• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stretch i länkar

speffy

Cartier
2-Faktor
Jag kom och tänka på det här med stretch i länkar till klockar.
En klocka som används på länk under en längre tid kommer så klart göra att länken blir sliten efter hand och där kommer uppkomma en viss stretch i länken.

Min teori är att en länk som sitter löst och rassligt kommer göra att länken slits snabbare eftersom materialet rör sig mer och skaver mot varannat.
Om detta stämmer vet jag inte men det är i alla fall vad jag tror.

En annan tankebana är om länken sitter riktigt tight runt handleden under en längre tid kommer det då att göra att länken töjer sig och ger mer stretch efter användande?

Någon som vet hur det ligger till egentligen?
Oavsett kommer jag fortsätta bära mina klockor på länk relativt tight då jag inte gillar när klockar åker upp och ner på armen så fort man rör sig.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag kom och tänka på det här med stretch i länkar till klockar.
En klocka som används på länk under en längre tid kommer så klart göra att länken blir sliten efter hand och där kommer uppkomma en viss stretch i länken.

Min teori är att en länk som sitter löst och rassligt kommer göra att länken slits snabbare eftersom materialet rör sig mer och skaver mot varannat.
Om detta stämmer vet jag inte men det är i alla fall vad jag tror.

En annan tankebana är om länken sitter riktigt tight runt handleden under en längre tid kommer det då att göra att länken töjer sig och ger mer stretch efter användande?

Någon som vet hur det ligger till egentligen?
Oavsett kommer jag fortsätta bära mina klockor på länk relativt tight då jag inte gillar när klockar åker upp och ner på armen så fort man rör sig.
Korrekt. Smutsig lös länk är inte bra. Ultraljud-tvätt är en bra investering. Kan även användas till smycken.
 

jabla

Sarlacc
Stretch är oftast förslitning inte förtöjning så hellre tight än löst och smörjmedel binder smuts som sliter på länken. Som nämnts ovan, regelbunden rengöring gärna med ultraljudstvätt ett par gånger om året minskar slitaget markant.
Finns en tråd om "rengör din länk" någonstans här på KS.
 
Senast ändrad:

speffy

Cartier
2-Faktor
Ja en sån ultraljudstvätt kanske inte är så dumt att investera i.
Några tips på en billig modell?
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Räcker gott och väl med regelbunden tvätt med tandborste och tvål. Jag fick inte knappt ut något ur en länk som jag använt regelbundet i 5 år vid ultraljudstvätt men den länken var tvättad varje vecka. Ultraljudstvätten kör jag bara när det är riktigt ingrott.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
@Zed Ultraljudsläge?
Den här länken var det inte mycket stretch i, oväntat nog.
IMG_6179.JPG


(Är kanske lite OT, men jag kan inte hålla mig ifrån att posta den här bilden då tillfälle ges.)
 

PerS

Omega
Stretch är oftast förslitning inte förtöjning så hellre tight än löst och smörjmedel binder smuts som sliter på länken. Som nämnts ovan, regelbunden rengöring gärna med ultraljudstvätt ett par gånger om året minskar slitaget markant.
Finns en tråd om "rengör din länk" någonstans här på KS.
Är det självklart att tightare är bättre? Om länken sitter tightare så ökar trycket där länkarna möts, och eftersom vinkelskillnaden mellan länkarna begränsas mer kommer slitaget att koncentreras till en mindre yta.
 

jabla

Sarlacc
Är det självklart att tightare är bättre? Om länken sitter tightare så ökar trycket där länkarna möts, och eftersom vinkelskillnaden mellan länkarna begränsas mer kommer slitaget att koncentreras till en mindre yta.
Den rör sig mindre när den sitter tight.
Tror det är konstaterat i flera andra trådar på olika forum.
 
