• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Smooth Operator

Rolex
2-Faktor
Det är inte så dumt att vara bundis med bundmästaren @Delgada, vilken hade godheten att skänka mig ett bund. Tack broder.
1000010864.jpg
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Känslan av att bli nöjd börjar infinna sig.
Fick hem den här i fredags kväll och blev så klart nyfiken på att lära känna den.
20240324_110035.jpg

Konstaterade efter ett tag att bygeln till låset inte ville stänga ordentligt, speciellt på ena sida, och det där solida klicket man vill ha ville inte infinna sig. Den mera trögade fast, vilket gjorde att den faktiskt öppnade sig emellanåt av sig själv. Så vill jag inte ha det. Uppenbarligen har dock tidigare ägare inte brytt sig så mycket om det. Men vad gör man åt det då? Man kan göra större hål i bygeln så att spetsen på den fjädrande pinnen ändå hittar in i hålet. Men det är ju inte rätt. Det är ju pinnen som sitter på fel plats. Alltså behöver den flyttas på en smula.
En närmare titt på låset visade att det inte var helt perfekt symmetriskt utan en aning snett. Så har det sannolikt varit från dag ett. Men nu är det justerat så att låspinnen sitter helt vinkelrätt mot låset och på rätt position i förhållande till bygeln.
20240324_111258.jpg

20240324_110026.jpg
20240324_110009.jpg

Så nu klickar den fast med ett bestämt klick i låst läge, och bygeln är dessutom flush med claspens utsida.
20240324_112119.jpg

Det var den inte förut, utan stack ut en aning, och det var väl därför den gick upp ibland. Nu krävs det ett tydligt bändande med nageln för att öppna den. Som det ska vara.

När jag ändå var igång tyckte jag det var lika bra att återställa den blästrade originalytan så mycket som möjligt. Jag har ännu inte tillgång till varken blästerskåp eller glaskulor, men en mycket försiktig borstning med superfin slipduk gnuggar bort de blanka områdena som tenderar att uppträda på blästrade klockor och lämnar en matt yta som tillsammans med titantets tendens att oxidera gör att ytans gropiga originalkaraktär, som kommer från blästringen, framträder igen.
Den ser ju inte ny ut, men bra mycket piggare ut än förut. (För den som ev vill veta hur den såg ut tidigare är det inte så svårt att ta reda på genom annonshistoriken.)
20240324_105951.jpg
20240324_110001.jpg
20240324_105929.jpg

Så jag börjar som sagt känna mig rätt nöjd. 😇
 
Topp