• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stor repa, leva med det eller polera?

Polera?

  • Ja

    Röster: 18 51.4%
  • Nej

    Röster: 17 48.6%

  • Totala väljare
    35

HN86

Breitling
Hej,

Kände direkt att det har gått åt helvete när boet skrapade längs graniten.. fick ont i själen men hoppades in i det sista att det inte blev något, eller åtminstone väldigt lite.. men nej den turen hade inte jag idag. Blev ca 8 mm lång repa som syns tydligt varje gång man ser på klockan.

Kära forum medlemmar, hjälp mig att bestämma: ska jag polera den (om ja vart i så fall? Bor i Sthlm) eller leva med det?
Bifogar en bild..

Mvh,
H
 

Bilagor

  • B9BD72EE-FAD6-4256-9E78-22628934C6D5.jpeg
    B9BD72EE-FAD6-4256-9E78-22628934C6D5.jpeg
    239.3 KB · Visningar: 16

Oreo

Omega
Hej,

Kände direkt att det har gått åt helvete när boet skrapade längs graniten.. fick ont i själen men hoppades in i det sista att det inte blev något, eller åtminstone väldigt lite.. men nej den turen hade inte jag idag. Blev ca 8 mm lång repa som syns tydligt varje gång man ser på klockan.

Kära forum medlemmar, hjälp mig att bestämma: ska jag polera den (om ja vart i så fall? Bor i Sthlm) eller leva med det?
Bifogar en bild..

Mvh,
H


Bra fråga och har spontant inget tydligt svar. Samtidigt som jag själv kan tvånga loss på klockperfektion och polerat repor tidigare, är det en del av mig som tycker det ger karaktär och känns allmänt rock’n’roll. Så länge det inte är glaset.
 
C

Coach

Guest
Skulle köra på leva med då det ger klockan karaktär när det syns att den är använd.
Så tänker jag.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Är väl en smaksak så det blir enbart fråga om vad man tycker själv.

Jag skulle om möjligt försöka åtgärda hos någon pålitlig som kan utföra jobbet bra, om det hittas någon sådan. En så pass till skada på den typen av klocka vore det värt. Störde mig nog en hel del annars.
 

Nygren

Audemars
2-Faktor
Normalt sett är jag emot polering och tycker lite battle scars ger bra karaktär. Men i detta fallet skulle jag övervägt polering hos pålitlig urmakare. Är det ”bara” en repa, eller är det också färgavskrap också. Menar alltså färg från materialet som du skrapade klockan mot
 

HN86

Breitling
Samma här men denna är ganska grov med tanke på att det sträcker sig nästan 1cm och är typ 1-2mm bred.. ingen färg dock.. går lite i tankarna av att polera den men känner inte till någon bra urmakare.
 

HN86

Breitling
Tack gott folk för ni tog er tid att svara! Jag är dock fortsatt lika kluven då jag egentligen e emot polering men i detta fall då den syns så brutalt lutar det åt att jag kanske måste..

Känner ni till någon bra urmakare här i Sthlm? Funderar på att låta honom polera endast där det har skrapats om det är möjligt..
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Jag skulle utan tvekan ha låtit polera den. Exakt vad är vackert med en sådan repa? Eller med repor öht?
Dessutom lär det inte vara så svårt att få till ett bra resultat på en så rund boett. Inga raka former eller vassa kanter att vara rädd om. Saknas material, dvs repan är djup, måste material tillföras, men är den ytlig lär det gå att återställa den bara genom polering.
 

HN86

Breitling
Är det en djup repa så kanske du t.o.m behöver fylla upp med nytt material. Istället för att ta bort mer för att få till en snygg rundning och form.
Man känner hur det rispar till när man drar med nageln så vet ej om det är tillräckligt djup för att fylla upp med material. Min önskan är att det inte syns att den har polerats när jag väl har gjort det.
 

HN86

Breitling
Jag skulle utan tvekan ha låtit polera den. Exakt vad är vackert med en sådan repa? Eller med repor öht?
Dessutom lär det inte vara så svårt att få till ett bra resultat på en så rund boett. Inga raka former eller vassa kanter att vara rädd om. Saknas material, dvs repan är djup, måste material tillföras, men är den ytlig lär det gå att återställa den bara genom polering.
Din optimism gör mig lite gladare!! :)
 

Mr dude

Panerai
Friends Of KS
Inte samma sak när det gäller Rolex o Certina, men jag tycker att det är helt ok när klockan är välanvänd. Jag kör min 24/7 gym/jobb/ till och med sover med.
Du kommer ändå skada mannen låt den vara sen polera
B3C124C4-13CA-4C9E-A2FD-69039D248144.jpeg
 

Gulliver

Cartier
2-Faktor
Den där skulle jag göra något åt. Repor och dings är inget att vara rädd för även om det svider förstagången och håller men min 16014 mot ljuset så är den nästan matt. Dock inget som syns på armen.

Men om man gör biljämförelse så får man räkna med stenskott och mindre dörruppslag men din ser ju mer ut som man backat bilen via en cementsugga. :nailbiting:
 
Topp