• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

strålning från gamla klockor (radium/tritium)?

Sen tror jag att det är som med allting är man förnuftig och försiktig tror jag inte att radium är något större problem. Men som jag tidigare skrev ska man mecka med radioaktiva klockor krävs ju skyddsutrustning och helst ett dragskåp för att säkra god ventilation. Finns nog mycket mer saker man har hemma eller i hus för delen som är farligare än klockor. Finns tex väldigt mycket gamla aspestkåkar som fortfarande står och förfaller

Sen tror jag att det är som med allting är man förnuftig och försiktig tror jag inte att radium är något större problem. Men som jag tidigare skrev ska man mecka med radioaktiva klockor krävs ju skyddsutrustning och helst ett dragskåp för att säkra god ventilation. Finns nog mycket mer saker man har hemma eller i hus för delen som är farligare än klockor. Finns tex väldigt mycket gamla aspestkåkar som fortfarande står och förfaller
Ja, när det gäller radioaktivitet så är det exponeringstid som spelar roll. Att fumla nån enstaka gång med ett gammalt ur gör inget. För en urmakare som hanterar det varje vecka i åratal är det värre. En gammal väckarklocka som står och läcker radon i åratal bredvid sängen är ett större problem än radiumet man petar med när man skruvar isär den. Men det man ska se upp med är ju spridning, så att det inte ligger radiumpartiklar kvar och "dammar" i rummet när man har avslutat mekandet. Så man behöver ändå ta hand om det av det skälet.

Ok. En tanke man kan ha med sig är att denna lag endast gällde Schweiziska tillverkare.
Jag tar tillbaka min tidigare kommentar då jag hade fel. Jag menade som du sa, swiss made, men efter lite research så verkar du ha rätt. Att om de är Swiss made så ska det stå T även vid sjuttio.

• Like
Reactions: fc2
Har inte läst hela diskussionen i denna tråden, men tyckte Orchi postade en rätt cool bild som knyter an till Radiumfrågan:
D7B406B6-7C98-4B3D-9152-077F13BFAF44.jpeg

En ganska markant påverkan på bakeliten från radium(om det nu är det som orsakat)

Tillbaka
Topp