanske inte använder plagget alls, även fast det skulle se hur bra ut som helst.

Stort tack igen till @konkas och Krons Ur för att ni gör detta SÅ mycket lättare!

Stötte på dessa idag för runt 1000 kr, om han skulle vilja ha en mekanisk...
20161020_130941.jpg

Tack för tipset, de är riktigt coola!
Då vi diskuterade hurdan klocka han ville ha så nämnde jag att det finns en del mekaniska/automatiska klockor som passar in i ramen för vad han sökte. Men då han inte kommer använda klockan varje dag så blir det lite meckigt att ställa tiden varje gång före han skall använda den. Kanske man borde fixa en Winder åt honom?

Tack för tipset, de är riktigt coola!
Då vi diskuterade hurdan klocka han ville ha så nämnde jag att det finns en del mekaniska/automatiska klockor som passar in i ramen för vad han sökte. Men då han inte kommer använda klockan varje dag så blir det lite meckigt att ställa tiden varje gång före han skall använda den. Kanske man borde fixa en Winder åt honom?
Sant. Dessa två var dock manuella, så en winder skulle nog inte hjälpa :)

Ingen tvekan om det, riktigt härliga typer!
Jag hjälper ofta min farbror med att skaffa nytt (kläder, möbler, inredning osv.), och oftast sköter vi detta via skype och att jag beställer åt honom via nätet, vilket betyder att han sällan kan pröva produkterna före de kommer på posten. För en synskadad person är ju användbarheten av vilken produkt som helst mycket viktigare än för en person som ser, t.ex om storleken/passformen på ett klädesplagg är annorlunda än vad man är van med så känner man sig inte bekväm vilket slutar i att man kanske inte använder plagget alls, även fast det skulle se hur bra ut som helst.

Stort tack igen till @konkas och Krons Ur för att ni gör detta SÅ mycket lättare!
Som sagt - kul att kunna hjälpa någon! Blir glad när jag hör hur mycket du hjälper din farbror :heart:

Mkt fint av er alla! Respekt!

Fråga av ren nyfikenhet; Klockorna på vilka man öppnar glas/bezel, om jag förstår rätt så känner man på både visare och index för att få tiden?
Om så är fallet, hur görs dom så "tåliga"? Material? Konstruktion?

De gånger jag lekt doktor med "vanliga" klockor har det ju varit Väldigt enkelt dels att förstöra visarna och dels att flytta dom.

Tack, och återigen, kul med KS andan :)

Äntligen en tråd på ks med riktig ks-anda, inga otrevliga och spydiga kommentarer. Ledsen och säga att man blir förvånad när det inte är nån tuggar om nått! Det är så här det ska va! Fan vad bra! Trevlig helg allesammans! Puss på er!

Som sagt - kul att kunna hjälpa någon! Blir glad när jag hör hur mycket du hjälper din farbror :heart:

Min farbror mailade mig nyss och meddelar att klockan fungerar finfint, det var precis den modell han sökte. Han bad mig tacka från honom för den otroliga generositet och vänlighet, speciellt av KS-hjälten @konkas men även Krons Ur och alla andra som visat sitt stöd i tråden! Stort tack!

Min farbror ringde mig även igår precis då han öppnat paketet och till sin stora förvåning så gick klockan, fast jag hade meddelat att batteriet bör bytas. Han blev verkligen glad och tacksam för att det finns så goda människor!

Stort tack igen alla! :heart::heart::heart:

Återkommer så fort vi gjort våra bidrag till BCF, det kommer senare denna vecka!

Tillbaka
Topp