• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Storleksråd och val av modell, Jaeger-LeCoultre Reverso...

Efter åtskilliga Rolex, nya som vintage har jag nu vänt blickarna till att för en gång skull inte köpa Rolex, utan en Jaeger-LeCoultre Reverso.
Har inte haft möjligheten att prova en än, men varit nära att klicka hem modellen Grand Taille, då den känns som det mest självklara valet.
Tänkte dock höra med er som har erfarenhet av modellen vad ni tycker, finns det några roliga alternativ?

Jag har små handleder, gillar inte stora klockor, och framförallt inte att alla envisas med att göra större case och klockor.
Föredrar i alla lägen vintage Rolex framför nya och hade gärna haft en äldre Reverso också men dessa är i minsta laget tycker jag.

Mina handleder mäter cirka 16,5 så har som alternativ tittat på Classique som mäter 38,5 på längden istället för 42,2 som Grand Taille.
Dock säger många handlare jag pratat med samt folk som provat lite olika varianter att denna blir för liten, och mer en damklocka..

Har också tittat på Duo modellen som är samma storlek som Grand Taille, kul med 2 olika urtavlor men kanske inte lika klassisk?

Hade varit kul att få lite diskussion kring detta med inspel från er som har eller har haft en Reverso.

Vill slutligen passa på och tipsa om deras nya reklamfilm för modellen, nu när de firar 85 år, inte så att man blir mindre köpsugen direkt :)..

1931 - An Idea was about to become an icon - https://www.youtube.com/user/jaegerlecoultreclub

:jlc:

Tack för er hjälp,
Med vänlig hälsning
Niclas Andersson
 
Tack för ditt svar, ska tilläggas att jag är 180cm lång så är lite rädd för att Classique kan se lite för liten ut då den är betydligt tunnare också. Vore intressant att höra från @JakobZ om vad han tycker som är en.
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Har en duo. 17.5cm handled. Sitter perfekt.
Perspektiven luras lite. Den ser inte så stor ut irl.
image.jpg
 
Tack för svar, dina handleder ser inte större ut än mina, har nog närmare 17. Alltid svårt då det skiljer lite beroende på hur man mäter.

Förstått att den är lite svår ibland att fota då vinkeln ljuger lite hur stor den ser ut på kort.
 
Topp