Tightare länk håller bättre. Mindre rörlighet mellan länkbitarna sliter mindre på både hålen och stiften. Avråder starkt att köra "bilhandlarhäng".
Ultraljudstvätt är rätt onödigt för privatpersoner. Som @Zed påpekar så räcker tandborste gott och väl. Dock har jag ett recept som löser upp det mesta;
Grönsåpa, citronsyra, röd etanol (T-röd), ammoniak och en mindre mängd varmt vatten. Samma recept används på Urmakarskolan att rengöra delar till väggur.
 

PerS

Omega
Den rör sig mindre när den sitter tight.
Tror det är konstaterat i flera andra trådar på olika forum.
Ja, det har ju diskuterats många gånger, och det verkar som att alla är överens om att tight länk slits minst. Samtidigt funderar jag på om argumenten till varför det är så stämmer, eftersom även en tight länk kommer att rör sig konstant, fast med mindre rörelser med högre tryck mellan länkarna.
 
Ja, det har ju diskuterats många gånger, och det verkar som att alla är överens om att tight länk slits minst. Samtidigt funderar jag på om argumenten till varför det är så stämmer, eftersom även en tight länk kommer att rör sig konstant, fast med mindre rörelser med högre tryck mellan länkarna.

Trycken som skulle behövas att töja ut en länk på deg sättet skulle orsaka minst bloddroppar i handleden, ingen risk att den sitter så hårt!
 

PerS

Omega
Trycken som skulle behövas att töja ut en länk på deg sättet skulle orsaka minst bloddroppar i handleden, ingen risk att den sitter så hårt!
Menar inte att trycket deformerar länken, utan att friktionen ökar. Tänk dig sandpapper på en träbit:
1. Du drar med långa drag över träbiten med endast din hands tyngd på sandpappret (lös länk).
2. Du trycker sandpappret mot träbiten och gnuggar i en kort rörelse på en liten yta (tight länk).

Vad slipar ner träbiten mest?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tightare länk håller bättre. Mindre rörlighet mellan länkbitarna sliter mindre på både hålen och stiften. Avråder starkt att köra "bilhandlarhäng".
Ultraljudstvätt är rätt onödigt för privatpersoner. Som @Zed påpekar så räcker tandborste gott och väl. Dock har jag ett recept som löser upp det mesta;
Grönsåpa, citronsyra, röd etanol (T-röd), ammoniak och en mindre mängd varmt vatten. Samma recept används på Urmakarskolan att rengöra delar till väggur.
Håller inte riktigt med om det är så att man utsätter den för smuts och duschar med uret, då kommer det leta sig in sand som en borste inte kommer åt. Men allt är relativt, beror ju på hur mycket rengöringsmedel man har och hur mycket tid man lägger på det.
 
Håller inte riktigt med om det är så att man utsätter den för smuts och duschar med uret, då kommer det leta sig in sand som en borste inte kommer åt. Men allt är relativt, beror ju på hur mycket rengöringsmedel man har och hur mycket tid man lägger på det.

Ja, vi talade nog förbi varandra där. Ren länk som sitter tight är bra och håller länge. En lite lösare länk är förvisso i vissa fall lättare att rengöra.
 

The lord

Audemars
När man spänner fast en klocka med länk runt kudden i windern , är det trycket som blir av fjädern i kudden tillräckligt för att bidra till stretch i länken?
 
Kjell hade nån "Pro" Modell iaf när jag köpte eller någon sorts dyrare sak. Om det beror på storlek kommer ej ihåg och sen watt tror jag.

Den kör jag med. På tal om det badade min guld halsband 24k blev ännu mer bling bling
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Tightare länk håller bättre. Mindre rörlighet mellan länkbitarna sliter mindre på både hålen och stiften. Avråder starkt att köra "bilhandlarhäng".
Ultraljudstvätt är rätt onödigt för privatpersoner. Som @Zed påpekar så räcker tandborste gott och väl. Dock har jag ett recept som löser upp det mesta;
Grönsåpa, citronsyra, röd etanol (T-röd), ammoniak och en mindre mängd varmt vatten. Samma recept används på Urmakarskolan att rengöra delar till väggur.
Hur var det med den ungefärliga fördelningen i receptet? Typ lite av allt, men mest vatten antar jag?
 
Topp