• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Lite roliga klockor, hade dock varit lite vettigare med ett annat val än läder men snygga enligt mig:cigar:

http://eza-watches.com

image.png
image.png
Den svarta var ju fantastisk!
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor

Birchgrove

Vacheron
2-Faktor

Andy7750

Audemars
2-Faktor

Birchgrove

Vacheron
2-Faktor
Det är väl lika bra att spela okunskapskortet.
Vad är det egentligen som definierar ett mikromärke?
Bra fråga, jag antar att det är mindre tillverkare som bara släpper ett visst antal klockor per år. Sen finns det väl dom som fortfarande räknas som mikromärken som varit med ett tag och blivit ganska stora, tex Deep Blue.
Jag vet inte om tex Steinhart räknas som mikromärke, eller Deep Blue. Men jag antar att dom gör det.
 

Espresso

Cartier
Bra fråga, jag antar att det är mindre tillverkare som bara släpper ett visst antal klockor per år. Sen finns det väl dom som fortfarande räknas som mikromärken som varit med ett tag och blivit ganska stora, tex Deep Blue.
Jag vet inte om tex Steinhart räknas som mikromärke, eller Deep Blue. Men jag antar att dom gör det.
Ok, anledningen till frågan är att bolag som MB&F, Voutilainen etc också är väldigt små märken i form av volym. Däremot är det ju en annan prisklass än vad de mikromärken som visas i tråden verkar ha. Funderade därför om det var en kombination av mindre volym, egen tillverkning, icka ägda av koncernen, lågt pris etc.

Kan man klassa ett märke som MB&F som mikro med?
 

Birchgrove

Vacheron
2-Faktor
Ok, anledningen till frågan är att bolag som MB&F, Voutilainen etc också är väldigt små märken i form av volym. Däremot är det ju en annan prisklass än vad de mikromärken som visas i tråden verkar ha. Funderade därför om det var en kombination av mindre volym, egen tillverkning, icka ägda av koncernen, lågt pris etc.

Kan man klassa ett märke som MB&F som mikro med?
Jag tror att mikromärken som benämns i folkmun är nog samlingsnamnet på dom lite billigare uren.
Men visst, sett till kvantitet så kanske MB&F räknas som mikromärke. Men med en annan kundkrets för jag tror inte någon köper en Armida för $400 och sen köper en MB&F för $40 000
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Då var nästa på G, efter mkt om och men föll valet på en A1 42mm men denna gång i stål. Helm blir det senare (antar den finns kvar ett tag/snart börjar dyka upp begagnat...). Kul testa iaf, haft 2st A1 i mässing och tror stål är än bättre :)
image.jpeg


Kom även på en till jag haft. Maranez 47mm Bangla, min första från märket. Sjukt stor om än någorlunda bärbar, gillade inte alls blästrad mässing. Kommer en 44mm i titan köper jag kanske igen (trots homage)...
image.jpeg
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Knep du steinharten på K&S @Peter K ? Tycker den är finaste av deras kronografer, cool i Pvd med stålknappar :) Dagaz är häftig med!

@Camo00 sea shark i orange är fin! Globemaster kom jag på nu jag ägt med, länken är som du säger väldigt bra!
 

Lundgren🥊

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
@Jockinho
Tror Armidan i stål är riktigt grym, skulle själv kunna tänka mig en sån. Dock med datum funktion, har ingen på min Armida och jag känner mig totalt förvirrad om vad det är för datum...jävligt jobbigt :confused:
 
Senast ändrad:

Lundgren🥊

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Kört några Bernhardt, och gillat dem skarpt, framförallt Globemastern med ETA-verk... Länken är den bästa jag nånsin provat

Senaste micron är Scurfa, från britten Paul Scurfield. Renodlad dykare med quartz, superb kvalitet för inga pengar..!
IMAG0635.jpg
Nu blev man sugen på Scurfa också! Hade varit perfekt med en quartz beater som bara går, fanns bara stålvarianten med länk i lager dock. Linjerar sekundvisaren med med index? Stör mig lite på quartz klockor där sekundvisaren hamnar mellan två index eller en tredje del eller liknande...verkligen världsproblem!
 
Senast ändrad:

Birchgrove

Vacheron
2-Faktor
@Jockinho Kul! Jag var också inne på A1:an, gillar den för den är så toolig, fast ändå inte. Det är så jävla cool bara.
Jag såg en review på den, där dom hade satt den på en annan länk från strapcode. Såg riktigt bra ut.

Edit:
 

Birchgrove

Vacheron
2-Faktor
Kört några Bernhardt, och gillat dem skarpt, framförallt Globemastern med ETA-verk... Länken är den bästa jag nånsin provat!
IMG_0806_zps65768e31.jpg
IMG_0800_zpsd67c2b11.jpg

Sea Shark är också stabil!
_MG_3687_zps062403be.jpg


Senaste micron är Scurfa, från britten Paul Scurfield. Renodlad dykare med quartz, superb kvalitet för inga pengar..!
IMAG0635.jpg

Bernhardt gjorde ju en hyllningsklocka till sin Globemaster nyligen. Finns några kvar på deras sida, tycker den ser fantastisk ut. Synd bara att man alltid åker på tull&moms från USA ;)
 

Camo00

Patek
Nu blev man sugen på Scurfa också! Hade varit perfekt med en quartz beater som bara går, fanns bara stålvarianten med länk i lager dock. Linjerar sekundvisaren med med index? Stör mig lite på quartz klockor där sekundvisaren hamnar mellan två index eller en tredje del eller liknande...verkligen världsproblem!
Ska sälja min. Kollar index och pm:ar... :)
 
Topp